یادداشت/دکتر مهوش معاذی نژاد

دلایل خشونت و پرخاشگری در جامعه

سرویس: اجتماعیکد خبر: 298661|11:42 - 1399/05/24
نسخه چاپی
دلایل خشونت و پرخاشگری در جامعه
چنین باورهای اشتباهی در این محیط آموخته می شوند و نتیجه آن انجام رفتارهای خشونت آمیز است. متاسفانه برخی خانواده تصور می کنند با تشویق روش های خشونت آمیز...

به گزارشهزار ماسوله، متاسفانه امروزه شاهد رفتارهای خشونت آمیز بیشتری در میان مردم و به ویژه جوانان هستیم و یکی از مهم ترین دلایل می تواند تربیت اشتباه خانواده درباره نحوه ابراز خشم به روش صحیح است. عوامل بسیار زیادی در این امر دخیل هستند مثلا دلایل دیگر بروز و رشد خشونت، ناکامی و تحقیر است.  همچنین شرایط همه گیری ویروس کرونا و بالا رفتن فقر و اسفناک شدن شرایط اقتصادی در ناکامی ها و بروز خشونت قطعا بی تاثیر نیست. اما بسیاری از پژوهش ها نشان می دهند که نوجوانان و جوانانی که رفتارهای خشونت آمیز زیادی از خود نشان می دهند معمولا افرادی هستند که در دوران کودکی از طرف والدین یا مراقبان خود مورد آزار و پرخاشگری زیادی قرار گرفته اند و در واقع این روش را برای دفاع از خود آموخته اند. البته در این میان محیطی که در آن زندگی می کنند و آموزه های محیطی نیز در این امر دخالت دارد. در واقعا رفتار ما انسان ها برآیندی از مجموعه عامل های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، خانوادگی و ...است. روش های فرزند پروری اشتباه و تعاملات ناسالم اعضای خانواده با یکدیگر نیز باعث ایجاد باورهای غلط و غیرمنطقی درباره رفتارهای پرخاشگرانه می شود. مثلا اگر فرد در خانواده ای رشد کند که در آن باور افراد بصورت مستقیم یا غیرمستقیم این است که:

 

 کسی حق او را نمی دهد، خودش باید حق خود را به هر طریقی حتی با خشونت و پرخاشگری بگیرد یا
 باید  هر طور شده و با هر روشی رویش را کم کنم تا دیگر به من اهانت نکند یا

 

 بخاطر تایید شدن و اخراج نشدن از گروه دوستان و همسالانم باید دست به هر کاری  بزنم و در دعواهای آنها شرکت کنم و ...
چنین باورهای اشتباهی در این محیط آموخته می شوند و نتیجه آن انجام رفتارهای خشونت آمیز است. متاسفانه برخی خانواده تصور می کنند با تشویق روش های خشونت آمیز می توانند فرزندان خود را از اتفاقات و بلایا مصون و ایمن بدارند و این اشتباهی بزرگ است. در واقع با آموزش مهارت های صحیح در خانواده ها فرزندانشان نحوه ابراز خشم به شیوه صحیح را یاد می گیرند.

 

کنترل خشم می تواند در بسیاری از موارد افراد را از خطرات احتمالی، دور و از پیامد های مخرب ناشی از کنترل نشدن آن جلوگیری کند. بسیاری از زندانیان و محکومان به قتل علت ارتکاب قتل خود را کنترل نکردن لحظه‌ای خشم خود می دانند. اثرات کنترل نداشتن روی خشم می تواند زندگی اجتماعی افراد را تحت تاثیر قرار دهد و گاهی ضررات جبران ناپذیری به آنها و اطرافیانشان وارد کند. ممکن است یک لحظه کنترل نکردن خشم به پشیمانی یک عمر منجر شود. مهم ترین و موثر ترین راهکار برای کنترل خشم و پرخاشگری، آموزش است و  آموزش ها باید  در سه سطح فردی(آموزش مهارت زندگی) خانواده(آموزش های روابط و خانواده درمانی) و جامعه (آموزش های رسانه ای) انجام گیرد.

دکتر مهوش معاذی نژاد

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد