یادداشت/دکتر مهوش معاذی نژاد

‍ ‍ ‍ کرونا و درمان اضطراب ناشی از آن

سرویس: اجتماعیکد خبر: 298611|19:57 - 1399/04/22
نسخه چاپی
‍ ‍ ‍ کرونا و درمان اضطراب ناشی از آن
بیشتر افراد از ترس مرگ خود یا اطرافیانشان رنج می برند. این استرس ها به شدت روی کیفیت زندگی افراد تاثیر منفی گذاشته و آگاهی های غلط و اخبار ترسناک برخی رسانه ها به میزان این اضطراب دامن زده است.

به گزارشهزار ماسوله،  بیش از سه ماه از شیوع کرونا می‌گذرد و در این دوران، مردم در بخش‌های مختلف  تحت تأثیر این ویروس مرموز و خطرناک قرار گرفته اند.

 

به دلیل جان باختن تعداد زیادی از افراد و عوارض جسمانی این بیماری و وخیم شدن اوضاع اقتصادی و معیشتی سطح اضطراب و افسردگی اقشار مختلف مردم به طور چشمگیری افزایش یافته است. آمارها و مطالعات داخل و خارج کشور نشان می دهد در سال جاری اختلالات روانی 2.5 تا 3 برابر افزایش پیدا کرده است. به دلیل آنکه ویروس کرونا ماهیت ناشناخته و مبهمی دارد و هنوز درمان مشخصی ندارد این میزان اضطراب و استرس طبیعی است. این ترس و اضطراب شامل اضطراب مرگ هم می شود. بیشتر افراد از ترس مرگ خود یا اطرافیانشان رنج می برند. این استرس ها به شدت روی کیفیت زندگی افراد تاثیر منفی گذاشته و آگاهی های غلط و اخبار ترسناک برخی رسانه ها به میزان این اضطراب دامن زده است.

 

آنچه درحال حاضر مهم و ضروری به نظر می رسد شناسایی وضعیت سلامت روان در اقشار مختلف جامعه و تهیه پروتکل های درمانی و آموزش تکنیک های آرام سازی به افراد جامعه برای توانمند سازی و اقدامات روان شناختی در جهت مبارزه با بیماری کرونا است.

 

ترس از مرگ می تواند دلایل متعددی داشته باشد
یکی از این دلایل میتواند رضایت نداشتن از خودتان و نرسیدن به هدف ها باشد یا دلیل دیگر می تواند لذت نبردن از زندگی تا این لحظه باشد و دلیل دیگر می تواند ترس از زندگی پس از مرگ باشد. در هر صورت ترس از مردن طبیعی است و راهکارهای زیر برای کاهش ترس از مرگ مفید است:

 

۱) حرکت به سمت اهدافی که خواسته قلبی شماست یک نوع رضایت از خود و احساس خوشحالی برای شما به وجود می‌آورد.
۲)داشتن روابط صمیمانه با دیگران و رابطه عاشقانه با خانواده و لذت بردن از چیزهای کوچک زندگی می تواند در این زمینه مفید و موثری واقع شود.
۳) برخی از افراد نگرانند که پس از مرگ فراموش شوند و اثری از آنها بر جای نماند. خواندن زندگینامه  کسانی که جاودانه شدند وانجام کارهای ماندگار که به بهتر شدن دنیا کمک کند روشی سودمند برای الهام گرفتن و اندیشیدن به این موضوع این که چگونه می توانیم اثری ماندگار و جاودان از خود در دنیا باقی بگذاریم.

 

یکی از بهترین و تاثیرگذارترین تکنیک ها برای کاهش اضطراب تقویت ارتباط افراد با خالق خود از طریق نماز، دعا و مراقبه است که باید از طریق مشاوران و روانشناسان برای آرام سازی و رهایی از استرس افراد تجویز شود. همچنین تقویت جو عاطفی و حمایتی خانواده نیز می تواند بسیاری از اثرات و آسیب های روانی کرونا را کاهش دهد و به وسیله آموزش از طریق فضای مجازی، کارگاههای آنلاین و سمینارهای آموزشی می توان به این هدف مهم دست پیدا کرد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد