یادداشت/ فرزاد سلیمی

آیا نظام مدیریتی اورامانات نیاز به تغییر دارد؟منتفعان اصلی تغییرات چه کسانی هستند؟

سرویس: اجتماعیکد خبر: 298559|12:59 - 1399/04/01
نسخه چاپی
 آیا نظام مدیریتی اورامانات نیاز به تغییر دارد؟منتفعان اصلی تغییرات چه کسانی هستند؟
بی شک تغییر مدیر هر اداره و سازمانی اگر در جهت بهره گیری عمومی و خدمت به جامعه اتفاق بیفتد کاری بسیار نیک و همه پسند خواهد بود. تغییر درست یعنی ایجاد رونق و موفقیت ،تحول و ایجاد انگیزه در میان کارکنان ،مراجعان و عامه مردم .

به گزارشهزار ماسوله، بی شک تغییر مدیر هر اداره و سازمانی اگر در جهت بهره گیری عمومی و خدمت به جامعه اتفاق بیفتد کاری بسیار نیک و همه پسند خواهد بود. تغییر درست یعنی ایجاد رونق و موفقیت ،تحول و ایجاد انگیزه در میان کارکنان ،مراجعان و عامه مردم .

 
اما تغییرات خود نیاز به مدیریتی قوی دارد و فرد یا سازمان تغییر دهنده باید خود به خوبی با مدیریت تغییر آگاه باشد و این تغییر مدیریت را در سه زاویه مورد واکاوی قرار دهد :

۱٫مدیریت تغییر فردی : که فقط هدف تغییر مهره اصلی است .
۲٫ مدیریت تغییر با نگاهی درون سازمانی :که آیا مجموعه ی مورد نظر مستعد تغییر است یا خیر .
۳٫مدیریت تغییر با نگاهی برون سازمانی: که آیا عامه مردم با این تغییر موافقند یا خیر .

با این مقدمه کوتاه میخواهم به مطالبی اشاره نمایم که در چند روز اخیر بحث داغ محافل عمومی و فضای مجازی اورامانات و بالاخص شهرستان پاوه شده است که آیا نظام مدیریتی در اورامانات تغییر میکند ؟با آغاز بکار هر دوره ای از مجلس شورای اسلامی افرادی در این منطقه به ارائه راهکار و تعیین خط مشی هایی برای نماینده مبادرت می نمایند که گروهی از آنان اهدافی مشخص و گروهی دیگر اهدافی عمومی را دنبال می نمایند.

 

اما سوال اینجاست : چرا در این دوره مجلس شورای اسلامی حجم مطالب و راهکارها به مراتب از دوران قبلی بیشتر است و چرا افرادی خاص به دنبال تغییرات مدیریتی در حوزه اورامانات و بالاخص پاوه هستند ؟

 

با نگاهی گذرا به فضای مجازی چند روز اخیر در پاوه شاهد ارائه مطالبی با عناوین مختلف در سایت ها و کانالهای تلگرامی هستیم که در جهتی خاص و برای رسیدن به اهدافی مشخص فعالیت می نمایند که شاید در دید خود دلسوزان منطقه و بانیان تغییر در منطقه باشند .

 

در گام نخست به نقش نظارتی مجلس اشاره میکنند و میخواهند با مانور بر این اصل که وظیفه مجلس تصویب قوانین و نظارت بر عملکرد دولت است نماینده را به تعبیر خودشان از صرف نمودن وقت خود جهت تغییرات مدیریتی بر حذر دارند وبدون نقش نماینده به اهداف خود برسند.

 

حال این سوال پیش می آید : آیا تغییرات بدون نظر نماینده مردم در مجلس اقدامی درست و شدنی است ؟

 

همه ما به اصل تفکیک قوا و احترام و التزام به قانون مکلف هستیم اما به یقین تعیین تیم مدیریتی درهر شهرستان بدون نظر نماینده امری محال و نشدنی است.حال چرا گروهی بر این موضوع اصرار می نمایند که نماینده را در عزل و نصب ها دور نگه دارند و گاها اعلام میکنند :نماینده ای که مدیران را عزل و نصب مینماید در واقع خود را برای مابقی دوره مسئولیت خود خلع سلاح مینماید . و جالب است که این اقدام نماینده را برگ برنده ای برای مدیران استانی و کشوری میدانند تا بعنوان اهرمی برای ماندنشان در کرسی خود و ضعف احتمالی مدیران منصوبی در شهرستان استفاده نمایند و برای فشار بر نماینده مردم در جهت پیشبرد اهدافشان نماینده را به خدمت گیرند .

 

در مواردی دیگر خواستار عزلمسئولان سفارشیمیشوند . براستی چه کسی سفارش کننده مسئولان فعلی است که اینگونه خواستار عزلشان هستند؟

 

در مباحثی دیگر میخواهند بر احساسات مردم فائق آیند وطرح بومی و غیر بومی بودنمسئولان و نگاه هایامنیتیرا مطرح میکنند مگر اجرای قانون تابع بومی و غیر بومی بودن مسئولین است ؟مگر نه اینکه همواره بیان میکنیم که تمام ایران سرای من است .

 

مگر همین افراد نبودند که روزی خواستار انتصاب مدیران استانی و حتی کشوری در میان نیروهای کورد و اهل سنت شدند. و همواره تاکید میکردند که دولت های اصلاحات و تدبیر و امیددرمناطق کورد نشین اکثریت آرا را به دست آورده اند و جای یک وزیر کورد یا اهل سنت در کابینه خالی است . چرا آن موقع فرا منطقه ای فکر میکردند و اکنون قضیه بومی و غیر بومی را مطرح میکنند .

 

قطع به یقین وجود افرادی آگاه به منطقه خود در پست های مدیریتی منطقه آرزوی هر فرد دلسوزی است و وجود افراد شایسته بومی میتوانند به مراتب موفق تر عمل نمایند اگر گروهی بر طبل مخالفت با آنها نکوبند .

 

حال با ارائه این مطالب که در بیشتر آن در فضای مجازی پاوه به تفسیر مورد بحث قرار گرفته و اکثریت مردم به وضعیت موجود آگاهی کامل دارند آیا براستی نظام مدیریتی اورامانات نیازمند تغییرات سریع است یا خیر؟و اگر نیاز است منتفعان اصلی چه کسانی هستند؟

 

در مطلب قبلیم اشاره نموده بودم که لطفا انتظار معجزه از نماینده نداشته باشیم و بگذاریم مدتی هر چند اندک نماینده برنامه ها و اهداف از پیش تعیین شده را به گوش مسئولان برساند و هر کاری را در موقعیتی مناسب انجام دهند .

 

بیایید با این خواسته ها که گاها منطقی و گاها احساسی هستندمانع اهداف نماینده مردم نباشیمو ایشان را برای رسیدن به این اهداف به جاده های سنگلاخی راهنمایی نکنیم و برای رسیدن به اوراماناتی آباد و مترقی همگام هم باشیم .

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد