يادداشت/نذیر دولت خواه

توصیه هایی به نماینده آتی مجلس و نگاه عدالت مدارانه به اکثریت نه اقلیت!

سرویس: اجتماعیکد خبر: 298236|13:33 - 1398/11/26
نسخه چاپی
توصیه هایی به نماینده آتی مجلس و نگاه عدالت مدارانه به اکثریت نه اقلیت!
تجربه ثابت نموده است مردم اگر کسی را تعیین نمودند و ناکارآمد بود و با تداوم وضع موجود خود آن را برکنار خواهند کرد؛ پس باید با نگاه عادلانه مردم را به صدادارها و بی صداها تقسیم نکند و نماد نابرابری و تبعیض نباشد.

به گزارشهزار ماسوله، به مراحل پایانی کلیات برنامه زمان‌بندی برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نزدیک می شویم.تنور انتخابات گرم و تبلیغات کاندیداها داغتر و حامیان انها با شور و شوق گسترده ای در حال فعالیت می باشند. اینبار انتظار می رود مردم شریف با حضور همیشگی و سبزشان خارج از هر گونه تعصب، عشیره گرایی و قومیت، کاندید اصلح را بر مبنای شایسته سالاری و برنامه محور بودن انتخاب نمایند.

 

توصیه هایی به نماینده آتی و منتخب مردم که امیدواریم سرلوحه کارشان قرار دهد و به کارشان بیاید؛

 

مشخص نمودن تکلیف خود با حامیان و نزدیکان و اینکه بر طبق روال گذشته انتخابات انتظار کسب کرسی ها و مسندها را دارند؟

 

تشکیل دفاتر فعال نمایندگی در حوزه انتخابیه از افراد معتمد و نخبگان و تمام طیف ها که اداره آن به صورت مشورتی و محدود به افراد و جریان خاصی نباشد.

 

جلوگیری از کارچاق کنی،دلالی، کاسبی و اخذ پول توسط نزدیکان از ارباب رجوع به بهانه استخدامی، اشتغال، تسهیل نمودن مشکلات، اخذ وام و انتقال کارکنات دولت از آن شهر به شهر دیگر و...

 

مدافع مشکلات، آسایش مردم، پاک، جهادی و طرفدار عدالت باشد و از دخالت در چیدمان، عزل و نصب و قلع و قمع کردن پرهیز نماید و ملاک کارآمد بودن باشد.

 

قیام و خروش مردم و اعلام حمایت آنها را در سایه فخر و مطامع ناچیز دنیوی به فراموشی نسپارد؛حامیان و افراد دارای افکار و عقاید مخالف و منقد(جامعه ای پویاست که نقد در آن حاکم باشد) را به یک چشم نگاه کند و نماینده همه ملت باشد.

 

تجربه ثابت نموده است مردم اگر کسی را تعیین نمودند و ناکارآمد بود و با تداوم وضع موجود خود آن را برکنار خواهند کرد؛ پس باید با نگاه عادلانه مردم را به صدادارها و بی صداها تقسیم نکند و نماد نابرابری و تبعیض نباشد.

 

معمولا کمتر از پتانسل جامعه زنان با توجه به انبوه بودن این قشر که همواره مرجع تحولات تاریخ ساز در جامعه و هم پای مردان بوده اند در سفره انقلاب جهت پیشبرد امور استفاده گردیده است و توجه ویژه ای را میطلبد.

 

از شعارها و وعده های واهی، خلاف واقع، اغراقانه، توخالی و پوچ پرهیز نماید و باصداقت، اطلاع رسانی و آگاه سازی وظایفشان را در چهارچوب قانون اساسی برای مردم که همانا قانون گذاری و نظارت بر دولت است را تبیین نمایند تا گسست بین مردم و دولت کاهش یابد چون مردم از بس به دروغ شنیدن عادت، زجر کشیده و پوست کلفت شده اند و بعدها انتظاراتی فراتر از وظافیشان نسبت به خود در قبال مردم همچون: ساخت فرودگاه در فلان روستا، تله کابین در دشت فلان، اخذوام، اشتغال چندین هزارنفری و... تحمیل ننماید.

 

از استخدام نزدیکان و اخذ امتیازات مالی در حوزه انتخابیه بردارد تا وام دار وزرای دولت نباشد و نقش خود در نمایندگی را به درستی ایفا کند اما اگر سرگرم امورات ذکر شده گردد و وزرا درخواست های نامعقولشون رو قبول کنند رمقی برای ادای دین، خدمت، مطالبه گری، سوال، تذکر و استیضاح نخواهد ماند.

 

منابع مالی تبلیغات را شفاف نماید؛چون بعدا کاندیدایی با پول حامیان مالی (با انگیزه سیاسی و یا انگیزه های دیگر) برنده شوند نماینده اقلیت خواهند بود نه اکثریت مردم و استقلال در رای نخواهد داشت و از توجه به مسائل کلی باز نگه داشته می شود و این یک ضایعه بزرگی است که در آینده نزدیک با بدبینی مردم روبه رو می شود.

 

در آخر به بخش‌هایی از توصیه‌ها و هشدارهای امام خمینی در خصوص عملکرد مجلس شورای اسلامی و نمایندگانش بسنده می نماییم؛

 

«مجلس مرکز همه قانونها و قدرتهاست»، «ملاحظه مردم زاغه‌نشین که شماها را‌‎ ‌‏روی مسند نشاندند، بکنید»، «این جمهوری را تضعیفش نکنید. بترسید‌‎ ‌‏از آن روزی که مردم بفهمند در باطن ذات شما چیست، و یک انفجار حاصل بشود. از‌‎ ‌‏آن روز بترسید که ممکن است یکی از «ایام الله» پیدا شود و آن‌‎ ‌‏روز فاتحه همه ما را‌‎ ‌‏می خوانند» و «یک طوری نباشد که وقتی محیط مجلس در منظر مردم واقع شد، از اینکه این وکیل را انتخاب کرده‌اند پشیمان بشوند. یک طوری نباشد که از آن راهی که همه مردم دنبال آن راه هستند، کنار برود.

 

نذیر دولت خواه دانشجوی دکترای تخصصی علوم و مهندسی آب

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد