یادداشت/صدیق اسدی

مهارت خود آگاهی چیست؟

سرویس: اجتماعیکد خبر: 298006|22:51 - 1398/08/21
نسخه چاپی
مهارت خود آگاهی چیست؟
خود آگاهی شناختی در واقع یعنی آگاهی نسبت به ارزشها،نیازها و اهداف ودر نهایت خود آگاهی هیجانی یعنی تسلط و شناخت بیشتر نسبت به هیجانات خود(ترس،غم،شادی افسردگی و...)

به گزارشهزار ماسوله، یکی از مهم ترین و اولین مهارت در بحث مهارت های زندگی،مهارت خود آگاهی می باشد .همانطور که در مبحث قبلی (بحران نوجوانی) گفته شد یکی از مهارت هایی که می تواند به نوجوان کمک کند که به سلامتی این دوره حساس زندگی را با کم ترین آسیب سپری کند، بکار گیری این مهارت می باشد.

 

قبل از شروع و پرداختن به موضوع اصلی نقل قول پایین را با دقت بخوانید((وقتی بچه بودم دلم می خواست دنیا را عوض کنم،بزرگتر که شدم؛متوجه شدم که دنیا بزرگ است پس کشورم را تغییر می دهم.وقتی به سن نوجوانی رسیدم گفتم کشور بزرگ است !بهتر است شهرم را دگر گون کنم.

 

جوان که شدم گفتم شهر برایم خیلی بزرگ است محله خود را تعییر دهم به میان سالی که رسیدم گفتم از خانواده ام شروع می کنم.در این لحظه آخر عمر می بینم که باید از خودم شروع می کردم.اگر تغییر را از خودم آغاز کرده بودم....

 

خانواده ام،شهرم،کشورم و جهان را به قدر توانم تغییر می دادم.))

یکی از بزرگترین مشکلات ما انسانها این است که خود آگاهیمان(شناخت مان نسبت به توانایی ها و نقاط ضعف) در حداقل می باشد .به طور کلی خود آگاهی در چند بعد اتفاق می افتد.خود آگاهی جسمانی،خود آگاهی شناختی ودر نهایت خود آگاهی هیجانی.

 

در خود آگاهی جسمانی تصور از خود به خصوص در دوره نوجوانی که تغییرات جسمانی و بلوغ اتفاق می افتد اگر دیدی مثبت باشد فرد نوجوان کم تر در معرض استرس و اضطراب  قرار خواهد گرفت.

 

خود آگاهی شناختی در واقع یعنی آگاهی نسبت به ارزشها،نیازها و اهداف ودر نهایت خود آگاهی هیجانی یعنی تسلط و شناخت بیشتر نسبت به هیجانات خود(ترس،غم،شادی افسردگی و...)اگر کسی میزان خود آگاهی نسبت به خودش در حد بالایی قرار داشته باشد چه در مرحله نوجوانی و یا دیگر مراحل به همان میزان نیز از مشکلات روحی و روانی نیز فاصله خواهد داشت زیرا ارتباط مستقیمی بین عزت نفس(حرمت به خود)و اعتماد به نفس وخود پنداره(مجموعه باورهای شخصی درباره خودش) با خود آگاهی دارد.هرکسی در درون خود دنیایی دارد ودر طول شبانه روز با خود گفتگو خواهد داشت.مواظب باشید که در حین گفتگو با خود چه می گویید.کلید هیجانات شما در این خود گویه ها نهفته است.

به منظور اصلاح هیجانات خود،ابتدا باورها و خود گویها یتان را اصلاح کنید،مسیر شکست های مکرر در زندگی با خود گویه ها و باورهای غیر منطقی فرش شده است.به آنچه  که دیگران به شما می گویند گوش بدهید.ولی به آنچه که خودتان به خود می گویید به دقت بیشتری گوش دهید که اهمیت آنها بیشتر است.

همانطور که در بالا اشاره شد عزت نفس در نتیجه خود آگاهی به وجود می آید که یکی از ویژگیهای شخصیت است که بر پایه ارزشیابی و قضاوت نسبتاً پایدار (مثبت و منفی) نسبت به ارزشهای خود دلالت دارد.که می توان در پایان به چند ویژگی با ارزش افراد با عزت بالا اشاره کنیم.

 

۱.تفاوتهای اشخاص دیگر را دیده و آنها  را قبول می کنند.
۲.برای خودش ارزش قائل  می شود
۳.شکست ها را تحمل کرده و از آن برای بهتر کردن زندگی استفاده می کند.
۴.محدودیت های خود را می شناسد ومی پذیرد
۵.تجربه های تازه را دوست دارد و نسبت به آنها کنجکاو است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد