یادداشت/دکتر مهوش معاذی نژاد

چرا احساس افسردگی میکنم؟

سرویس: اجتماعیکد خبر: 297951|18:33 - 1398/07/27
نسخه چاپی
چرا احساس افسردگی میکنم؟
معمولا تصمیم سختی برای این افراد است ولی وقتی متوجه می شوند که برای تغییر حالشان الزامیست به آن پایبند می شوند و به خود تعهد می دهند که زین پس مانند دوست و یاوری مهربان با خویش رفتار کرده و آنچه که برای بهترشدن حال درونشان لازم است انجام دهند.

به گزارشهزار ماسوله، آیا می دانید سومین بیماری ناتوان کننده در جهان افسردگی می باشد و از هر پنج نفر یک نفر به آن مبتلاست. به راستی چرا سلامت روان انسان ها بدین اندازه در خطر است و چه راهی برای رهاشدن از آن وجود دارد؟

 

در طول سال هایی که با مراجعانم سروکار داشته ام متوجه شدم که در واقع همه انسان ها گاهی اوقات  با احساسات غم، ناراحتی، بدبختی، تنهایی و خستگی روبه رو هستند. در حالت عادی این احساسات بیشتر از یکی دوهفته دوام نمی آورند و مانع زندگی نرمال افراد نمی شوند و خود افراد از پس آن بر می آیند اما اگر این احساسات طولانی تر شده و در زندگی فرد تداخل ایجاد کنند و باعث مشکلات جدی در زندگی شوند آنگاه شخص نیاز به مشاوره و روانشناس دارد.

 

گاهی افسردگی به حدی شدید است که علاوه بر مشاوره به دارو درمانی هم نیاز است اما خوشبختانه در اکثر مراجعان، درمان بدون نیاز به دارو و با مداخلات روان شناختی امکان پذیر است. نکته مشترکی که بین همه این مراجعان وجود دارد این است که متوجه می شوم مدت زیادی است که احساس ارزشمندی و دوست داشتنی بودن از وجودشان رفته و نسبت به خود بیگانه و یا در حالت قهر با خویش به سر میبرند.

 

این اتفاق دلایل زیادی دارد. اتفاقات زندگی، والدین، محیط، اطرافیان، معلمان و دوستان آگاهانه یا ناآگاهانه و با برچسب زدن و مقایسه باعث به وجود آمدن این حس در فرد می شوند.  قدم اول برای تجربه حس خوب و آشتی با خویش تصمیم گیری مراجعان روی این مسأله است که آیا میخواهد از این به بعد خودش را با وجود همه اشتباهات و عیب و نقص هایش دوست داشته باشد یا خیر؟

 

معمولا تصمیم سختی برای این افراد است ولی وقتی متوجه می شوند که برای تغییر حالشان الزامیست به آن پایبند می شوند و به خود تعهد می دهند که زین پس مانند دوست و یاوری مهربان با خویش رفتار کرده و آنچه که برای بهترشدن حال درونشان لازم است انجام دهند. آنها متوجه می شوند اگر خودشان را واقعا دوست داشته باشند باید مراقب سلامت جسم و روانشان باشند و به پاکسازی ذهن از طریق کار بر روی افکار و احساسات و...  و پاکسازی جسم از طریق کار بر روی تغذیه صحیح، ورزش و... بپردازند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد