یادداشت/دکتر مهوش معاذی نژاد

چرا فرزندم اعتماد به نفس کافی ندارد؟

سرویس: اجتماعیکد خبر: 297939|11:47 - 1398/07/20
نسخه چاپی
چرا فرزندم اعتماد به نفس کافی ندارد؟
هر پدر و مادری آرزو دارد فرزندش موفق و با اعتماد به نفس باشد. بسیاری از والدین می پرسند چگونه فرزندم اعتماد به نفسش بالا می رود؟

به گزارشهزار ماسوله، هر پدر و مادری آرزو دارد فرزندش موفق و با اعتماد به نفس باشد. بسیاری از والدین می پرسند چگونه فرزندم اعتماد به نفسش بالا می رود؟

 

شاید جالب باشد که بدانید بسیاری اوقات خود والدین باعث کاهش اعتماد به نفس در فرزندانشان می شوند. آنها بدون آنکه بدانند این کار را با برچسب زدن و مقایسه فرزندشان با فرزندان دیگر انجام می دهند. برچسب هایی مانند « تو هم مثل برادرت هیچی نمیشی»، «چرا مثل دخترخاله ت نیستی؟»، «تو بی کفایتی» یا «به درد هیچ کاری نمیخوری» و ... .

 

والدین عزیز باید بدانند که هر انسانی یکتا و منحصر به فرد است و توانایی ها و استعدادهای خاص خودش را دارد. وظیفه والدین این است که توانایی های و استعدادهای بالقوه فرزندانشان را شناسایی کرده و زمینه را برای بالفعل نمودن آنها فراهم کنند.‌

 

همچنین حس توانمندی،و دوست داشتنی بودن را در فرزندانشان ایجاد کنند. حس توانمند بودن یا حس دوست داشتنی بودن هرکدام به تنهایی باعث بالا رفتن اعتماد به نفس نمی شوند بلکه هردو باهم لازم و مکمل یکدیگرند.

 

همچنان که کودک تلاش می کند، شکست می خورد در باره توانمندیهای خود به باورهایی می رسد و در همان زمان، بر اساس تعاملاتش با سایر افراد، در حال شکل دادن افکاری در باره «خودش» می شود.

 

این همان عاملی است که نقش کلیدی والدین را در کمک به شکل گیری سالم و درست «ادراک از خود»  و «اعتماد به نفس» کودک نشان می دهد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد