یادداشت /کوثر فخری

کمپین‌ اجباری نخریدن در سبد کالایی خانواده ...

سرویس: اجتماعیکد خبر: 297937|11:35 - 1398/07/20
نسخه چاپی
کمپین‌ اجباری نخریدن در سبد کالایی خانواده ...
بدون تشکیل هیچ کمپینی خود به خود مردم نخواهند توانست کالایی ضروری و مهمی مانند گوشت را در سبد خانواده قرار دهند و بجای تشکیل کمپین‌های فضای مجازی، اجبار گرانی کالایی در فضای واقعی مردم را مجبور به نخریدن کالایی خواهد کرد.

به گزارشهزار ماسوله، طی چند سال گذشته تاکنون عکس‌العمل‌های متفاوتی در تقابل با گرانی اجناس را شاهد بوده‌ایم. کمپین‌های مختلفی تحت عناوین تحریم اجناس گوناگون از جمله نخریدن خودرو، نخریدن مواد غذایی مانند مرغ و ...تحت حمایت برخی افراد حقیقی و حقوقی و ... در سطح کشور و استان مطرح شد.

 

برخی‌ها به کمپین‌ها پیوسته‌اند و بعضی‌ها دیگر گردانندگان این قبیل کمپین‌ها را وابسته به معاندین خارجی و یا رقبای داخلی دانسته‌اند...

 

 فارغ از اهدافی که گردانندگان و مبارزان با گرانی در نظر داشته‌اند، می‌دانیم که نوسانات بازار ارز و تحریم‌های مکرر، راه را برای سو استفاده کنندگان از آشفتگی بازار باز کرد و عده‌ای سودجو تا جایی که برایشان امکان داشت قیمت برخی کالاها و خدمات را بالا بردند. این در حالی بود که نرخ ارائه شده کالایشان ارتباطی اندک با قیمت ارز و تحریم داشت‌.

 

در این میان برخی عکس‌العمل‌های مردمی در تقابل با گرانی‌ها قابل توجه بود. از جمله این اقدامات خریدن گوجه‌فرنگی‌ها در زمان ارزانی و آماده کردن ربّ سنتی به کمک خانواده است. گاهی رسانه‌ها نیز به کمک مردم آمده و در شهرستان کوچک و مرزی مانند پاوه کمپین نخریدن گوشت را پیشنهاد می‌دهند. اما سوال اینجاست آیا این کمپین‌ها توانسته است موثر واقع  شود و آیا اصناف، بازاریان و مسئولین همراه با دغدغه‌های مردم در پشتیبانی از حقوق مردمی سبد کالایشان را تغییر داده‌اند؟!

 

پاسخ را بایست در تحقیقی میدانی جست، منتظر عکس‌العمل صنف خواروبارفروشان در عرضه قیمت نهایی ‌که اصناف تعیین کرده و بایست عمل شود،خواهیم ماند، که متاسفانه خبرهای خوبی در این زمینه به گوش نمی‌رسد...

 

در نهایت اینکه اگر نرخ اجناس و کالاها توسط بازاریان یا هر عامل دیگری تخت گاز بالا برود و بالا بماند، نه تنها معیشت اقشار ضعیف را تحت شعاع قرار خواهد داد، بلکه درکل بر اقتصاد یک منطقه و استان تاثیر منفی خواهد گذاشت. عده‌ای اندک منتفع خواهند شد و اکثریتی در عذاب و سختی معیشت گرفتار خواهند ماند.

 

نتیجه این خواهد بود، بدون تشکیل هیچ کمپینی خود به خود مردم نخواهند توانست کالایی ضروری و مهمی مانند گوشت را در سبد خانواده قرار دهند و بجای تشکیل کمپین‌های فضای مجازی، اجبار گرانی کالایی در فضای واقعی مردم را مجبور به نخریدن کالایی خواهد کرد یا همان کالا را در شهرها و مکان‌هایی خارج از شهرستان تهیه خواهند کرد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد