یادداشت/صدیق اسدی

چگونگی شکل گیری خیانت و راه حل پیشگیری از آن در جامعه

سرویس: اجتماعیکد خبر: 297912|16:26 - 1398/07/12
نسخه چاپی
چگونگی شکل گیری خیانت و راه حل پیشگیری از آن در جامعه
این روزها یکی از مواردی که در بحث طلاق به آن پرداخته می شود بحث روابط پنهان(خیانت)می باشد! در اینجا این سئوال مطرح می شود که علت این پدیده چه می تواند باشد؟

به گزارشهزار ماسوله، این روزها یکی از مواردی که در بحث طلاق به آن پرداخته می شود بحث روابط پنهان(خیانت)می باشد!
در اینجا این سئوال مطرح می شود که علت این پدیده چه می تواند باشد؟

 

با مطالعه در خصوص علل  و عوامل ایجاد طلاق در شهرستان پاوه بنا به دلایلی نمی توان میزان این پدیده را مورد سنجش قرار داد زیرا اکثر افرادی که زندگی آنها به این علت فرو پاشیده، ترجیح می دهند که این موضوع را پنهان کرده و علت طلاق را موضوعات دیگر مطرح کنند.

 

در ادامه سعی خواهد شد که به این موضوع پرداخته شود که یک زوج در طول زندگی مشترک چه عواملی باعث ایجاد چنین پدیده ای شومی می گردد.

 

در اینجا اگر از موضوعات و علل و عوامل پزشکی و اختلالت جنسی فاکتور بگیریم که از دیدگاه پزشکی باید بررسی  شوند،یک سری اتفاقات و رویدادها باعث تسریع یا حتی علت ایجاد این نوع روابط خواهد شد که در ذیل سعی می شود به صورت خلاصه به علل و عوامل و راه حلهای پیشگیری از این معضل اشاره کنیم.

 

جان گاتمن  که یکی از زوج درمانگرهای بزرگ معاصر می باشد مطالعه  در این خصوص انجام دادن که نتیجه آن این بوده روابط پنهان علت طلاق نیست بلکه خود، معلول عوامل دیگر می باشد!

 

ایشان در توضیح وبرسیهای خود به این موضوع اشاره می کند که اگر زوجین در شروع مشاجرات به صورت تند باشد،تا ملایم و همین رویه مرتب ادامه داشته باشه زوجین وارد فاز بعدی رابطه یعنی انتقاد و سرزنش از همدیگر خواهند شدوکلیت همدیگر را زیر سئوال خواهند بردکه البته از دیدگاه ایشان زوجین باید به جای انتقاد از همدیگر شکایت کنند یعنی به اندازه تخلف همسر  را مورد باز خواست قرار دهند.

 

اگر زوجین شروع ملایمی نداشته باشند و از همدیگر مرتب انتقاد کنند وارد فاز بعدی رابطه یعنی توهین و تحقیرنسبت به همدیگر می شوند.ولی سئوال اینجاست زوجین چگونه می توانندنسبت به هم کمتر توهین کنند وهمچنین همدیگر را کمتر تحقیر کنند؟

 

علاقه و تحسین می تواند به زوجین کمک کند که از این مشکل ارتباطی به سلامتی عبور کنند.علاقه ،به این معنی است که اگر زوجین به هر دلیلی میزان دلبستگی نسبت به شریک زندگی  در سطح بالایی وجود داشته باشد همین دلبستگی بالا مانع تحقیر و توهین خواهد شد.

 

تحسین،به این معنی می باشد که اگر زوجین ویژگیها و خصوصیات مثبت شریک زندگیشان را برجسته کنند و در ذهن خود تکرار کنند ،ویژگیهای مثل(اجتماعی بودن،صداقت،تعهد و.. ..)همین عامل مانع از این می شود که به راحتی به شریک زندگی خود توهین کنند.

 

در نهایت اگر یک زوجی مرتب در سیکل معیوب ارتباطی بالا  گرفتار شوند وشروع مشاجراتشان نا آرام باشد و نسبت به همدیگر بی رحمانه انتقاد کنند ودر نهایت همدیگر را تحقیر کنند پس از مدتی یکی از زوجین یا هر دو سکوت اختیار کرده و ارتباط کلامی خود را قطع خواهد کرد ،که این موضوع در واقع دروازه طلاق عاطفی محسوب می شود.

 

متأسفانه شواهد و قرائن  نشان می دهد طلاق عاطفی در جامعه ما بالا بوده که در  یک وقت دیگری  به آن خواهیم  پرداخت.اگر در زمان طلاق عاطفی زوجی از نظر تعهدات دینی و اخلاقی ضعیف باشند خیلی راحت دچار لغزش شده وارتباطات فرا زناشویی یا همان روابط پنهان را با افراد دیگری شروع خواهند کرد.لذانمی توان گفت که علت برخی از طلاقها روابط پنهان است بلکه. روابط پنهان همان گونه که در بالا توضیح داده شد خود معلول فقدان مهارتهای ارتباطی ،علاقه و ضعف مسائل معنوی می باشد.بنابراین پیشنهاد می شود که برای پیشگیری از این معضل در درجه اول از نظر اعتقادی ومعنوی خود را تقویت کنیم سپس مهارتهای ارتباطی خود را ارتقاء بدیم.


اسدی؛کارشناس ارشد مشاوره و خانواده

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد