یادداشت/امید بادفر

نظر سنجی های آنلاین اعتماد یا نه؟!!!

سرویس: اجتماعیکد خبر: 297894|11:35 - 1398/07/08
نسخه چاپی
نظر سنجی های آنلاین  اعتماد یا نه؟!!!
در زمان ما و در کشور ما چه مقدار به استانداردهای لازم در این زمینه نزدیک شده ایم قضاوتی است که بر عهده خواننده محترم واگذار می گردد .

به گزارشهزار ماسوله، در دنیای پر فراز و نشیب و مدرن کنونی،رقابت های افراد،شرکت ها، رجال سیاسی و بنگاه¬های اقتصادی جهت ربودن گوی سبقت از رقیبان، برای تصاحب سرمایه ی کلان،جایگاه برتر و سود بیشتر، تمامی امکانات موجود را به خدمت خود فرا میخواند .

 

ازجمله فضای مجازی و بستر اینترنت و اطلاعات برخط(آنلاین) که به راستی دارای نقشی بی بدیل و غیرقابل مقایسه با دیگر ابزارها است . دراین میان  پیش دستی و استفاده از نظر سنجی ها نقش کلیدی خود را همواره به رخ می کشد .

 

مانند هر دستگاه یا ماشین تولیدی که صنعت یا محصول خاصی را تولید می¬کند، خوراک یا ورودی این نظر سنجی ها جهت تولید یک محصول پاک و درست و با کیفیت ،اطلاعات درست،زیر بناهای سالم و داده های غیره آلوده می باشد .

 

نفس کار گرچه ابزاری مدرن ، دقیق و پیشرفته به شمار می آید اما توجه خوانندگان گرامی را به نکات ذیل معطوف می دارد :

 

1 – معمولاً نظر سنجی ها در این زمینه توسط موسسات مستقل و فارغ از گرایشات سیاسی و تمایلات اقتصادی به سفارش شخص یا شرکت یا موسسه ذی نفع انجام می پذیرد .   

 

2 – تیمی از متخصصان و کارشناسان علوم اقتصادی ، آمار و فناوری، IT و روانشناسی از ابتدا تا انتهای کار (تجزیه و تحلیل) نظارت کامل را بر پروسه دارند .

 

3 –  شرایط زمان،مکان ، جامعه هدف و افراد مخاطب توسط تیمی واحد و منسجم و آموزش دیده انتخاب می گردد .  

 

4 – شورایی مستقل که معمولاً از طرف دولتها یا نهادهای قضایی ، نظارتی و امنیتی انتخاب میشود ،که مسئولیت و اشراف کامل را بر روند و نتیجه نظر سنجی و عواقب و پیامدهای گوناگون آن را برعهده دارند .

 

5 – همانند آنچه به عنوان ( a fake) )جعلی( یا تقلب در تمامی زمینه های دنیای مجازی اتفاق می افتد و ما روزانه شاهد و ناظر آن هستیم، طبیعی است که در چنین مواردی (نظر سنجی های آنلاین ) نیز خود را نشان دهد و تمامی واقعیات یا بخشی از آن را وارونه جلوه دهد یا به نفع ارگان، شخص یا شرکت خاصی مصادره کند  .

 

حرف آخر اینکه در زمان ما و در کشور ما چه مقدار به استانداردهای لازم در این زمینه نزدیک شده ایم قضاوتی است که بر عهده خواننده محترم واگذار می گردد .

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد