یادداشت،/صدیق اسدی

به بهانه آغاز شروع سال تحصیلی جدید

سرویس: اجتماعیکد خبر: 297859|22:54 - 1398/06/31
نسخه چاپی
به بهانه آغاز شروع سال تحصیلی جدید
یکی از خطاهای بارز و مهم که هم والدین و هم سیستم آموزشی ما در عصر حاضر دچار آن شدند این است که بیشتر به رشد هوش تحصیلی کوکان توجه وبها داده می شود تا رشد و هوش عاطفی و هیجانی آنها.

به گزارشهزار ماسوله، 


شما جز کدام گروه از والدین هستید؟
ضمن تبریک شروع سال تحصیلی جدید خدمت همه عزیزان عرصه آموزش .

 

واقعیت امر کودکان و والدین در دوره دشواری به سر می برند،که یکی از علل آن گستردگی اطلاعات و ارتباطات وتاثر آنها بر کودکان و والدین می باشد که با توجه به این گستردگی لازم است والدین شیوه های تربیتی جدید و متناسب با زمانه را یاد بگیرند.

 

یکی از خطاهای بارز و مهم که هم والدین و هم سیستم آموزشی ما در عصر حاضر دچار آن شدند این است که بیشتر به رشد هوش تحصیلی کوکان توجه وبها داده می شود تا رشد و هوش عاطفی و هیجانی آنها.

 

در کشوری مثل ژاپن تا ۱۱ سالگی هیچ نوع آموزش الفبایی آموزش داده نمی شود کودکان در این سن کارهای گروهی وتعاملی را فرا می گیرند(شیوه زندگی کردن)را فرا می گیرند .جالب است بدانید در قانون اساسی ما نیز آموزش الفبا قبل از سن مدرسه غیر قانونی می باشد که این در حالی است که بزرگترین دغدغه والدین فرستادن کودکان به کلاسهای آموزشی بیشتر در سن پایین می باشد.(چرتکه،زبان و...)

 

تعریف هوش عاطفی یا هیجانی؛شناخت ودرک و پذیرش احساسات وعواطف خود و دیگران می باشد.

 

پیامدهای نداشتن مبانی هوش عاطفی بسیار نگران کننده است.شواهد نشان می دهند که نادیده گرفتن هوش عاطفی کودکان باعث صدمات و لطمات جبران ناپذیری در بزرگسالی خواهد شد.از جمله می توان به فقدان مهارتهای ارتباطی ،عدم تعادل اجتماعی،ناتوانی در مهار اضطراب افسردگی و احتمال بزهکاری و خشونت و.... اشاره کرد.

 

در خصوص برخورد با عواطف و احساسات کودکان والدین به چهار گروه تقسیم می شوند .

 

شما جز کدام گروه از این والدین هستید؟
۱. والدین بی اعتنا؛این گروه از والدین معمولا نسبت به احساسات منفی فرزندانشان بی اعتنا هستند و آنها را نادیده می گیرند یا کم اهمیت می پندارند ویا رد می کنند.

 

مثال؛وقتی که کودک ۵ ساله ما حین بازی کردن به زمین می خورد ودر اثر درد گریه می کند والدین بی اعتنا اینگونه عکس العمل نشان می دهند(عزیزم ،چیزی نیست.یه خراش کوچک برداشتی)در صورتی که شیوه درست برخورد با این قضیه به این صورت می باشد.ابتدا باید حس کودک را قبول کنیم سپس برای این حس نام گذاری کنیم و سپس با کودک همدلی کنیم.شیوه برخورد درست در مثال بالا
 ((عزیزم،بیا بغلم ،الآن احساس درد داری، می دونم چقدر سخته))

 

درنتیجه کودک یاد می گیرد این نوع حس، درد می باشد. و یاد می گیرد که وقتی بزرگ شد احساسات و عواطف دیگران را نادیده نگیرد.ولی برعکس اگر ما عواطف کودک را نادیده بگیریم کودک یاد می گیرد که احساسش اشتباه ،نا مناسب و بی اعتبار است.ویاشاید یاد بگیرد که وجود چنین حس های به این معنی است که به طور ذاتی دچار مشکل شده و بعدا در تنظیم عواطف خود دچار تعارض خواهد شد.

 

۲.والد ناراضی؛
این گروه از والدین بسیاری از رفتارهای والد بی اعتنا را انجام می دهند ولی به شیوه منفی تر ابراز عواطف کودک را مورد قضاوت قرار می دهد و از آن انتقاد می کند.

 

مثال؛ وقتی کودک ۵ ساله حین بازی کردن به زمین می خوره وگریه می کندوالد ناراضی(چرا گریه می کنی؟ گریه نداره !بزرگ شدی ،زشته داری گریه می کنی! )
این نوع والدین معمولا هنگامی که کودک عواطفش را ابراز می کند ،چه بی ادبی کرده باشد،چه نکرده باشد او را توبیخ ومجازات می کند.

 

۳.والد بی عنان
این دسته از از والدین برعکس دو گروه قبلی هر گونه ابراز عاطفی از کودک را به راحتی می پذیرندوحد ومرزی برای کودکان قائل نیستند.
مثال.وقتی کودک عصبانی شده هیچ گونه محدودیتی برای او قائل نیستندومعتقد هستند که باید خود را خالی کند!تاثیر این شیوه بر کودکان به این صورت است که کودک یاد نمی گیرد عواطف خود را کنترل کند ودر تمرکز ،برقراری دوستی سازگاری با کودکان دیگر دچار مشکل خواهد شد.

 

۴. والدین راهنمای عاطفه؛
این دسته از والدین برای عواطف منفی کودک به عنوان فرصتی برای صمیمیت ارزش قائل هستند.


از طریق همدلی کردن،گوش دادن نامگذاری احساسات و عواطف و همچنین تعیین حد و آموزش شیوه ابراز عواطف خود را به کودک نزدیک کرده واو را آموزش می دهند.

 

تاثیر این گروه از والدین بر کودکان به این صورت است که کودکان یاد می گیرند تا به احساسهایشان اعتماد کنند .عواطفشان را تنظیم نمایند و مشکلات را بر طرف نمایند آنها از عزت نفس بالا بر خورد ار هستند ،یادگیری خوبی دارندوخیلی راحت با دیگران به تفاهم می رسند.

 

 بنا براین لازم است که همه والدین در این مسیر گام بر دارند حتی مربیان و همه عزیزانی که در عرصه آموزش به نوعی با کودکان سرو کار دارند این نکات را در نظر داشته وبکار گیرند.برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید کتاب کلیدهای پرورش هوش عاطفی جان گاتمن را مطالعه بفرمائید.

 

صدیق اسدی، کارشناس ارشد مشاوره

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد