یادداشت/دکتر مهوش معاذی نژاد

روش های فعال کردن کودک درون

سرویس: اجتماعیکد خبر: 297846|16:46 - 1398/06/30
نسخه چاپی
روش های فعال کردن کودک درون
کودک بازیگوش کودکی است که معمولا احساس گناه و اضطراب نداشته و این جنبه از زندگی که برای بزرگسالی لازم است تجربه نشده است.

به گزارشهزار ماسوله، 

گام اول: با کودک درون خود ملاقات و آشتی کنید.

 

با کودکی خود دوباره ارتباط بگیرید:

یک راه برقراری ارتباط با کودک درون این است که شما به تصویر خود در آینه یا یک عکس از دوران کودکی خود نگاه کرده و با دلسوزی و مهربانی با خود صحبت کنید. به کودک درون خود اطمینان دهید که در هر شرایطی دوستش دارید حتی اگر کامل نباشد و با وجود عیب و نقصی هایش باز هم در کنارش هستید و دوستش خواهید داشت و از او محافظت خواهید کرد.
سپس دوران کودکی خود را مرور کرده و نوع کودک درونتان را کشف کنید زیرا هرکس دوران کودکی متفاوتی داشته است.

کودک رها شده، کودکی که از طرف والدین رها شده و احساس تنهایی و ناامنی می کند.

کودک بازیگوش کودکی است که معمولا احساس گناه و اضطراب نداشته و این جنبه از زندگی که برای بزرگسالی لازم است تجربه نشده است.

کودک وحشت زده نیز کودکی است که در کودکی مورد انتقادات زیادی واقع شده است و تایید کافی دریافت نکرده.
دقت کنید ببینید شما کدام نوع ازسه کودکی بالا را تجربه کرده اید.

 نامه ای به کودک درون خود بنویسید:

اگر احساس می کنید کودک درون خود را نادیده گرفته اید، از او معذرت خواهی کنید و بگویید که می خواهید رابطه خود را با او ترمیم کنید. حتی یک نامه ساده درباره تمایل شما برای تقویت دوستی با کودک درونتان باشد نیز کافی است. نوع و شکل کودک خود را بیابید. مثلا اگر از نوع کودک رها شده است، به او بگویید هر کاری انجام دهد طرد نمی شود و نگران و مضطرب نباشد.

رشد دادن یک فضای باز و امن:

کودک درون شما یک فرد آسیب پذیر است. قبل از اینکه خودش را نشان دهد نیاز به یک فضای امن دارد. بسیاری از افراد کودک درون خود را پنهان می کنند، چون فکر می کنند آن ها را ضعیف می کند. اجازه دهید وارد شود، سکوت کنید و بگذارید او حرف بزند.

به احساسات خود گوش دهید:

یکی از راه های مهم در ارتباط با کودک درون، توجه دقیق به احساساتی است که در زندگی روزمره به وجود می آید. ترس و ناامنی، احساس شادی یا تعجب و هرچیز که در کودکی تجربه کردید می تواند در بزرگسالی شما تاثیر گذار باشد.

مراقب منتقد درونی خود باشید:

یکی از بزرگترین موانع ارتباط با کودک درون، کسی است که درون شما مدام در حال انتقاد است. "تو کامل نیستی، برای تو زشت است، تو پیر هستی، تو انسان معروفی هستی". به این صدای سرزنشگر توجه نکنید و اجازه دهید کودک درون پذیرفته شود.

(ادامه دارد)

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد