یادداشت/فردین رحیمی

آرامش برای شهروندان

سرویس: اجتماعیکد خبر: 297528|23:02 - 1398/03/24
نسخه چاپی
آرامش برای شهروندان
زيبايي، آراستگي، پاكيزگي و انسجام، بخشي از ويژگي‌ها و معيارهاي مهم ارزيابي شهري سالم و آرامش‌بخش است.

به گزارشهزار ماسوله، شكل زندگي در عصر حاضر به ويژه در جوامع شهري ناگزير توام با سر و صداها، شلوغي ها و انبوهي از كارهاي الزام آور روزمره است كه قطعا تمام اين فاكتورها به افزايش استرس و سلب آرامش انسان ها كمك مي كند.

 

آرامش حس ارزشمندي است كه اين روزها  كمتر كسي منكر تأثيرگذاري عميق آن روي روح و روان افراد يك جامعه مي‌شود.حسي كه جاي خالي آن را مي شود با كمي تأمل در زندگي شلوغ و پراسترس  شهري به خوبي احساس كرد.

 

شهر محيطي است با گوناگوني بسيار، فضاي شهر بيشترين ارتباط را با مردم و محيط زندگي برقرار مي‌سازد در نتيجه نقش بسزايي در هويت‌بخشي و احساس آرامش به شهروندان دارد. در شهري كه جز سر و صداي حركت اتومبيل‌ها و موتور‌سيكلت‌ها چيز ديگري شنيده نمي شود، آدم‌ها حتي اگر بخواهند هم مجالي براي آرامش و سكوت نمي‌يبابند .

 

وقتي چند ساعتي در خيابان‌ها قدم مي‌زنيم و به خانه برمي‌گرديم، خسته هستيم اين خستگي‌ها مي‌تواند ناشي از تأثير آلودگي‌هايي باشد كه از راه چشم منتقل مي‌شوند يا المان‌هاي زايد شهري، ضايعات فلزي و... كه گاهي در معابر و نماي بيروني ساختمان‌ها ديده مي‌شوند و نوعي حس بي‌نظمي را در شهر به‌وجود مي‌آورند.

 

زيبايي، آراستگي، پاكيزگي و انسجام، بخشي از ويژگي‌ها و معيارهاي مهم ارزيابي شهري سالم و آرامش‌بخش است. اگر شهروندي به عنوان مثال فقط به فكر دكوراسيون داخل منزل خود باشد و توجهي به نماي ساختمان خود نكند قطعاً حس آرامش و زيبايي خواهي همشهريان خود را ناديده گرفته و به تعهدات شهروندي خود عمل نكرده است.

 

فردین رحیمی کارشناس ارشد شهرسازی

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد