مدیریت موج گردشگران و توسعه "گردشگری پایدار"

سرویس: فرهنگ و هنرکد خبر: 297517|00:08 - 1398/03/20
نسخه چاپی
 مدیریت موج گردشگران و توسعه "گردشگری پایدار"

به گزارشهزار ماسوله، حضور تعداد بی سابقه گردشگران در چند روز اخیر در سطح شهرستان پاوه ، باردیگر ضرورت تدوین یک"برنامه جامع" و اعمال یک"مدیریت مناسب و شایسته" را به همه متولیان دولتی و حتی شهروندان علاقمند گوشزد کرد.
به جرات می‌توان گفت که در این چند روزه "تعطیلات خردادی" و علیرغم رغم افزایش نسبی دمای هوا ، تعداد گردشگران حاظر در منطقه ،تقریبا با تعداد ساکنان آنجا برابری می کرد.
چنین وضعی میتواند هم"تهدید" و هم "فرصت"باشد.تهدید از این نظر که مدیریت نامناسب یا اساسا عدم مدیریت  این موج گردشگران میتواند"تبعات منفی زیست محیطی و اجتماعی"به همراه داشته و این تبعات در نهایت ، "دستاوردهای اقتصادی کوتاه مدت" را نیز تحت تاثیر قرار میدهد.
فرصت از این نظر که با یک برنامه ریزی دقیق ، میتوان به این مجموعه گردشگران توصیه نمود تا در حین گردش در منطقه ، همواره  اصول، اخلاق و فرهنگ  محیط زیستی را رعایت نموده و مانع از آلودگی و آسیب به محیط طبیعی و انسانی منطقه شوند. علاوه براین ، فرصت  تعامل و مراوده  بین شهروندان دارای فرهنگ های مختلف فراهم شده و حتی  زمینه برای زدودن کدورت های احتمالی تاریخی نیز مهیا خواهد شد. اشتغال زایی پایدار و مقابله با پدیده بیکاری، رونق صنایع دستی ، دامداری و باغداری نیز میتواند از دستاوردهای اقتصادی چنین وضعی باشد.
لازم است تا مدیریت عالی منطقه هم در سطح استان و هم در سطح شهرستان، به این فرصت توجه ویژه‌ای بنماید و از تبدیل شدن آن به "تهدید" پیشگیری نماید.
 به عنوان  یک شهروند و فعال حوزه حفاظت از سلامت عمومی و سلامت محیط زیست و نیز ترویج و تثبیت "گردشگری پایدار"  ، چند پیشنهاد را خدمت شهروندان و ادارات دولتی مرتبط، مطرح نموده و در حد توان فردی تلاش خواهم کرد تا این پیشنهادات جنبه عملیاتی و اجرایی پیدا کنند:
 تشکیل یک "ستاد" یا "کار گروه گردشگری" با مشارکت همه دستگاههای مرتبط حاکمیتی ، بخش عمومی و اشخاص حقیقی و حقوقی علاقمند  
تدوین فوری یک "برنامه جامع " توسط این ستاد و ابلاغ آن به همه نهادها و مراکز مرتبط برای اجرا و نظارت دقیق بر اجرای آن. لازم است تا این "برنامه" بصورت ادواری توسط اعضای ستاد بازبینی شده  و اصلاحات ضروری در آن اعمال شوند.
لازم است تا"آموزش شهروندان" (اعم از گردشگر و گردشگر پذیر)به عنوان  یکی از ارکان مهم  این برنامه ، مورد نظر باشد.
دکتر برهان ولدبیگی

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد