یادداشت/

کودکان و تصادف

سرویس: اجتماعیکد خبر: 297502|01:00 - 1397/03/28
نسخه چاپی
کودکان و تصادف

به گزارشهزار ماسوله،حوادث ترافيكي دومين  علت مرگ و مير در ايران مي باشد. سوانح  نه تنها خود فرد بلكه هر كسي كه به نحوي با اوارتباط دارد دچار مشكل مي كند. اگر حادثه براي يك فرد بزرگسال اتفاق افتد، خانواده، دوستان و همكاران  ممكن است سرپرست، دوست و يا يك فرد ارزشمند در محيط كاري را از دست دهند. اعضاي خانواده فرد مصدوم بايد استرس مراقبت از مصدوم و احتمالاً ازدست دادن درآمد و هزينه هاي اضافي را تحمل كنند و كل جامعه نيز بايد هزينه هاي مربوط به سوانح را متحمل شود. اگر حادثه براي كودكان اتفاق افتد و خانواده‌اي كودك خود را از دست دهد. اين خانواده ممكن است براي مدت هاي مديد و گاه براي هميشه دل زندگي و نيروي كار خود را از دست بدهد و نتواند در عرصة اجتماعي همچون گذشته عمل كند تجربه مرگ اطرافيان و اعضاي خانواده گرچه بسيار دردناك است ولي از دست دادن فرزند براي والدين از همه دردناك تر شناخته شده است و كنار آمدن با آن نيز بسيار مشكل و سخت است. سوانح مربوط به وسايل نقليه موتوري بيشترين علت مرگ براي كودكان 142 ساله است. در بررسي كه در شهر تهران صورت گرفته نيز نشان داده شده كه تصادفات رانندگي شايعترين علت ميرايي و معلوليت اطفال است و شايع ترين گروه سني در تصادفات عابرين پياده گروه سني 6 تا 10 ساله است  با وجوديكه مواجهه كودكان با ترافيك بسيار كمتر از بزرگسالان است، ميزان تصادفات در كودكان بسيار بالاتر است، با احتساب ميزان مواجهه، كودكان 95 ساله 4 برابر بيشتر از بزرگسالان دچار حوادث ترافيكي مي شوند كه اين نشان دهنده ناتواني اين گروه در مسئله مواجهه با ترافيك است  عابرين كودك به دلايل متعددي در معرض خطر بالايي از حوادث قرار دارند.

 

1جثه كوچك تر آنها باعث مي شود كه رانندگان سخت تر آنها را ببينند بخصوص وقتي بين دو اتومبيل پارك شده ايستاده باشند.

2كودكان اغلب نمي‌توانند تخمين درستي از فاصله و سرعت اتومبيل داشته باشند براي همين براحتي در مورد ايمن بودن عبور از عرض خيابان دچار اشتباه مي‌شوند.

3والدين ممكن است توانايي كودكان خود را در عبور از خيابان دست بالا بگيرند. بسياري از كودكان دبستاني علائم ترافيكي را نمي‌شناسند و نمي‌دانند چطور حركت رانندگان را پيش بيني كنند.

4هم كودكان و هم رانندگان در هنگام روبرو شدن با يكديگر در مورد جهت حركت يكديگر دچار اشتباه مي شوند.

 

 

عوامل خطر برای کودکان در وسایل نقلیه

 

* برروی زانو نشاندن اطفال درحین سفر( در تصادف رودررو كه دو اتومبيل از دو جهت مخالف با يكديگر برخورد مي كنند،بزرگسالی که کمر بند ايمني بسته و کودک را در بغل نگه داشته است در صورتي كه سرعت 50 كيلومتر در ساعت باشد نمی تواند او را کنترل و کودک صد درصد با داشبورد و شیشه جلو برخورد می کند) .

 

* عدم استفاده از صندلی مخصوص کودکان(به خاطر کوتاهی قد خطر تصادف کودکان با وسایل داخل اتومبیل مثل داشبورد ، پشتی ها و تکیه گاه های آرنج بیشتر است ، قسمت های نوک تیز و برآمده خطرناک تری از قسمت های قوس دار و ضربه گیر هستند.)

 

* استفاده از صندلی ایمن بطور غلط در وسیلة نقلیه  و پرتاب شدن کودک از اتومبیل

 

نكته آخر:

با اتمام امتحانات  مدارس در فصل تابستان تعطيل مي شوند و ،دانش آموزان به انحاءمختلف اوقات فراغت خودر را زير نظر والدين سپري مي نمايند(مسافرت ، تفريح ، شركت در كلاس هاي فوق برنامه مانند:كلاس زبان، نقاشي و كلاس هاي ورزشي و ...) يكي از تفريحات و بازي هاي مهيج و مورد علاقه كودكان و نوجوانان  دوچرخه سواري است . با توجه به وضعيت معابر و حجم بالاي وسايل نقليه در سطح شهر پاوه ؛دوچرخه سواري به يك بازي و ورزش معمولا توام با خطر تبديل شده است .لذا اين مساله توجه و مراقبت جدي والدين را  همراه آموزش به دنبال دارد.

 

تا انشااله شاهد حادثه تلخي براي فرزندان دلبندمان نباشيم .

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد