يادداشت/كوثر فخري؛

بازتاب غیرمنتظره سفر خبرنگاران منطقه به بهارستان!

سرویس: فرهنگ و هنرکد خبر: 296339|20:24 - 1396/04/24
نسخه چاپی
بازتاب غیرمنتظره سفر خبرنگاران منطقه به بهارستان!
در حالیکه خبرنگارانی که به این سفر آمدند،جز شرح سفر و بازتاب چند مصاحبه هیچ مطلبی را منتشر نکردند که شایبه تبلیغات یا انتخابات داشته باشد!!

به گزارشهزار ماسوله، بیستم تیرماه 1396 خبرنگاران منطقه به دعوت نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی به صحن علنی مجلس دعوت شدند. عکس العمل گروه های مختلف در فضای مجازی سبب گردید توضیحی مختصر بر این سفر و اهداف آن بنویسم...

 

کوثر فخری_ یادآوری اولین دست نوشته هایم دیگر به سختی برایم ممکن است. اما دفترچه خاطراتی که در دوران ابتدایی داشتم را هنوز نیز دارم. شعرها، نقاشی ها و دل نوشته هایم همچنان در کمد کتابخانه پدری ام نگهداری می شوند.

 

ورودم به عرصه خبر و گزارش نیز با تحصیلات و فعالیتم در پایتخت کشور همزمان شد.
معمولاً با اولین ارائه مطالبم در روزنامه‌ها و نشریات از سال 83 بصورت حق التحریری فعالیتم آغاز می شد. اما ورودم به فعالیت در رسانه‌های محلی به سال 87 بر می گردد. زمانی که نشریه پیام زمان اورامانات (دفتری مرکزی) در شهرستان پاوه راه اندازی شد.بعد از تقریباً یکسال فعالیت در این گاهنامه و انتقال دفتر آن به شهری دیگر، فعالیتم را محدود به وبلاگم و نوشتارهایی گاه و بیگاه در فضای مجازی کردم. تا روزی که با انتقاد از  سایت های خبری_ تحلیلی شهرستان پاوه، در تابستان 94 دوباره به عرصه رسانه و خبر ورود کردم...

 

نوشتن در یک پایگاه خبری محلی بسیار سخت تر از ایرادات و ویراستاریهایی است که در خبرگزاری ها و رسانه های سراسری از نگارش های خبرنگار می گیرند! در سایت های محلی آزادی هرآنچه از دستور زبان کج و معوجی که شاید خوب هم  نیاموخته ای را به خورد خواننده دهی به شرطی که مفهوم ادبیاتت به هیچ شخص حقیقی و حقوقی برنخورد! اصولا هم قلم یک خبرنگار محلی  یعنی قلمی مصلحت جو و صلح طلب که هدفش را لابلای کلمات پیچانده و سسی (بسیار ملایم و خوش طعم و نه تند) به آن افزوده و با تعارف و غیرمستقیم به مخاطب تقدیم کند.

 

به هرحال قلم فرساییم در سایت های محلی را به فال نیک می گیرم زیرا معتقدم نباید نسبت به اتفاقات پیرامون بی تفاوت بود. تلاش کردم فارغ از هر حزب و جناح و شخصیتی اخبار،گزارش ها و مصاحبه هایم را بدون حب و غرض و تنها از سر روشنگری به خواننده منتقل کنم. با این توضیح که در اوایل کار متعجب بودم که چرا مسئولین محلی  از انعکاس دیدگاه و نظراتشان در برابر افکار عمومی هراس دارند! بطوریکه مصاحبه و پرسش و پاسخم با مدیران استانی بسیار آسان تر و محتمل تر بود.

 

اما این توضیحات بسیار مختصر و موجز را بدین سبب بیان کردم که مقدمه ای باشد بر هجمه های چند روز اخیر به سفر خبرنگارانی که به دعوت نماینده مجلس راهی بهارستان شدند.

 

خبرنگاران و اصحاب رسانه اورامانات به دعوتنماینده منطقه كه دبیر حمایت از خبرنگاران مجلس استبه صحن علنی مجلس دعوت شدند که از نزدیک با روند قانون گذاری و فعالیت خبرگزاری خانه ملت آشنا شوند.سپس به چند مکان تفریحی رفته تا با سرمایه گذاران طرحهای گردشگری آشنا شده و البته زنگ استراحتی برای این سفر فشرده داشته باشند.

 

واقعا نمی دانم چه چیزی از این سفر دو روزه اینقدر عجیب بنظر می رسید که سیبل هدف منتقدان قرار گرفتیم؟اگر همین سفر را هر مسئول و ارگانی دیگر نیز برگزار می کرد،آیا باز هم هجمه ها بدینصورت بود؟

 

خبرنگاران و اصحاب رسانه زحمتکشانی بی مزد هستند که تقریباً بیشترشان تنها به دلیل علاقه و تخصص وارد این عرصه شده اند،حداقل درخصوص نشریات و رسانه‌های محلی به  این گفته ام اطمینان کامل دارم که منفعتی مادی عاید خبرنگاران و اصحاب رسانه نمی شود.

 

در عجبم که چرا در گروه های تلگرامی اینگونه به این سفر عکس العمل نشان داده شد و از طنزنویسان همکار گرفته تا مخالفین طرح های نماینده این سفر را به سخره گرفتند و انتقاد کردند. گاهی پا را فراتر گذاشته و خبرنگارانی که در این سفر حضور داشتند را خائن نامیدند!

 

در حالیکه خبرنگارانی که به این سفر آمدند،جز شرح سفر و بازتاب چند مصاحبه هیچ مطلبی را منتشر نکردند که شایبه تبلیغات یا انتخابات داشته باشد!!

 

در پایان امیدوارم این سفر و حتی این هجمه ها و بازتاب های بعد از آن گامی باشد جهت پر کردن خلا مشکلات و مسائل مرتبط با مبحث رسانه، اطلاع رسانی و فضای مجازی در منطقه...

 

خبرنگار كوثر فخري

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد