يادداشت/فردين رحيمي؛

پاوه از کمبود پیاده رو رنج میبرد

سرویس: اجتماعیکد خبر: 296221|17:38 - 1396/03/20
نسخه چاپی
پاوه از کمبود پیاده رو رنج میبرد
شهر پاوه با وجود طبیعت وتوریسم یکی از شهرهای نمونه گردشگری استان کرمانشاه می‌باشد. اما باتوجه وجود مشکلات ترافیکی وعرض کم پیاده‌روها و همچنین فضاهایی برای رفت و آمد باعث رکود بازار وصدای ناهنجار ماشین‌ها وبی احتیاطی راننده هاکه آرامش وامنیت شهروندان را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارشهزار ماسوله، یکی از مشکلات عمده زندگی شهری  امروزی سرسپردگی بیش از حد به حرکت سواره و درنتیجه غفلت از حرکت پیاده و ساماندهی فضاهای آن می باشد . توجه حرکت پیاده ونیازهای آن به عنوان یک موضوع فراموش شده مهم شهری است ، پیاده‌رو محل حضور همه شهروندان ومشارکت آنان در زندگی جمعی‌شان می‌باشد .

 

سلسه مراتب نیازهای پیاده‌رو :
 1.سطح اولیه نقاط ابتدا وانتها وتامین دسترسی عابرپیاده رو در ابتدای آن 2.تامین امنیت وایمنی عابران در طول پیاده‌رو
 3.تامین آسایش وراحتی عابران در مسیر پیاده‌رو
 4.لذت بردن عابراز فضای پیاده راه می‌باشد .

 

شهر پاوه باتوجه به مشکلات ترافیکی و کم بودن پیاده‌رو و عرض کم که متاسفانه تاثیرات منفی در آرامش ، امنیت و بخصوص اقتصادشهرگذاشته است شهر پاوه با وجود طبیعت وتوریسم یکی از شهرهای نمونه گردشگری استان کرمانشاه می‌باشد. اما باتوجه وجود مشکلات ترافیکی وعرض کم پیاده‌روها و همچنین فضاهایی برای رفت و آمد باعث رکود بازار وصدای ناهنجارماشین‌ها وبی احتیاطی راننده هاکه آرامش وامنیت شهروندان را تحت تاثیر قرار داده است. وسالیان زیادی است که هیچ توجهی جدی به آن نشده وفقط با یک رویه آسفالت وتعمیر پیاده روها انجام گرفته است .و فقط یک همسطح سازی از میدان مولوی به میدان شهدا انجام شد که  تاثیر خوبی در رفت وآمد داشت ،  هرچندباوجود عرض کم پیاده رومشهود نبود وباز بدلیل رعایت نکردن کسبه وپارک نامناسب ماشین ها وترافیک وجود دارد درشهرهای  از جمله تبریز .مشهد.تهران به این جریان به طور جدی وارده شده اند وشهر تبریز در آینده نزدیک یکی از شهرهای پیاده رو مدار شناخته می‌شود.شهرپاوه با وجود اینکه می‌تواند این فرهنگسازی پیاده رو مداری با مشارکت مردم وبازاریان وشهرداری با ایجاده:

 

1. طرح ترافیکی درساعات مشخص از میدان مولوی به میدان شهدا وهمچنین به  خیابان دره باسام انجام گیرد .
2.توجه بازاریان وکسبه در رعایت تسهیل رفت وآمد شهروندان
3.ایجادطرحهای اجرایی  برای فضای پیاده رو وهمچنین توجه فرهنگی از طریق شهرداری در خیابان‌های پرتردد وجاده گردشگری که متاسفانه پیاده رو استانداردی وجود ندارد.
5.مشارکت مردم ومسئولین درسرعت بخشیدن به پیاده رو مداری درشهر  
6.استفاده کم از وسیله نقلیه شخصی واستفاده از دوچرخه وتاکسی در داخل شهر ...

 

محاسن پیاده رو مداری:
 1.رونق اقتصادی بازار (مسافرت کمتر مردم برای خرید از شهرهای اطراف )
2.آرامش شهروندان وامنیت  
در خیابانهای شهر ....می باشد .     
باتوجه به رعایت حقوق شهروندی وایجاد استفاده از پیاده رومداری واستفاده صحیح از امکانات بتوانیم با رونق اقتصادی وآرامش وامنیت در شهر ایجاد گردد.  
فردین رحیمی کارشناسی ارشد شهرسازی

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد