یادداشت/دکتر برهان ولدبیگی؛

درباره "واکسن آنفلوآنزا"

سرویس: اجتماعیکد خبر: 295230|18:34 - 1395/08/16
نسخه چاپی
درباره "واکسن آنفلوآنزا"
معمولا اين تصور وجود دارد که گویا تزريق واکسن آنفلوآنزا سبب ابتلا به ويروس خفيف ميشود. اين تصور به هيچ وجه پايه و اساس علمی ندارد، چرا که ويروس موجود در واکسن کاملا "غير فعال" است.

به گزارشهزار ماسوله، "آنفلوآنزا" نوعی بیماری ویروسی است که عموما سیستم تنفسی را درگیر میکند. براساس تاریخ  مکتوب پزشکی ، تلفات ناشی از "همه گیری آنفلوآنزای سال 1919" بیش از 20 میلیون نفر بوده است. آنفلوآنزا عموما در فصول سرد سال شایع بوده و همه مردم (بویژه افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف) در معرض خطر ابتلا به آن قرار دارند.

 

"تزريق واکسن"، یکی از روش های پیشگیری است که پزشکان مصرف آن را به افراد در معرض خطر(از جمله "افراد بالای 60 سال"، "کودکان"، "زنان باردار" و بيماران  دچار ضعف سيستم ايمنی)توصیه میکنند.


 مهمترين علايم آنفلوآنزا شامل:  تب، سرفه، گلودرد، آبريزش بينی، درد عضلات و خستگی  بوده و شايعترين زمان ابتلا به آن از مهر تا اسفندماه است."مرکز کنترل و پیشگیری از بيماريها" در کشور آمریکا ، تزريق واکسن آنفلوآنزا را برای تمام افراد بالای 6 سال ضروری ميداند. در چند سال گذشته ، در برخی کشورها، استفاده از "اسپری بينی" ضد آنفلوآنزا به جای واکسن برای کودکان 2 تا 8 ساله تجويز ميشد که این "مرکز" اعلام کرد در پيشگيری از ابتلا به آنفلوآنزا موثر نيست. این اسپری از سال 2013 تا کنون دیگر  تجويز نمیشود.


بهترين زمان برای تزريق واکسن آنفلوآنزا، اوايل پاييز است.مصونيت ناشی از تزریق این واکسن تقريبا دو هفته بعد از تزريق حاصل میشود. اگر کسی دچار "سرما خوردگی"  باشد، 10 روز پس از بهبودی کامل،  زمان مناسب برای تزريق واکسن به او است. تزریق واکسن برای کودکان زير 6 سال و افراد دارای  سابقه آلرژی  نسبت به واکسن ، ممنوع بوده و اصولا توصيه نميشود. همچنین، تزريق واکسن در فرد دچار تب نيز توصيه نميشود، مگر آنکه تب فروکش کند.تزریق واکسن در  زنان باردار در هر مرحله از بارداری کاملا بی خطر  بوده و نوزاد را نيز در اولین ماههای پس از تولد، ايمن خواهد کرد.


 تزریق "واکسن آنفلوآنزا" معمولا عوارض خفيفی (از جمله درد، قرمزی و تورم ناحيه تزريق و قدری تب ) به همراه دارد. برخی  عوارض نادر واکسن عبارتند:


واکنش هاي آلرژيک
اختلال تنفسی(بصورت "سندروم میلر فیشر")
تورم اطراف چشم و لب
کهير
سرگيجه
تب بالا


معمولا اين تصور وجود دارد که گویا تزريق واکسن آنفلوآنزا سبب ابتلا به ويروس خفيف ميشود. اين تصور به هيچ وجه پايه و اساس علمی ندارد، چرا که ويروس موجود در واکسن کاملا "غير فعال" است.


اثربخشی" واکسن آنفلوآنزا"، تابع عوامل مختلفی است که مهمترين آن "مطابقت واکسن با ويروس های موجود در محيط در سال مربوطه" است. "سلامت جسمی" بيمار نيز موجب اثربخشی بيشتری میشود. برخی بررسی ها  نشان ميدهد که استفاده از واکسن احتمال ابتلا به آنفوآنزا  را میتواند تا حدود 60 درصد کاهش دهد.


"آنفلوآنزا" يک بيماری خطرناک( به ويژه برای کودکان، سالمندان، افراد دارای سيستم ايمنی ضعيف و زنان باردار) است."واکسن آنفلوانزا" هرسال با توجه به ويروس های رايج همان سال توسط موسسات معتبر و مورد تایید "سازمان جهانی بهداشت" توليد میشود.


گردآوری و ویرایش :
دکتر برهان ولدبیگی

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد