یادداشت/محمود رستمی تبار؛

محصولات تراریخته و وظیفه شارع مقدس

سرویس: اجتماعیکد خبر: 294632|19:01 - 1395/04/28
نسخه چاپی
محصولات تراریخته و وظیفه شارع مقدس
آیا باید منتظر باشیم تا انسان خود به این نتیجه برسد و پس از آزمون و خطاهای فروان و رنج هزران نفر و تغییرات عظیم ژنتیکی و انقراض گونه های اصیل وارد گود شویم؟

به گزارشهزار ماسوله، محصولات تراریخته و تغییر ژنتیک داده شده در کنار منافعی که برای آن ذکر می گردد دارای معایب فراوانی است. یکی از مهمترین عیوب این محصولات فروش کنترل شده و هدفمند به سایر ملل برای انهدام و حذف توانایی کشاورزی بومی آنان است تا بدین وسیله امنیت غذایی جهانیان را به کنترل خود در آورند و ثانیا بسیاری معتقدند این محصولات ابزار جنگ برای غلبه بردیگران است. در کنار آن خطراتی از قبیل حذف گونه های اصیل, بیماریزای و سرطانزایی و ... برای آن ذکر شده است. از بارزترین این نمونه ها سلاحهای بیولوژیک موجود در آزمایشگاهها و موسسات بیولوزیکی کشورهای توسعه یافته است. سلاحهای که نمونه های کنترل شده آن را هراز چندگاهی بعنوان بیماریهای نوپدید و یا باز پدید مشاهده می کنیم (سیاه زخم, سارس, زیکا, ایدز, جنون گاوی, آنفلوانزای پرندگان .....) بیماریهای که بیشتر و شاید عمدا در کشورهای درحال توسعه شیوع می یابند.

 

آنچه به نظر می رسد آن است که همه کسانیکه منفعتی در این حوزه برای خود نمی بینند و یا اصولا تمایلی به این حوزه از دانش را ندارند, و یا نگران وضعیت انسان بود ه و نسبت به سرنوشت محیط زیست و طبیعت احساس مسئولیت می کنند, آسانتر و قطعی تر توان اظهار نظر در این زمینه را دارند و گاه مخالف جدی این نوع محصولات و فراورده ها هستند. ولی کسانیکه منافع مادی فراوانی در این حوزه برای خود پیش بینی کرده اند, سعی و تلاش بسیاری دارند که این پروژه را یکی از پروژه های بسیار ضروری برای انسان و توسعه پایدار قلمداد نمایند. در حالیکه در بسیاری از کشورها حتی در رژیم صهیونیستی هم خرید و مصرف و تولید چنین محصولاتی ممنوع است, بازار تولید و مصرف بی حساب و کتاب کشورهای جهان سوم ( در حال توسعه!!!) میدان مناسبی برای این نوع آزمون خطر آفرین است. یکی از مهمترین شرکت های آمریکایی, آمریکای جنوبی را با خرید گسترده مزارع , این کشورها را میدان کاشت و پرورش و فروش این محصولات نموده است. و برخی شواهد حکایت از آن دارد که در حوزه کشاورزی ایران و بویژه تولید برنج نیز رسوخ کرده اند.

 

آنچه در حوزه آموزه های اسلامی واضح و مبرهن است از نظر قرآن خلقت خدا کامل است و هیچ گونه نقصی در آن وجود ندارد و نیازی به هیچ گونه تبدیل و تحولی ندارد و در غیر اینصورت توازن و تعادل آفرینش بهم می خورد. در آیه 119 سوره نساء حداقل این نوع عدم لزوم تغییر و تحول, شکاف گوش دامها ذکر شده است و در ادامه تغییر و دگرگون ساختن آفریینش خدا بیان شده است. از نظر قرآن کریم این نوع اعمال از اعمال ناصالح و شیطانی بوده و سرنوشت چنین کسانی عذاب الهی و زیانکاری عظیم خواهد بود. -هرچند این نوع تغییر و تبدیل بصورت جراحی های زیبایی غیر ضرور نیز وارد مباحث پزشکی و ... شده است-.

 

وَلَأُضِلَّنَّهُمْ وَلَأُمَنِّیَنَّهُمْ وَلَآمُرَنَّهُمْ فَلَیُبَتِّکُنَّ آذَانَ الْأَنْعَامِ وَلَآمُرَنَّهُمْ فَلَیُغَیِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ وَمَنْ یَتَّخِذِ الشَّیْطَانَ وَلِیًّا مِنْ دُونِ اللَّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْرَانًا مُبِینًا

( سوره نسا آیه 119)

 

و آنان را سخت گمراه و دچار آرزوهاى دور و دراز خواهم کرد و وادارشان مى ‏کنم تا گوشهاى دامها را شکاف دهند و وادارشان مى ‏کنم تا آفریده خدا را دگرگون سازند و[لى] هر کس به جاى خدا شیطان را دوست [خدا] گیرد قطعا دستخوش زیان آشکارى شده است .

 

حال با چنین نص صریح قرآنی , چرا شارعان دین در بحث محصولات ترا ریخته و تغییرات ژنتیکی اظهار نظر جدی ندارند؟

 

آیا باید در این حوزه نیز نتوانیم نظرات واضح و روشن دین را بیان کنیم؟

 

آیا باید منتظر باشیم تا انسان خود به این نتیجه برسد و پس از آزمون و خطاهای فروان و رنج هزران نفر و تغییرات عظیم ژنتیکی و انقراض گونه های اصیل وارد گود شویم؟

 

و یا اینکه این نوع تغییر و تبدیل قرآنی چگونه تغییر و تبدیلی را شامل می گردد؟ آیا تغییر مسیر رودخانه ها, تغییرات کاربری طبیعت و پاکتراشی جنگلها و بیابانزایی و ... را نیز در بر می گیرد؟

 

از نظر ما قرآن وحی خالق هستی است و خالق هستی به همه ضرورت ها, نیازها , منافع, و مضار موجودات آگاه ست. بنابراین ضروری است تا دیر نشده است در جامعه اسلامی ما علما, نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شورای نگبهان قانون اساسی آگاهانه به وظیفه خود عمل نمایند و جلوی چنین طرحهای خطرناکی که در برنامه پیشنهادی ششم جا خوش کرده اند را بگیرند. طرحهایی که می روند محیط زیست بسیار ناپایدار و درهم شکسته ما را با چالشی دیگر روبرو سازند.

 

اسلام در حوزه محیط زیست سخن بسیار دارد به شرط آنکه آفرینش مبنای تفکر و تعقل قرارگیرد......

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد