نامه سرگشاده دکتر برهان ولدبیگی به نامزدهای انتخابات مجلس دهم در اورامانات

سرویس: اجتماعیکد خبر: 293967|19:58 - 1394/12/02
نسخه چاپی
نامه سرگشاده دکتر برهان ولدبیگی به نامزدهای انتخابات مجلس دهم در اورامانات
دکتر برهان ولدبیگی به عنوان یک "شهروند فعال در حوزه محیط زیست " به نامزدهای نمایندگی دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در منطقه اورامان، نامه ای سرگشاده ارسال کرده است.

به گزارشهزار ماسوله، دکتر برهان ولدبیگی به عنوان یک "شهروند فعال در حوزه محیط زیست " به نامزدهای نمایندگی دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در منطقه اورامان، نامه ای سرگشاده ارسال کرده است که متن نامه بدین شرح است:

 

با سلام  به خدمت همه نامزدهای محترم نمایندگی منطقه اورامان و با آرزوی  سلامتی برایتان؛
 ■ من به خوبی واقفم که بسیاری از شهروندان از نمایندگان منتخب در مجلس شورای اسلامی، توقعاتی فراتر از آن دارند که در شرح وظایف نمایندگی طبق نص صریح "قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران " آمده  است. بازهم واقفم که همین "توقعات نامنطبق با نص قانون اساسی "، منجر به "برداشت ها و انتظارات  شخصی"  فراوانی شده و بنابراین ،زمانی که "نماینده منتخب " در عمل قادر به تامین این همه  توقعات، انتظارات و برداشت های شخصی "رای دهندگان" نیست، بنای نارضایتی از او شکل گرفته  ومعمولا نماینده برای دور بعد (حتی اگر بر اساس شرح وظایف  قانونی موفق نیز باشد)انتخاب نشده و اغلب توسط همان "رای دهندگان سابق  در مظان انواع  اتهامات " قرار می گیرد. بنظرم  یکی از دلایل عدم موفقیت اغلب نمایندگان(حداقل در منطقه ما) همین نکته باشد(البته این نظر شخصی است).


■ بنابراین آنچه که اینجانب به عنوان یک "فعال زیست محیطی" می خواهم  خدمتتان عرضه  کنم ، با درک این موضوع  است که نماینده منتخب "فعال مایشاء" نبوده و هر چیزی را که  خود اراده  کند یا "رای دهندگان" یا حتی" رای ندهندگان" از او بخواهند ، بتواند انجام بدهد.


■ منطقه اورامان شامل(حداقل در استان کرمانشاه )شهرستان های  پاوه ، جوانرود،  روانسر و ثلاث و باباجانی،  که قرار است یکی از شما لااقل به مدت چهار سال نمایندگی آنرا  در مجلس شورای اسلامی  بر عهده داشته باشید ،  از منظر  "جغرافیایی و زیست محیطی" دارای ویژگی هایی  است که توجه به آنها  میتواند، برای موفقیت بیشتر هرکدام از شما در زمان "وکالت مردم  در مجلس و حتی بعد از آن در سایر مناسب مدیریتی" کمک کننده باشد.


■ "کوهستانهای مرتفع"، "جنگل های نسبتا متراکم" ،"مراتع با کیفیت" ، "چشمه های فصلی و دایمی نسبتا پر آب و اغلب دارای کیفیت معدنی"،  "رودخانه ها و رودبارهای خروشان و با دبی آب قابل توجه" ، "تنوع زیستی فراوان"(مخصوصا  تنوع گیاهی) ، "جنگل های باغی وسیع" ، "دره های عمیق" و حتی "دشت های حاصلخیز" (هرچند محدود) در این جغرافیای نسبتا کم وسعت قرار گرفته اند.


■ توجه به این همه منابع طبیعی و تدوین برنامه علمی و کارشناسانه برای  استفاده بهینه و پایدار از آنها در راستای تامین و ارتقای رفاه ساکنان منطقه  و در همان حال حفظ و حراست از این امکانات، یک ضرورت عاجل و کارگشا میباشد. گرچه تدوین و اجرای چنین برنامه ای قاعدتا  و تنها بر عهده نماینده مجلس نیست ،اما نقش و جایگاه "وکلای مردم" (از جمله "نماینده مجلس") در  بستر سازی قانونی برای آن و نظارت بر اجرای دقیق چنین برنامه ای ، میتواند تعیین کننده و اساسی باشد.


■ با توجه به امکانات فراوان توریستی   (مخصوصا اکوتوریستی) در سطح منطقه، انتظار  آن است که زیر ساخت های مناسب برای استفاده  پایدار از این امکان(توریسم پایدار) با همکاری سایر دستگاههای اجرایی و قانونگذاری ، بسرعت فراهم گشته و از اجرای پروژ های سلیقه ای و صرفا "اکونومیک" اشخاص حقیقی و حقوقی ممانعت بعمل آید (که متاسفانه موارد متعددی از این پروژه های" پر هزینه ولی کم  فایده و ناپایدار"  و در  همانحال "مخرب محیط زیست"، طی سالیان گذشته اجرایی شده اند ) .


■ نظارت بر تدوین و اجرای پروژه های عمرانی و سایر پروژه‌ها (مخصوصا  از منظر  انطباق با "پیوست زیست محیطی"  چنین پروژه هایی).


■ بستر سازی قانونی برای آموزش همگانی"سواد و اخلاق زیست محیطی" (مخصوصا کودکان ، نوجوانان، جوانان و زنان) و تامین اعتبار کافی و لازم برای اجرای چنین آموزشی.


■ بستر سازی قانونی و حقوقی برای انجام فعالیت های زیست محیطی در قالب سمن ها و NGO  ها و NPO ها  توسط شهروندان  علاقمند.


■استفاده از نظرات کارشناسان و صاحب نظران حوزه محیط زیست منطقه در قالب "مشاوره " ، برای ارائه  طرح های قانونی مرتبط به محیط زیست  به مجلس و دفاع از چنین طرح هایی در آنجا


■ تلاش برای مقابله با "توقعات نامنطبق با نص صریح قانون اساسی" در میان شهروندان راجع به وظایف  نمایندگی مجلس ایران،تا نماینده با فراغ بال بیشتر، فرصت توجه به وظایف قانونی خود پیدا کرده و سرگرم پیگیری چنین توقعات نامربوطی نشود.


 با سپاس و آرزوی  مجدد برای سلامتی شما  و موفقیت برایتان (مخصوصا  در حوزه زیست محیطی ).
دکتر برهان ولدبیگی
2 اسفند 1394

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد