رسم "خبر" پیرشالیار در اورامان برگزار شد

سرویس: اجتماعیکد خبر: 293872|22:10 - 1394/11/10
نسخه چاپی
رسم "خبر" پیرشالیار در اورامان برگزار شد
رسم «خبر» ‌در روستای اورامان جهت اطلاع مردم از برپا شدن جشن عروسی پیرشالیار برگزار شد.

به گزارشهزار ماسوله، در آخرین روز اولین هفته‌ی بهمن ماه رسم «خبر» ‌در روستای اورامان جهت اطلاع مردم از برپا شدن جشن عروسی پیرشالیار برگزار شد.

 

هورامان تخت در 55 کیلومتری جنوب غرب شهرستان سروآباد و از توابع این شهرستان و در مرز بین دو استان کرمانشاه و کردستان و در یک منطقه کوهستانی که در فصل زمستان محور ارتباطی پاوه مریوان می باشد، واقع شده است.

 


جمعیت این روستا به بیش از 2800 نفر می رسد و معماری این روستا نیز به صورت پلکانی که بام هر خانه حیاط خانه بالایی است می باشد.

 

در این روستا مراسم و آیین های سنتی خاصی برگزار می شود که برگزاری اکثر این آیین ها برگرفته از شخصیت تاریخی مذهبی "پیرشالیار" است که جایگاه خاصی در اعتقادات مردم این منطقه داشته و به رسم یادبود همه ساله مراسم هایی چون رسم"خبر"، عروسی پیر شالیار و مراسم کومسا با حضور جمعیت انبوهی از مردم در شهرستان های اطراف برگزار می شود.


رسم "خبر" در واقع رسمی است که یک هفته قبل از برگزاری آیین مراسم عروسی پیر شالیار در اورامان برگزار می شود و همانطور که از نام آن بر می آید ، اطلاع به مردم که در هفته آینده مراسم عروسی پیر سالیار در این روستا برگزار می شود.

 

در واقع اعلام آمادگی مردم و خبر مراسم عروسی پیرشالیار در هفته‌ی بعد است که به شیوه ای خاص و به این صوت که گردوهای باغ وقفی پیرشالیار را که قبلاً گردآوری نموده‌اند، بین مردم شهر تقسیم می‌نمایند.

 

در اجرای این رسم پسربچه‌های هورامان به صورت داوطلب نزد متولیان مراسم پیر شالیار رفته و کاسه‌ای که حاوی تعدادی گردو است را دریافت نموده و با نظارت یک نفر، به درب منازل روستا رفته و گردوها را به اهل خانه می‌دهند.

 

در عوض تقسیم این گردوها در روستا، مردم این روستا با دادن کالایی معمولا کاسه پر از آرد به بچه ها جهت تهیه‌ی مخارج و هم‌چنین مصرف آن در مراسم عروسی پیرشالیار می دهند.

 

مراسم عروسی پیرشالیار نیز مهم‌ترین مراسم آیینی هورامان تخت می‌باشد که طی دو روز در دومین چهارشنبه و پنج‌شنبه‌ی بهمن‌ماه برگزار می‌شود.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد