یادداشت/

دریاچه سد داریان بستری مناسب برای رشد و توسعه اقتصادی پاوه

سرویس: اجتماعیکد خبر: 293863|20:03 - 1394/11/07
نسخه چاپی
دریاچه سد داریان بستری مناسب برای رشد و توسعه اقتصادی پاوه
وجود جاذبه های طبیعی و گردشگری تنها گزینه فعلی است که می تواند در این شهرستان موثر واقع شود که در این میان احداث دریاچه سد داریان می تواند در جذب گردشگران بیش از موارد موجود دیگر در این منطقه نقش ایفا نماید.

به گزارشهزار ماسوله، پاوه از شهرهای شمالی کرمانشاه است که در مجاورت مرز عراق قرار دارد و به‌دلیل ساختار پلکانی خود ملقب به شهر هزار ماسوله است.این شهر با قدمت تاریخی بیش از سه هزار سال، به فاصله 115 کیلومتری از کرمانشاه و 45 کیلومتری تا نقطه صفر مرزی قرار داشته و حدود 60 هزار نفر جمعیت را نیز در خود جای داده است. پاوه و منطقه اورامانات به‌دلیل داشتن جاذبه‌های فراوان طبیعی و تاریخی، قابلیت جذب گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را دارند و از ظرفیت‌های خوبی در این زمینه برخوردار هستند.

 

پاوه از طریق تجارت و گردشگری می‌تواند توسعه پیدا کند و امکانات موجود مانند شهر نودشه و روستای هجیج می‌توانند زمینه‌ساز توسعه این شهرستان باشند.

 

همواره این شهرستان با وجود این جاذبه های گردشگری و توریستی در شمالی ترین نقطه استان و در محیطی بسته و به دور از هر گونه کارخانه و یا واحدهای تولیدی و حتی کشاورزی قرار دارد که راه توسعه ای برای آن را نمی توان متصور شد.

 

جوانان این شهرستان با توجه به نرخ آمار با سوادی در استان در جایگاه اول قرار دارند و بیشتر تحصیلکرده های این منطقه به سبب نبود کار و شغلی مناسب و نبود واحدهای تولیدی بزرگ در پاوه به ناچار رهسپار دیگر شهرهای استان و خارج استان خواهند شد.

 

به همین لحاظ پاوه با نرخ بالای بیکاری ، نبود واحدهای تولیدی و نبود زمین های کشاورزی بدلیل موقعیت خاص توپوگرافی آن تنها جاذبه های طبیعی را در خود جای داده است.

 

این شهرستان که در نوار مرزی و در فاصله ای خیلی کم با کشور عراق قرار دارد ، زمینه توسعه آن از لحاظ اقتصادی و خارج نمودن آن از محیطی بسته به مکانی که همه روزه تردد مردم و صدور و ورود کالاها وجود داشته باشد، وجود دارد که متاسفانه نه تنها قرار بر این بود که مرز تردد مسافر از مرز شوشمی باز شود، بلکه مرز کوله بری این شهرستان نیز که فعالیت داشت، بسته شد.

 

وجود جاذبه های طبیعی و گردشگری تنها گزینه فعلی است که می تواند در این شهرستان موثر واقع شود که در این میان احداث دریاچه سد داریان می تواند در جذب گردشگران بیش از موارد موجود دیگر در این منطقه نقش ایفا نماید.

 

این دریاچه پتانسیل های لازمی را برای جذب گردشگر و درنهایت توسعه اقتصادی منطقه بوجود می اورد که می توان گفت با آبگیری کامل سد داریان، این منطقه به عنوان یک قطب گردشگری در استان محسوب شود.

 

حفظ آب ناشی از جاری شدن رودخانه سیروان و استفاده از آن درمواقع موردنیاز و  تامین آب جهت مصارف کشاورزی و صنعتی ، کنترل و حفاظت مناطق پایین دست و کاهش خسارات به محصولات کشاورزی، امکان قایقرانی وحمل ونقل در دریاچه سد ، استفاده از دریاچه جهت مقاصد ورزشی ، تفریحی و توریستی تنها مواردی است که با بهره برداری از این سد، در توسعه این شهرستان نقش مهمی ایفا می کند.

 

امید واریم وجود جاذبه های گردشگری و تفریحی به وجود آمده ناشی از آبگیری این سد، شهرستان پاوه را در مسیر توسعه اقتصادی قرار دهد.


 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد