يادداشت سردبير:

جشن اصلي توافق، منوط به تاثير لغو كامل تحريمها بر زندگي مردم است /اوباما: ایران ۹۸ درصد از اورانیوم غنی‌شده خود را کنار خواهد گذاشت

سرویس: اجتماعیکد خبر: 292940|00:17 - 1394/04/25
نسخه چاپی
جشن اصلي توافق، منوط به تاثير لغو كامل تحريمها بر زندگي مردم است /اوباما: ایران ۹۸ درصد از اورانیوم غنی‌شده خود را کنار خواهد گذاشت
رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود پس از جمع‌بندی مذاکرات میان ایران و ۱+۵ گفت که ایران ۹۸ درصد از اورانیوم غنی‌شده خود را کنار خواهد گذاشت.

به گزارشهزار ماسوله، سرانجام پس از سالهاي مديد، طولانی‌ترین مذاکرات و مساله سیاسی و بین‌المللی میان ایران و کشورهای غربی خاتمه یافت و و طرفین اعلام کردند که به توافق رسیدند.

این توافق كه به صورت رسمی از سوی طرفين قرائت شد، حاصل زحمات 22 ماهه تيم مذاكره كننده ، حمايت هاي مقام معظم رهبري و مقاومت ملت ايران بود ،كه بايد ابتدا در شورای عالی امنیت ملی و سپس در مجلس شورای اسلامی بررسی و تصویب شود و بعد از جزئيات 150 صفحه اي توافق مورد كارشناسي در راستاي كسب امتيازات و يا دادن امتيازات به طرف مقابل قرار گيرد و همچنين در كنگره امريكا نيز بايد تصويب شود.

آنچه اما درباره این توافق قابل توجه است پذیرفته شدن حق قانونی جمهوری اسلامی ایران در غنی سازی اورانیوم است.

در مورد جمع بندي مذاكرات رفع همزمان همه تحریم های ظالمانه مالی، اقتصادی و صنایع مختلف نیز بنا به اذعان مقامات کشورمان، به صورت یکجا برداشته می شود اما بنا به اذعان مقامات امريكايي در صورتی که ایران توافق را نقض کند، همه تحریمها بازخواهند گشت، یعنی تحریم ها لغو نخواهند شد بلکه متوقف خواهد شد.

برخی دستاوردهای مذاکرات نیز ازجمله فعال ماندن تاسیسات هسته ای فردو و اراک با با تعديل نمودن آن و عدم توليد پلوتونيوم براي سلاح هسته اي ، ارسال سوخت مصرف شده راكتور اراك به خارج كشور و عدم ساخت راكتور آب سنگين جديد اراك به مدت 15 سال را می توان امتیازی به طرف های مذاکره ارزیابی کرد .

محدودیت های پذیرفته شده توسط تیم مذاکره کننده ایران نیز گرچه ابعاد گسترده ای دارد، اما ظاهرا" تلاش شده با حداکثر مقاومت دربرابر مذاکره کنندگان پذیرفته شود.

 بر اين اساس و با اشاره به گفته اوباما كه ایران 98 درصد از اورانیوم غنی‌شده خود را کنار خواهد گذاشت و با نگاهی سطحی به متن منتشر شده جمع بندی مذاکرات می توان به عمق بدبینی طرف های غربی و پافشاری بر برخی مسائل پی برد و نبايد هيچ گاه عهدشکنی و نقض پیمان غربی ها را از ياد برد.

در پي روند برگزاري جلسات مكرر در طول اين 22 ماه و جمع بندي مذاكرات در چند روز اخير، مردم ايران، با شور و شوق بسیار اين مذاکرات هسته ای را دنبال کرده و همزمان با سراسر کشور به ابراز شادی نسبت به جمع بندی حاصله از مذاکرات پرداختند.

اما احساس نمودن تاثيرات لغو تحريم ها بر زندگي مردم است كه مي توان گفت جشن اصلی توافق هسته ای در آن زمان صورت می گیرد.

باید منتظر ماند كه آیا این توافق که دو ماه دیگر نهایی خواهد شد به تصويب مجلس شورای اسلامی مي رسد؟و آيا بر زندگي مردم تاثير خواهد گذاشت يا نه؟

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد