نگاهی به بازگشایی معبر سراب هولی

کد خبر: 90480|21:28 - 1392/08/29
نسخه چاپی
نگاهی به بازگشایی معبر سراب هولی
بازگشایی معبر یا تخریب میراث طبیعی و فرهنگی/ آمانج رسولی
به گزارش هزار ماسوله به نقل از پاوه شارتوسعه گردشگری پایدار مقوله ای بسیار مهم و مورد توجه مدیران، برنامه ریزان،  سیاست گذاران و عوامل اجرایی در کشورهای توسعه یافته برای کاستن از تخریب محیط زیست و بهره برداری اصولی از میراث فرهنگی، طبیعی و تاریخی است. نگرش پایدار به محیط زیست و برنامه­ریزی جهت توسعه همه جانبه، رویکردی مغفول مانده از نگاه مسئولان و دست اندرکاران برنامه ریزی شهر و روستا در فرایند مدیریت کشور است. سخن گفتن از لزوم توسعه شهر و روستا در کلام مسئولان بدون درک و تعمیق مفهوم پایداری توسعه در طرح ها و پروژه های اجرایی، همواره صدمات  جبران ناپذیری را متوجه فرایند رشد شهر و روستا ساخته است، به طوری که نسل های آتی این اثرات مخرب را بر محیط زندگی خود ناشی از نگاه بی مسئولیت مسئولانی می دانند که دور نگاهشان تنها دیدن جلوی چشم خود است. هداف از نگارش این نوشته بیان دغدغه و هشدار به مسئولان در خصوص خبر «بررسی بازگشایی معبرسراب هولی به میدان مولوی با حضور کارگروه معماری وشهرسازی استان
 

» مورخ دوشنبه 20 آبان ماه است. حل معضل ترافیک در شهر پاوه به عنوان یکی از مسایل اساسی که ذهن مسئولان و مردم را به خود درگیر کرده است، گر چه می تواند مهم باشد اما اگر برای تسکین این درد به مسکن ها روی آورد و به بازگشایی معبر از طریق تخریب میراث فرهنگی و طبیعی اقدام شود، ممکن است در کوتاه مدت چاره­اندیشی خوبی از سوی مسئولان باشد، اما در میان مدت و بلند مدت بزرگترین ضربه  به روند توسعه شهر پاوه از جنبه های فضای سبز، کالبد شهری، تخریب محیط زیست، تخریب میراث فرهنگی، افزایش ترافیک، سوداگری زمین، عدم توجه به حریم رودخانه و در نهایت گردشگری و اوقات فراغت است.

 

 

چاره جویی و تدوین استراتژی برای حل مشکلات و معضلات مستلزم در نظر گرفتن گزینه های مختلف با معیارهای تصمیم گیری جهت انتخاب بهترین گزینه ممکن است. بازگشایی معبر برای حل ترافیک شهر یک گزینه و راه حل مقطعی است و تبعات ناشی از این امر بدون در نظرگرفتن سایر گزینه ها در آینده نزدیک شهر را با چالش های متعدد دیگری روبرو خواهد نمود و در آن زمان دیگر معبری برای بازگشایی نخواهیم داشت.

 

 

با نگاهی به وضعیت اوقات فراغت در شهرپاوه و قدمت و نقش کارکردی سراب هولی و دره آساوان در گذشته و حال می توان به این جمع بندی رسید که هر دو مقوله (اوقات فراغت و دره آساوان) با بی­مهری و بی توجهی روبرو بوده اند. توجه به اوقات فراغت شهروندان از طریق اجرای طرح ها و پروژه های گردشگری در دره آساوان می­تواند تحولی اساسی به لحاظ حفظ محیط زیست، فضای سبز، اشتغالزایی، تفریح و تفرج و در نهایت فرهنگ سازی به همراه داشته باشد.

 

 

سراب هولی و دره آساوان میراث فرهنگی و طبیعی شهر پاوه و هویت معنوی آن است، روند تخریبی این میراث گرانبها از سالهای گذشته شروع و بدون توجه به نقش مهم و کارکردی آن در حال و آینده شهر پاوه، با بازگشایی معبر و جاده نفس های آخر آن نیز ستانده می شود.

 

 

سراب هولی و درخت کهنسال چنار (گوله­رنه)، چشمه، رودخانه و تابلوی بزرگ کوه شاهو به عنوان میراث طبیعی از یک سو و کارکردهای گذشته این دره برای مردم شهر در راستای رفع نیازها از جمله حضور در قهوه خانه، برگزاری اجتماعات در محل سراب هولی و مدارس، مصارف عمومی و آسیاب شهر به عنوان میراث فرهنگی از سوی دیگر قابل بیان می باشند. دفاع از این میراث معنوی و هویت شهری وظیفه همه شهروندان، دوستداران طبیعت و فرهنگ و علاقمندان به توسعه پایدار شهری است. سراب هولی و دره آساوان باید در راستای فرهنگ سازی، پرنمودن اوقات فراغت شهروندان، مکان مناسب برای اقامت موقت گردشگران و احیای فرهنگ و طبیعت، مورد توجه مسئولان قرار بگیرد و با ارائه برنامه و طرح این منبع در حال تخریب و فرسوده را دوباره زنده و کالبد بی روح آن را با بازسازی کارکردهای گذشته طراوتی نو بخشید. پیش از مطرح نمودن اینکه چگونه می توان معضل ترافیک پاوه را حل نمود باید به این مسئله فکر کرد که چطور می توان اوقات فراغت شهروندان را با ایجاد سرگرمی های مثبت و سازنده پربار نمود به طوری که استفاده از خودرو تنها در مواقع ضروری باشد و در سایر مواقع خودرو وسیله ای جهت تفریح یا پرنمودن اوقات فراغت نباشد. معضل ترافیک پاوه را باید از نگاه فرهنگی و تنوع سازی اوقات فراغت دنبال نمود و دره آساوان می تواند نقش مهمی را در این زمینه ایفا نماید. ارائه طرح ها و پروژه هایی در راستای اوقات فراغت شهروندان (تفرج و تفریح)، توسعه گردشگری شهری را نیز به دنبال خواهد داشت. فضای سبز دره، رودخانه جاری، چشمه سارها به عنوان قابلیت های ذاتی و طبیعی سراب هولی و دره آساوان از یک سو و برپایی مراکز اقامتی و پذیرایی سبک با معماری منطبق با محیط، احیای نمادین آسیاب، برپایی موزه مردم شناسی متناسب با استفاده مردم قدیم از آب جاری در رودخانه، ایجاد مسیرهای پیاده روی و رینگ دوچرخه سواری و ... از سوی دیگر می تواند هویت بخش پاوه به عنوان نماد اولین شهر گردشگری ایران با برند سراب هولی باشد. امروزه گردشگری بدنبال برندسازی برای جذب گردشگران است و ما برندهای خود را با همه نمادهای معنوی و مادی می خواهیم بدست لودر و گریدر به عنوان آسانترین راه جهت حل مقطعی یک معضل به نام ترافیک که آنهم برآمده از فرهنگ و عدم توجه به خواست شهروندان است، بسپاریم.

بیاید با هویت بخشی دوباره به سراب هولی و دره آساوان شهر خود را جهانی کنیم و این مهم با یاری مسئولان و شهروندان فهیم قابل انجام است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد