مراسم جشن انار در شهرستان پاوه برگزار شد

کد خبر: 89847|21:51 - 1392/08/28
نسخه چاپی
مراسم جشن انار در شهرستان پاوه برگزار شد
همه ساله در اواسط پاییز هزار رنگ باغداران شهرستان پاوه در استان کرمانشاه پس از چیدن آخرین میوه های بهشتی از درختان اسطوره ای انار، مراسم ویژه ای با عنوان ˈجشن انارˈ بر پا می کنند.
به گزارش هزار ماسوله به نقل از ایرنا، جشن انار در واقع مراسم قدردانی از خداوند است و باغداران پاوه ای در این روز با شور و شعف خاصی پایان فصل برداشت را به یکدیگر تبریک می گویند و در برابر عظمت، سخاوت و کرامت باریتعالی سر تعظیم فرود می آورند.

شهرستان پاوه دارای 570 هکتار باغات انار است که از این خوان گسترده سالانه سه هزار تن انار برداشت و به بازار مصرف عرضه می شود.

مدیر جهاد کشاورزی پاوه گفت: متوسط برداشت انار در این شهرستان در شرایط طبیعی در هر هکتار 5/7 تن است که امسال با توجه به شرایط به وجود آمده از جمله سرمای بهاره، تگرگ و ریزگردها ما افت تولیدی در حدود 25 تا 30 درصد داشته ایم.

ˈمحمدصادق تنهاییˈ افزود: خوشبختانه با این شرایط هم توانسته ایم 5/5 تن در هکتار تولید انار داشته باشیم و بر این اساس میزان تولید شهرستان امسال دو هزار و 640 تن انار به ارزش 80 میلیارد ریال بوده است.

انار شهرستان پاوه علاوه بر تأمین بازار مصرف کرمانشاه به عنوان ارمغان شهر هزار ماسوله غرب به سایر نقاط کشور و عراق نیز صادر می شود.

جشن انار در واقع پایان انتظار باغدار منطقه اورامان و مشاهده حاصل دسترنج یکساله خانواده اوست که همواره برای زنان و مردان شاهونشین با نواهای دلنواز گورانی همراه بوده است.

پذیرایی از میهمانان با غذاهای محلی و خوراکی های سنتی از دیگر برنامه های جنبی مراسم جشن انار و شکرگزاری باغداران شهرستان پاوه است.

این مراسم روز سه شنبه در شهر نوسود و با همت و مشارکت بخشداری، شورای اسلامی شهر نوسود، آموزش و پرورش و مردم این شهر برگزار شد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد