دست بافته های تاریخی «هجیج» بی نظیر است

کد خبر: 88803|19:08 - 1392/08/27
نسخه چاپی
دست بافته های تاریخی «هجیج» بی نظیر است
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، گفت: دست بافته های تاریخی روستای هدف گردشگری «هجیج» بی نظیر است.
به گزارش هزار ماسوله به نقل از ايسنانصرت اله سپهر در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگی هنری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، اظهارکرد: روستای هجیج که یکی از روستا های هدف گردشگری استان از توابع بخش نوسود، شهرستان پاوه در استان کرمانشاه است دارای دستبافته های بی نظیری است.

 

وی افزود: این روستا اقلیمی معتدل و کوهستانی دارد، در بهار و تابستان آب و هوایی مطبوع و در پاییز و زمستان سرد است، وجود منابع آبی فراوان و نزدیکی به رودخانه سیروان را می توان از علل اساسی شکل گیری این روستا دانست.

 

سپهر یادآور شد: اگر چه اسناد معتبری در مورد تاریخ روستا وجود ندارد اما وجود امامزاده سید عبید اله از فرزندان امام موسی کاظم (ع) معروف به «کوسه هجیج» بیانگر سابقه تاریخی دیرینه این روستا است.

 

این مسئول خاطرنشان کرد: قدمت این مقبره حدودا 1200 سال است.

 

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، گفت: چشمه ی آبی به نام «بل» در 3 کیلومتری شرق این روستا قرار دارد که از زیباترین و پاکترین چشمه های آبی است که اخیرا کارخانه آب معدنی بل و چندین استخر پرورش ماهی در پایین دست این چشمه ساخته شده است.

 

وی در ادامه افزود: کوهستانی بودن منطقه و دره هجیج بر شکل و ظاهر روستا تاثیر گذاشته و ساخت خانه ها به تبعیت از شیب طبیعی موجب پلکانی شدن بافت و معابر این روستا شده است.

 

سپهر اظهار کرد: همین کوهستانی بودن منطقه باعث شده که کشاورزی در روستا رونق زیادی نداشته باشد ولی در کنار آن صنایع دستی در روستا به بهترین نحوه، آن را جبران کرده است.

 

وی یادآور شد: مخارج درصد زیادی از مردم از طریق صنایع دستی تامین می شود که بیشتر در زمینه شال بافی، چوخه و رانک (لباس محلی) گیوه بافی، جاجیم بافی، موج بافی، عمامه و ...می باشد.

 

این مسئول اظهار کرد: از انواع غذاهای معروف روستا که همیشه برای پذیرایی از گردشگران مهیا می باشد می توان به آبگوشت، ترخینه، کلانه و نواله اشاره کرد. از شاخص ترین معروفیت مردم این روستا رعایت بهداشت و نظافت عمومی می باشد که از نتایج توصیه های سید عبیداله به مریدانش می باشد.

 

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، گفت: این روستا به عنوان یکی از حوزه های طبیعی فرهنگی شناسایی شده و دارای طبیعتی بسیار زیبا، ساختار، بافت و معماری ویژه ای است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد