بلند مرتبه سازی در شهرستان پاوه / آدم غلامی

کد خبر: 87670|21:52 - 1392/08/25
نسخه چاپی
بلند مرتبه سازی در شهرستان پاوه / آدم غلامی
بلند مرتبه سازی اصطلاحی عمومی در افزایش طبقات ساختمانها می باشد که در این نوشتار مقصود از آن اجرای ساختمانهای با بیش از ۱۲ متر ارتفاع است.
به گزارش هزار ماسوله به نقل از پاوه پرسبلند مرتبه سازیعنوان پارامتری مهم در توسعه و برنامه ریزی شهری است که بایستی با تمهیدات کافی و بسترهای مناسب اجرا شود.
این موضوع گاه به عنوان ضرورتی انکار ناپذیر به دلایل رشد جمعیت و کمبود زمین و در مواردی نیز به عنوان موضوعی جالب توجه و حیاتی در امر زیبا سازی و در شرایطی به عنوان پارامتری اساسی در معضل ترافیک و حمل و نقل و بعضی اوقات به عنوان عاملی وابسته به تأسیسات زیر بنایی مطرح بوده و از طرفی نیز به عنوان پارامتری در سودهای کلان کم زحمت بخصوص در اقتصادهای آسیب خورده خود را نشان داده و زمانی به عنوان موضوعی بسیار جدی در رابطه با زمین لرزه مورد توجه قرار می گیرد.
ناگفته پیداست که در رشد درختی شهرها چنین موضوعی آسیبی جدی بر پیکر شهر و عاملی در افزایش تراکم جمعیت و به بن بست کشاندن توسعه شهری است.
بلند مرتبه سازی و رشد جمعیت:
بر اساس آمار غیر رسمی ارائه شده از تولد و مرگ و میر و مهاجرت در سطح شهرستان پاوه، ماهیانه کمتر از ۶۰ نفر به جمعیت این شهر افزوده می شود لذا با احتساب جمعیت بیست و پنج الی سی هزار نفر ی شهر می توان گفت رشد جمعیت سالانه  حدود ۲ الی ۵/۲درصد می باشد.
البته چنین رشدی در شهری مرزی نمی تواند روندی یکسان داشته بلکه نظر به موقعیت ژئوپولتیک منطقه ممکن است به کمتر از یک درصد نیز برسد.بنابراین با ملاحظاتی ویژه و نظر به مرزی بودن منطقه و احتمال بروز کاهش رشد البته با دیدی توسعه نگر و مثبت اندیش، در یکصد سال آتی حدودا شاهد افزایش ۲۴۰درصدی در جمعیت شهر خواهیم بود.
وضعیت فعلی شهر با برآوردی تقریبی و پیش بینی ساخت مجدد بافت های فرسوده توان و گنجایش حدود ۱۰ درصد از جمعیت مذکور را خواهد داشت.اکنون سوال این است در یکصد سال آینده برای اسکان جمعیت کمتر از هفتاد هزار نفری این شهر، چه مقدار زمین نیاز داریم؟ مساحت مورد نیاز بایستی با توجه به پارامترهای طراحی شهری و بلند مرتبه سازی مورد ارزیابی قرار گیرد. نظر به فرهنگ منطقه و تراکم ۷۰ درصدی در ساخت زمین و با فرض مساحت ۴۰ متر مربع بازای هر نفر در این شهر، در یک دوره صد ساله مساحتی کمتر از ۲۰۰ هکتار برای اسکان شهروندان جدید مورد نیاز است. اما آیا چنین زمینی جهت توسعه و اسکان شهروندان بدون نیاز به بلند مرتبه سازی موجود است؟ جواب سوال را به خوانندگان واگذار می کنیم.
بلند مرتبه سازی و زلزله:
تراکم جمعیت در مناطق زلزله خیز همواره درصد آسیب ناشی از حرکات لرزه ای زمین را افزایش خواهد داد لذا تلاش بر این است تا در صورت امکان از تمرکز و تراکم جمعیت پرهیز نماییم اما در صورت پذیرش تراکم بایستی بطور جدی آسیب های لرزه ای مورد مطالعه قرار گرفته تا با توجه به آنها میزان تراکم محدود و مشخص گردد و آسیب های پیش رو تقلیل یابند.
نظر به موقعیت شهرستان پاوه از نظر خطر زیاد زلزله و وجود گسل های زیر زمینی و احتمال رانش زمین و قرار گرفتن این شهر در دامنه کوه و بالا رفتن احتمال تخریب به شکل واژگونی در بناهای بلند مرتبه، محدودیت در طبقات امری گریز ناپذیر است،
اما؛ نباید فراموش کرد که اجرای بند قانونی محدودیت در طبقات صرفا با کنترل و ممانعت از ساخت محقق نمی شود بلکه باید ذهن شهروندان را متوجه عواقب چنین روندی در ساختمان سازی نمود لذا مهمترین ابزار در توسعه شهری و مهمترین عامل در موفقیت امر توسعه توجه به شهروندان است.
شهروندان به عنوان متولیان حقیقی امور، گاه در راستای اهداف بلند مدت شهری به اندازه کافی مورد توجه قرار نمی گیرند؛ حال آنکه، یگانه عامل موفقیت شهرداریها به عنوان متولیان امور شهری، همراهی و همکاری شهروندان و به اشتراک گذاشتن توسعه شهری با آنهاست بنابراین  اطلاع رسانی و برگزاری سمینارها در ایجاد بستری مناسب جهت تحقق اهداف شهری ضرورتی انکار ناپذیر است.
بلند مرتبه سازی و ترافیک:
بلند مرتبه سازی بدون داشتن بسترهای مناسب در حمل و نقل شهری موضوعی است که می تواند توسعه شهری را به چالش بکشاند. نظر به توپوگرافی و موقعیت جغرافیایی و درجه اهمیت شهر پاوه استفاده از مترو گزینه ای قابل طرح نیست.
در کشورهای پیشرفته قطارهای زیر زمینی و واگن های سریع السیر شهری  و بین شهری بسیاری از بار ترافیک شهرها را کاسته است. استفاده از دوچرخه و موتور سیکلت های یک و دو نفره (نظر به پذیرش آن از لحاظ فرهنگی و توپوگرافی آن مناطق) نیز گامی موثر در کاهش بار ترافیکی بوده است. استفاده از زیر گذر و روگذر راهی دیگر در کاهش بار ترافیکی است که آن نیز از نظر اقتصادی گزینه ای مقرون به صرفه نبوده و از نظر بنیان توسعه شهری مد نظر ما نمی باشد.
استفاده از طرح زوج و فرد نیز مسکنی بیش نخواهد بود. بلند مرتبه سازی  عاملی مهم در پیچیده شدن معضل حمل و نقل در شهرستان پاوه خواهد بود.به نظر می رسد یکی از عوامل برون رفت از راه بندان، تمرکز زدایی شهری است حال آنکه بلند مرتبه سازی  به تمرکز زایی منتهی شده و پیچیده شدن بحران آمد و شد را به همراه خواهد داشت.
بلند مرتبه سازی و تأسیسات زیر بنایی:
ظرفیت تأسیسات شهری از قبیل آب، برق، گاز و فاضلاب همواره از جمله موانع جدی در امر بلند مرتبه سازی است. لذا قبل از هر اقدامی در جهت بلند مرتبه سازی بایستی ظرفیت تأسیسات شهری را مورد مطالعه و بررسی قرار داد.
ب
لند مرتبه سازی و زیبا سازی:
زیبا سازی  نیز به عنوان یکی از شاخصه های مورد توجه در بلند مرتبه سازی و طراحی شهرهای مدرن است. آنچه که شهری مدرن را از شهری سنتی متمایز می گرداند نه ساختمانهای بلند و نه دود کارخانه ها و نه عبور و مرور ماشین های لوکس و گرانقیمت بلکه رفاه و آسایش شهروندان از نظر بهداشت و سلامت روح و جسم و بهره گیری از خدمات مناسب در سازو کار شهری و پیش بینی و برنامه ریزی برای انواع نیازهای معیشتی در اسرع وقت و با کیفیت بالاست.
هندسه و معماری ساختمانی و شهری در انواع بناها با توجه به نوع کاربری و به عنوان عضوی از یک پیکر تحت عنوان زیبایی شهری از شاخصه های طراحی شهری است. تغییر هندسه ساختمانها از نظر ارتفاعی با زیبایی مجموعه شهر ارتباطی تنگاتنگ داشته و چنین امری بایستی تحت عنوان زیبا سازی شهر مورد توجه قرار گیرد.
در شهرهایی که مبنایی مشخص برای توسعه آنها پیش بینی نشده باشد با بهره گیری از شبکه درختی تو در تو و  وجود ساختمانهایی بلند با هدف تراکم جمعیت شاهد رشدی ناهمگون و نامتناسب خواهیم بود.پیداست که اندامی نامتناسب از یک شهر نه بر شهروندان خویش خوشایند است و نه بر گردشگران و در نهایت مکان مناسبی برای زیستن و معیشت انسانها نخواهد بود.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد