روش تهيه رب انار

کد خبر: 85899|21:47 - 1392/08/20
نسخه چاپی
روش تهيه رب انار
هر سال از نيمه مهر تا اواسط آبان در باغات رنگين پائيزي پاوه نودشه و نوسود آئين كهن انار چيني و رب جوشاني جريان دارد
به گزارش خبرنگار هزار ماسوله در سالهاي اخيرا باغات انار اورامانات بلحاظ كمي و كيفي رشد قابل ملاحضه اي داشته اند انار سوغات اورامانات باكيفيت و آبدار و در ايران كم نظير است هر سال از نيمه مهر تا اواسط آبان در باغات رنگين پائيزي پاوه نودشه و نوسود آئين كهن انار چيني و رب جوشاني جريان دارد انار نه تنها فرصتي براي اقتصاد اورامانات بشمار ميرود بلكه در تندرستي جامعه نقشي ويژه دارد خون را تصفيه و سموم مضر بدن را دفع ميكند مشتقات انار پاوه مانند رب و ترش و سركه انار نماد سلامتي ميباشند انار چيني و تهيه رب فعاليتي خانوادگي و كهن است كه اصالت و مناسك تغيير چنداني نكرده و يكي از نمودهاي بكر فرهنگ و مردم شناسي اورامان در پيوند با طبيعت است

هنگام انار چینی انارهای ترکیده یا انارهایی که پوست آنها ترک عمیق برداشته و دانه های آن عیان شده است را از انار سالم یا خطی (اناری که پوست آن ترک کمی برداشته اما دانه آن معلوم نیست در واقع ترک آن عمیق نمی باشد ) جدا نموده و برای خوراک روزانه و مصارف دم دستی مانند آب انار و آش انار و از همه مهم تر تهیه رب انار استفاده می نمایند . در گذشته برای پخت رب انار عموما در همان باغ رب تهیه می شد اما در حال حاضر به برکت وسیله نقلیه و گاز شهری در منازل برای تهیه رب اقدام می نمایند .

انارهای آماده برای رب با کمی آب برای برطرف شدن گرد و خاک آن شسته میشود و بعد با چوبی کوتاه یا گوشت کوب بر پوست انار کوبیده می شود و دانه های انار با این ضربات پی در پی از پوست جدا شده و داخل ظرفی که معمولا تشت یا دیگ است و در زیر دست قرار دارد ریخته می شود .

حالا دانه های انار آماده پخت است و همراه مقدار کمی آب داخل دیگ  یا قابلمه بزرگ ریخته می شود . و روی اجاق یا به گفته امروزی ها روی شعله قرار داده می شود .

حالا دیگ در روی  اجاق که با چوب شعله ور است یا گاز (در این تصویر روی اجاق گاز ) قرار داده شده است . و بعد از مدتی انار حالت پختگی پیدا کرده که در این حالت آب انار به راحتی از هسته انار جدا می شود که این معجون که همان مخلوط آب انار و هسته آن است را پته می گویند . و بسیار خوشمزه است . پته را در آب کشی که روی ظرفی مانند دیگ یا قابلمه بزرگ قرار داده شده است می ریزند و آب انار و هسته را به این صورت از هم جدا می کنند که این جدا سازی را اصطلاحا در کردن می گویند . بعد از در کردن آب انار از آبکش دیگ یا قابلمه که حاوی آب انار خالص است مجددا روی اجاق گذاشته می شود تا مدت زیادی بجوشد و در این مرحله باید به طور مستمر آب انار با کفگیر  همزده شود که ته نگیرد و آب اضافی آن تبخیر و آب انار غلیظ یا آنچه این همه برایش زحمت کشیده شده است یعنی رب انار بدست آید .  انصافا رب انار کن که یکی از هنر نمایی های بانوان کن است اگر نگوییم بی نظیر است حداقل می توان گفت کم نظیر است . برحسب اطلاع شنیده ام رب انار  امسال حداقل کیلویی چهل هزار تومان است . البته نوع مرغوب آن که از غلظت بالایی برخوردار است . باید توجه داشته باشید رب انار  معمولا بسیار غلیظ است به طوری که به راحتی از ظرف نمی ریزد و برای مصرف و برداشتن آن باید از قاشق استفاده شود .

 
عكس از مظفر ولدبيگي - وبلاگ نورياو

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد