دکتربرهان الدین ولدبیگی:مشکل ترافیک در پاوه لاینحل نیست اگر …

کد خبر: 81677|21:44 - 1392/08/09
نسخه چاپی
دکتربرهان الدین ولدبیگی:مشکل ترافیک در پاوه لاینحل نیست اگر …
تا حدود یک دهه قبل بحث در مورد «مشکل ترافیک شهری در پاوه» به نوعی خیالپردازی محسوب می شد. اما اکنون ابعاد این مشکل بر همگان به خوبی آشکار است:
هزار ماسوله به نقل از پاوه پرستا حدود یک دهه قبل بحث در مورد  «مشکل ترافیک شهری در پاوه» به نوعی خیالپردازی محسوب می شد. اما اکنون ابعاد  این  مشکل بر همگان به خوبی آشکار است:
وقت بسیار فراوانی از شهروندان در ساعات پرترافیک هدر می رود.
رسیدگی به وضعیت افراد نیازمند کمک (مثلا بیماران اورژانسی) با کندی و حتی توقف روبرو می شود.
هوای شهر و منطقه با آلودگی بیشتری همراه  شده است.
هزینه نگهداری خودرو بیشتر شده است.
روابط بین فردی شهروندان با مشکل روبرو شده است
سلامت جسمی ، روانی و اجتماعی تک تک افراد  در معرض خطر بیشتری قرار گرفته است.
نما و دکوراسیون شهری آلودگی دیداری بیشتری پیدا کرده است.
احتمال وقوع  سوانح رانندگی در داخل شهر به مراتب بیشتر شده است
بخشی از نیرو و توان نهادهایی مانند شهرداری و پلیس راهور صرف رتق و فتق امور  مربوط به این مشکل ( از جمله صدوربرگ جریمه ) می شود.
رونق گردشگری امکان ناپذیر شده است
در یک کلام سلامت ، ایمنی و امنیت شهروندان از هرنظر در معرض خطر بیشتری قرار دارد.
برای حل این معضل میتوان دو دسته اقدامات را در دستور کار گذاشت:  اقدامات حوزه پاسخ و اقدامات حوزه پیشگیری
۱- اقدامات حوزه پاسخ شامل:
- زوج و فرد نمودن ورود خودروها به خیابان ها و معابر اصلی شهر
-
ممنوعیت توقف خودروهای بدون سرنشین در دو سمت خیابان ها و معابر اصلی شهر
-
صدور برگ عوارض (جریمه) برای خودروهای تک سرنشین در برخی معابر و در ساعات خاصی از روز
-
اعمال جریمه تصاعدی (تصاعد هندسی) برای خودروهای بدون سرنشین متوقف شده در خیابان ها و معابر اصلی شهر
-
تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی داخل شهری (هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت(
-
عدم استفاده از خودروی شخصی بصورت داوطلبانه توسط شهروندان در ساعاتی از شبانه روز
-
پیاده روی داوطلبانه برای مسیرهای کوتاه (مثلا یک کیلومتر) از محل سکونت تا محل کار در برخی ایام سال
-
تسطیح و آسفالت با کیفیت خیابان ها و معابر شهری
۲- اقدامات حوزه  پیشگیری  شامل:
- احداث پارکینک های جدید در نقاط مناسب و با نظر کارشناسان
-
کنترل شدید ورود و خروج خودروها به ناوگان شهری (حداقل  تعداد خودروهای ورودی به این ناوگان  با  تعداد خودروهای خروجی از آن در طول سال  برابر باشد(.
-
ملزم نمودن خانواده های شهری به احداث پارکینک اختصاصی در محوطه سکونت خود در یک بازه زمانی مشخص ( مثلا  ۵ سال(
-
عدم صدور پروانه ساخت و ساز و پایان کار برای ساختمان های فاقد پارکینگ مناسب
-
آموزش مداوم  و بازآموزی قوانین و مقررات رانندگی  شهروندان (بویژه رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی(
-
عدم فروش خودرو به شهروندان فاقد پارکینگ اختصاصی یا اخذ تعهد قانونی از آنها برای نگهداری خودرو در پارکینگ عمومی و نه در خیابان و کوچه های شهری
-
ترویج فرهنگ شهروندی در میان عموم شهروندان توسط نهادهای مربوطه)آموزش و پرورش، مرکز بهداشت، شهرداری، محیط زیست، گروههای  مردم نهاد  و  ….طبق یک برنامه جامع آموزشی)
-
تعریض معابر عمومی و احداث معابر جدید در حد امکان با توجه به بافت شهری و وضعیت توپوگرافیک شهر
پاوه
دکتر برهان الدین ولدبیگی _ فعال زیست محیطی  /آبانماه ۱۳۹۲

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد