مشکلاتی چند بر وضعیت تاکسیرانی در شهر پاوه

کد خبر: 69693|22:36 - 1392/07/14
نسخه چاپی
مشکلاتی چند بر وضعیت تاکسیرانی در شهر پاوه
مشکلاتی چند بر وضعیت تاکسیرانی در شهر پاوه
هزار ماسوله به نقل از سلام پاوهتاکسییکی از وسیله  های حمل و نقل عمومی است که برای حمل یک یا تعداد اندکی مسافر به کار می‌رود. تاکسی معمولاً یکخودرویدارای مجوز برای حمل و نقل افراد است که با با رنگ متمایز یا یک نشان بر بالای آن مشخص می‌شود.

تاکسی از وسایل نقلیه کرایه‌ای به حساب می‌آید که بیشتر برای مسافرتهای کوتاه و درون شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در ایران تاکسی‌ها به گروههای مختلفی تقسیم می‌شوند.سهمیه بنزینتاکسی‌های با مجوز، متفاوت و بیشتر از اتومبیل‌های شخصی است:

  • تاکسی‌های عمومی: در بیشتر شهرهای ایران، تاکسی‌ها با رنگ زرد یا نارنجی مشخص شده‌اند. این تاکسی‌ها گاه دارای مسیر خاصی هستند و تنها مجاز به فعالیت در آن خط هستند. همچنین ممکن است مجبور باشند در روزهای خاصی از هفته فعالیت کنند. تاکسی‌های عمومی در ایران گرچه قابل کرایه کردن توسط یک فرد هستند اما بیشتر اوقات بصورت مشترک توسط مسافران یک مسیر خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. ظرفیت آنان چهار مسافر است. این نوع تاکسی‌ها ارزانترین تاکسی‌های مورد استفاده در شهرهای گوناگون ایران به حساب می‌آیند.(منبع :ویکی پدیا )

اصولا تاکسی وسیله ای است در جهت رفاه حال شهروندان ،و این وسیله با مشخصات خاصی مانند تابلو و رنگ و خط کشی خاصی در شهر وجود دارد . و این بارز بودن آن در شهر پاوه باعث قیمت روز افزون آن شده است برای مثال یک ماشین تاکسی پراید نزدیک به 30 میلیون و شاید بالاتر قیمت دارد و این داشتن قیمت بالا در شهر پاوه بدلیل انحصاری بوددن مسافر کشی با این وسیله در شهر است که شاید نقیصه یا مزیت باشد یعنی فقط در شهر پاوه ماشینهای مشخص با رنگ و آرم و تابلوی تاکسی اجازه مسافر کشی عمومی با قیمت مصوب شده ی اتحادیه ی تاکسی رانی  را دارند و دیگر خودروها نمی توانند مسافر کشی انجام دهند . بجز موارد خاصی مثل آژانسها که برای تردد مداوم در سطح شهر برای عموم  مردم به صرفه نیست .

اما بحث و سخن من چیز دیگری است  که باعث مشکلات عدیده ای در سطح شهرستان پاوه شده است . تاکسی ران های شهر پاوه که خیل کثیری از آنها آدمهای زحمت کشی هستند و در چهارچوب قانون اتحادیه تاکسیرانی به کار خود مشغول اند و شامل این بحث نمی شوند اما مشکلاتی را به وفور از قشر خاصی از این رانندگان مشاهده نموده ام که بد نیست به آن اشاره کنم تا شاید قدمی در رفع این مشکلات در شهر برداشته باشیم .

-  در شهر پاوه تاکسی ها  به مسیرهای خاصی نمی روند برای مثال از میدان شهدا یا همان فرمانداری به طرف سراب هولی  به دل خواه می روند و فقط در شرایط خاصی که دیگر مسیرها مسافر نداشته باشند حرکت می کنند  و بارها شاهد بودیم که مسافرانی که از میدان مولوی به طرف میدان فلسطین در حرکت بوده اند را در مسیر میدان شهدا به دلایل گوناگون پیداه کرده اند و از رفتن به این مسیرها امتناع کرده اند  که این باعث ناراحتی قشر کثیری از همشهریان شده است.، این در حالی است که در شهرهای دیگر تاکسی ها موظف اند در یک مسیر تعریف شده حرکت کنند و در هر صورت با مسافر و بی مسافر مختص این میسیرها می باشند . من بارها شاهد بوده ام که مسافران این مسیرها ملتمسانه از این آقایان برای رفتن به این مسیرها تقاضا نموده اند اما آنان به طرف زمین شهری و دیگر مسیرها تغییر مسیر داده اند این در شرایطی است که بارها مسافران مسیر میدان فلسطین خیلی بیشتر از دیگر مسیرها بوده اند . البته هستند رانندگانی که فقط و فقط به مسافران توجه می کنند و به همه ی مسیرهای شهر می روند و در نزد مردم جایگاه خاصی دارند  اما متاسفانه تعدادشان کم است .

-  تاکسی های پاوه اصلا به خیابان مرکزی یا عامیانه بگویم محله های سرده و میراوا نمی روند و اگر هم بروند به صورت  ویژه و با نرخ آزانسی می روند .

-  تاکسی ها به مسیر کمربندی تا بیمارستان نمی روند و اگر هم بروند بصورت دربستی یا آژانسی می روند .

-  عدم رعایت مسائل اخلاقی یک سری از رانندگان تاکسی که این هم انگشت شمارند ولی متاسفانه وجود دارند .و در مقابل تخلفات یک سری از این رانندگان برخورد قاطع نمی شود و شاید دلیلش تعارفات باشد که باعث مشکلات زیادی می شود.

-  عدم رعایت اصول و قوانین رانندگی  بعضی از تاکسیرانان در هنگام رانندگی مانند چراغ راهنما ندادن در حالت توقف و حرکت ، توقف های نامناسب در سطح شهر که باعث به وجود آمدن ترافیک می شود ( البته در این مورد نقش مسافران هم پررنگ می باشد )

-   عدم کار رانندگان تاکسی در شب ،  که این هم به وضوح مشاهده می شود که با تاریکی هوا تاکسی ها درشهر پاوه بر خلاف شهر های دیگر، در شب فعالیت نمی کنند .

-  متاسفانه بیشتر تاکسی ها در تایم های شلوغ شهر به عنوان سرویس مدارس از آنها استفاده می شود و این باعث اختلال در سیستم جابه جایی مسافران در این تایمهای شلوغ  می شودبرای مثال هنگام اذان ظهر در میدان مولوی که خیل کثیری از مسافران نیازمند تاکسی هستند .

امید است شما دوستان و مخاطبان عزیز اگر مشکل یا مورد خاصی را می بینید در قسمت نظرات بیان نمایید تا شاید بتوانیم با رفع این مشکلات به پیشرفت شهر مان کمک نماییم .و یا شاید با راه حل و پیشنهادهای سازنده بتوانیم به این عزیزان در رفع این مشکلات کمک نماییم.

شایان ذکر است رانندگان محترم هم مشکلاتی دارند که امیدوارم در یک مطلب مجزا آن را بیان می کنیم .

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد