بررسي راي اعتماد به وزيران پيشنهادي،

از التماس تا قسم دادن به قرآن برای گرفتن رأی اعتماد

کد خبر: 49288|12:32 - 1392/05/21
نسخه چاپی
از التماس تا قسم دادن به قرآن برای گرفتن رأی اعتماد
هزار ماسوله،نماینده مردم اصفهان در ارتباط با افزایش لابی‌گری‌های سیاسی این روزهای مجلس گفت: من در سه دوره مجلس حضور داشتم، اما وضعیتی که برای لابی در مجلس نهم به چشم می‌خورد، بسیار تاسف‌بار است چرا که عناصر عجیب و غریبی با التماس کردن و به دست گرفتن قرآن در بین نمایندگان حضور می‌یابند.
به گزارش هزار ماسوله نقل از فارس،  از اصفهان، پس از برگزاری مراسم تحلیف و تنفیذ رئیس جمهور منتخب مردم، نوبت به معرفی وزرای پیشنهادی از سوی حجت‌الاسلام حسن روحانی بود که این عمل در اسرع وقت ممکن در همان روز تحلیف در مجلس شورای اسلامی صورت گرفت.
 
از هفته پیش تا به امروز وظیفه خطیر نمایندگان ملت در خانه سه گوش ملت در بهارستان تهران برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت یازدهم در کمیسیون‌های تخصصی مجلس آغاز شده است.
 
طبق روال هر دوره، وزرای پیشنهادی با حضور در میان مجامع نمایندگان استان‌ها و کمیسیون‌های مربوطه خود به ارائه برنامه‌های خود برای تصدی گری وزراتخانه مربوطه می‌پردازند.
 
اما نکته قابل تامل دراین روال، حرف و حدیث‌های برخی از نمایندگان نسبت به حضور لشکرکشی‌ها و قشون کشی‌های سیاسی در راهروهای خانه ملت بهارستان است، شنیده‌ها حاکی از آن است که این لابی گری‌ها نسبت به دوره‌های قبل بسیار افزایش پیدا کرده است.
 
لازم به ذکر است که برخی از نمایندگان درباره حال ‌و هوا و حواشی بررسی روند صلاحیت‌های وزرای پیشنهادی دولت یازدهم اینگونه سخن می‌گویند:
 
محمد سلیمانی وزیر ارتباطات دولت نهم و نماینده مجلس نهم اضافه کرد: این روزها شاهد حضور انواع و اقسام افراد در راهروهای مجلس برای انجام لابی‌گری به نفع وزیر هستیم. این افراد عمدتاً متعلق به جناح سیاسی خاص پیروز شده هستند. در راهروهای مجلس شاهد لابی‌گری‌های حرفه‌ای از نمایندگان ادوار گذشته مجلس، خصوصاً مجلس ششم، معاونین وزرا و مدیران کل دوران دولت‌های سازندگی و اصلاحات، سیاسیون حرفه‌ای و با سابقه هستیم.
 
از جمله مطالبی که بیان می‌کنند می‌توانم چند مورد را ذکر کنم: « وزیر پیشنهادی هر چه شما گفتید عمل می‌کند»، «او اهل تعامل است»، «ایشان در فتنه نقشی نداشته است»، «اینکه می‌گویند ایشان با سران فتنه همراهی کرده دروغ است»، «ایشان فردی سالم و بدون حاشیه است و بین کارمندان وزارتخانه بسیار محبوب است» و خلاصه آنچه حسن حساب می‌آید به حساب وزیر بیان می‌کنند و او را از هر عیب و ایرادی مبرا می‌دانند، کاملاً معلوم است که افراد لابی‌گر سازماندهی شده‌اند و تقسیم کار کرده‌اند که با هر نماینده‌ای چگونه و از چه زاویه‌ای صحبت کنند و انسان در کار این جماعت می‌ماند که آیا دلشان برای خودشان می‌تپد یا برای وزیر.
 
حجت‌الاسلام احمد سالک‌کاشانی، نماینده مردم اصفهان نیز در ارتباط با افزایش لابی گری‌های سیاسی این روزهای مجلس افزوده است: من در سه دوره مجلس حضور داشتم، اما وضعیتی که برای لابی در مجلس نهم در طول هفته‌های گذشته به چشم می‌خورد، بسیار تاسف بار است چرا که عناصر عجیب و غریبی با التماس کردن و به دست گرفتن قرآن در بین نمایندگان حضور می‌یابد که همواره روی آنها علامت سوال بزرگی وجود دارد.
 
در ادامه بر اساس اجتناب از رفتن یک طرفه به قاضی گفت‌وگویی هم با دو تن از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس به عنوان یکی از فعال‌ترین و حساس‌ترین کمیسیون‌های داشته‌ایم تا از کم و کیف ماجراها و حواشی روزهای اخیر مجلس شورای اسلامی بیشتر با خبر شویم.
 
عوض حیدرپور یکی از اعضایی که در کارنامه فعالیت خود سابقه چند دوره نمایندگی مردم شهرضا را در مجلس شورای اسلامی دارد، طی گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس در اصفهان اضافه کرد: در جمع وزرای پیشنهادی دولت یازدهم تنها چهار وزیر، وزراتخانه‌های دفاع، امور خارجه، اطلاعات و کشور با کمیسیون امنیت ملی مجلس مرتبط هستند.
 
وی تاکید کرد: تا به امروز این کمیسیون موفق به برگزاری جلسه دیدار با هر چهار وزیر پیشنهادی دولت یازدهم، از جمله حسین دهقان وزیر پیشنهادی وزارت دفاع، محمدجواد ظریف وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه، حجت الاسلام سید محمود‌ علوی وزارت اطلاعات و رحمان فضلی وزیر پیشنهادی وزارت کشور به منظور تبادل نظر و بحث شده است.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: در ارتباط با رفت‌ و آمدهای اخیر افراد متعدد در راهروهای مجلس و تشکیل جلسات مختلف مجامع نمایندگان استانی با نمایندگان از سوی وزرای پیشنهادی مجلس باید بگویم که از دیدگاه من برخلاف نظر برخی دیگر از نمایندگان مجلس، لابی گری‌ها و رفت ‌و آمدهای حمایتی این روزهای مجلس کاملا در حد معمول و عادی است و این روند در دوره‌های قبلی مجلس و دولت‌های دیگر هم بوده و به عنوان یک امر عادی در این زمان تلقی می‌شود.
 
در همین ارتباط احمد بخشایش دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس عنوان کرد: در ارتباط با موضوع افزایش لابی گری‌ها در راهروهای مجلس، باید مطرح کنم که حضور وزرا پیشنهادی دولت یازدهم به همراه عده‌ای از معاونین و مشاوران برنامه آنها در ساختمان خانه ملت، طبق شنیده‌ها و گفته‌ها نمایندگان با سابقه‌تر یک امر عادی است.
 
وی در ادامه افزود: با توجه به حساسیت موضوع ارائه برنامه‌های وزرا به اعضای کمیسیون‌ها و جلب نظر اعضای کمیسیون‌ها توسط وزیر پیشنهادی به منظور کسب رای اعتماد، حضور مشاوران و نمایندگان این وزرا در ساختمان مجلس امری طبیعی به نظر می‌رسد کما اینکه این روال قبلا هم بوده است.
 
نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: البته لازم به ذکر است که این حضور و رفت‌ و آمدهای سیاسی و لابی گرانه بطور چشمگیری د ر روزهای اخیر در ساختمان بهارستان افزایش داشته و افراد مختلفی از سوی وزیر پیشنهادی به تبیین برنامه‌ها و نظرات وزرای پیشنهادی دولت یازدهم با مجامع استانی و اعضای کمیسیون‌های مربوطه می پردازند.
 
وی در پایان اذعان داشت: علت بوجود آمدن چنین رخداد و جوی در راهروهای مجلس تحت عنوان افزایش لابی گری‌ها، فرصت اندک برای بررسی صلاحیت وزرا از سوی نمایندگان مردم است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد