شهر بسيار زيباي نودشه را بيشتر بشناسيم:

شهر نودشه با خانه هايي پله پله به سمت اوج+تصاوير

کد خبر: 47706|12:57 - 1392/05/17
نسخه چاپی
شهر نودشه با خانه هايي پله پله به سمت اوج+تصاوير
هزار ماسوله: واژه «نودشه» به معنی «نودژ» یا «دژنو» است خانه‌هایش پله پله و به سمت کوه‌ها در اوج‌اند اين شهر بین کوههای دربن در شمال با ارتفاع 2750 متر، کوه کماجر وشخله وچناره در جنوب با ارتفاع میانگین 1800 تا 1900 متر و کوه شمشی با ارتفاع تقریبی 2000 تا 2100 متر در غرب و دره باصفای نودشه منتهی به رود سیروان در شرق محصور است.
به گزارشهزار ماسوله: شهر نودشه در غرب استان کرمانشاه و ودر 32 کیلومتری شمال غرب شهرستان پاوه واقع شده است
 
هزار ماسوله:واژه «نودشه» به معنی «نودژ» یا «دژنو» است خانه‌هایش پله پله و به سمت کوه‌ها در اوج‌اند اين شهر بین کوههای دربن در شمال با ارتفاع 2750 متر، کوه کماجر وشخله وچناره در جنوب با ارتفاع میانگین 1800 تا 1900 متر و کوه شمشی با ارتفاع تقریبی 2000 تا 2100 متر در غرب و دره باصفای نودشه منتهی به رود سیروان در شرق محصور است.
 
 تفریحگاه دالانی در 13 کیلومتری شهر نودشه واقع است این تفرجگاه بیش از 1600 متر ارتفاع داشته به دلیل وجود چشمه سارهای فصلی پر آب در این ارتفاع هرساله دریاچه کوچک دالانی پر آب شده چشم اندازی دلفریب و پر طراوت را می آفریند . جاده زیبا و پرپیچ و خم ته ته نیز که در ارتفاع 1650 تا 1700 متری از سطح دریا قرار دارد از میان کوههای پر از چین و شکن کوهستان تخت می گذرد یکی از مناطق زیبای اطراف شهر نودشه است که سالانه گردشگران بی شماری از اقصی نقاط کشور از آن بازدید می نمایند. انواع غذاهای محلی و لذیذ در شهر نودشه توسط زنان کد بانوی شهر تهیه می‌شوند. یاپراخ یا دلمه برگ مو، ترخینه محلی، کیلانه، کلوچه فرحی، آش گیاهان کوهستانی شامل چندین گیاه غنی از ویتامین و املاح معدنی، ابگوشت و.... از غذاهای محلی نودشه می‌باشد.
شهروندان نودشه همچون سایر مسلمانان اعیاد دینی از جمله عید فطر، عید قربان و میلاد حضرت رسول (ص) را ارج می‌نهند وآداب و رسوم این ایام را به طرز زیبایی به جا می‌آورند یکی از مراسم‌های ایام عید فطر و قربان که در کل منطقه وشاید همه دنیا منحصربه‌فرد می‌باشد پختن گوشت در شامگاه روز عرفه قربان و رمضان است در این روزها دهها راس دام ذبح شده و تمامی شهروندان در شامگاه با روشن نمودن آتش در پشت بامهای خود کباب گوشت پخته میل می‌نمایند در این روزها به دلیل ذبح گوشت توسط خیرین به صورت صدقه هیچ خانواده‌ای بدون گوشت نبوده و این رسم توسط همه شهروندان زنده نگه داشته می‌شود.
 
پوشش گیاهی کوهستانهای اطراف شهر نودشه تابعی از پوشش گیاهی سلسله جبال زاگرس است . درختان بلوط  زالزالک وحشی، بادام  کوهی، گلابی وحشی، انجـــیر کوهی و پسته وحشی (ون) در این کوهها به وفور دیده می شونـد .
شهروندان این شهر به زبان هورامي (اورامی) که یکی از شاخه های گروه زبان کردی است تکلم می نمایند . مردم نودشه به دلیل اسکان در منطقه ای زیبا و در عین حال کوهستانی و سخت مردمانی پرتلاش بوده و به دلیل وجود عالمان زیادی که ازدامان این شهر بر خاسته اند همواره به دارالعلم مشهور بوده است یکی از بزرگترین علمای این شهر علامه نودشی بوده است که در عصر خود به دلیل هوش و ذکاوت فراوانی که داشته است مفتی اعظم مناطق کردنشین بوده است این عالم ربانی علاوه بر فقه در ریاضیات و نجوم تبحری خارق العاده داشته است
 
 
 حق پناه پايگاه خبري تحليلي هزار ماسوله پاوه
 
 
 
 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد