چرا برخي پاوه را هزار ماسوله مي نامند:

پاوه شهر هزار پله آسيا

کد خبر: 37658|17:15 - 1392/04/28
نسخه چاپی
پاوه شهر هزار پله آسيا
هزار ماسوله: پاوه يکی از 13 شهرستان استان کرمانشاه است که دارای سه بخش ، چهار شهر و پنچ دهستان می باشد . سوابق مدنيت و شهريت آن به 4 هزار سال می رسد و معماری آن سنگی و از نوع معماری کهن و ملقب به شهر هزار ماسوله می باشد .
 پاوه شهری خوش اب و هوا و با قدمتی بسیار کهن از توابع استان کرمانشاه و در 112 كيلومتري در شمال غربی این استان است كه همچنان بهشتي براي مسافران و گردشگران و نيز كوه نوردان و دوست داران طبيعت  ميباشد.

دارای مردمی باصفا و خونگرم که در میان دره های پیچ در پیچ و چشمه ها و رودهای خروشان شهری زیبا و باشکوه را ینا کرده اند به نام پاوه ، اگر راهتان به این شهر زیبا افتاده باشد از جمله منظره های متحیر کننده ان نمای پلکانی شهر پاوه است برای رفتن به برخی از نقاط شهر باید پله هایی هزار تایی را پیموده تا به مقصد رسید همین نمای زیبای پله ها و خانه های  پله ای مانند منظره ای سکر اور را در برابر چشمان بیننده به وجود اورده است.

مردمی سخت کوش که پیشه غالب انها باغداری و دامداری بوده اما روند مدرنیته شدن زندگی نسل جدید را از این دو پیشه دور کرده است مدرنیته نتوانسته است نمای دل انگیز و فرح بخش باغهای انگور و گردو و انار را به کلی تغییر دهد گویی جدال میان عقل و عشق است که در این میان به چشم میخورد آری جدال میان سنت و مدرنیته نیز در این شهر کمی به چشم می خورد باغهای گردو و انگور دره نیشه و مسیر کمر بندی که رو به روی آپارتمانها و نمای شهری رو به روی خود است اما هرچه که هست نمای روح بخش این دو است که مکمل هم هستند.

 

 

با غها نیز نمایی پله ای به خود گرفته اند از آنجایی که باغها بر دامنه کوه شاهو و تپه ها ساخته شده اند شیب خاصی دارند در میان باغها دیوارهایی ساخته شده به گویش محلی (کلک) که موجب جلو گیری از فرسایش خاک و مسطح شدن داخل باغ شده و باعث اسان تر شدن رف و امد و همچنین ابیاری بهتر درختان می شود که به گویش محلی به آن (تلان )می گویند باغهای خنک گردو که زندگی سنجابهای زیبا را هم تسهیل کرده گاهی اوقات همزیستی متوازنی میان این موجودات و مردم نیز به وجود امده نمای پله ای شهر و باغها زندگی پله ای را به وجود اورده که نمایی پله ای به سمت بهشت را متبلور میکند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد