امروز دین اسلام غریب است/ کرونا به نفع اسلام تمام شد/ امروز نرسيدن نور به مساجد ما، از تعطيلي کعبۀ مشرفه است

سرویس: فرهنگ و هنرکد خبر: 298454|11:40 - 1399/02/13
نسخه چاپی
امروز دین اسلام غریب است/ کرونا به نفع اسلام تمام شد/ امروز نرسيدن نور به مساجد ما، از تعطيلي کعبۀ مشرفه است
کرونا به نفع اسلام تمام شد و رمزی را کشف کرد که این دین می‌تواند در هرزمانی جوابگو باشد؛ دیدید که به دعوت پزشکان، ما مراکز دینی و مساجد و زیارتگاه‌ها و تکایا و حسینیه‌ها را تعطیل کردیم و برای خدمت به انسان، دین با علم هماهنگ شد.

به گزارش هزارماسولهحاج ماموستا ملا قادر قادریهمزمان با وقت نماز جمعه، بصورت زنده از طریق اینستاگرام با مومنین اظهار كرد: در بخش اول به خدمتپیامبر بزرگوار اسلاممی‌رویم و مؤدبانه در کنار آن حضرت می‌نشینیم و از او می‌خواهیم از اخلاق و روش خود درسی به ما بدهد که بعداً به آن عمل کنیم.

 

رسول گرامی اسلام (ص) می‌فرمایند: «بدأ الاسلام غریبا و سیعود غریبا فطوبی للغرباء. قیل و من هم یا رسول الله (ص) قال الذین یصلحون اذا فسدالناس» شاگردان من در هر عصری زندگی می‌کنند، بدانند آیین اسلام از ابتدای شروع خود بی‌کس و بی قدرت بود اما خدای بزرگ از من و یارانم پشتیبانی کرد تا پیام دین را به تمام دنیا رساندیم، این دین و آیین که از ابتدا با غریبی آمد دوباره غریب خواهد شد خوشا به حال آنان که در دوران غربت ایستادگی می‌کنند. یک نفر از حاضرین عرض کرد یا رسول‌الله (ص) آنان چه کسانی هستند؟ پیامبر اسلام (ص) فرمودند: آن‌ها کسانی هستند در زمان غربت اسلام بر عقیده و باور و روش من ایستادگی و به آن افتخار می‌کنند. در روایتی دیگر پیامبر اسلام (ص) می‌فرمایند: «او یُصلِحون ما افسد الناسُ من سنتی» غربا کسانی هستند در برهه زمانی که دین مورد هجمه قرار می‌گیرد و عقیده مردم ضعیف می‌شود، بر عقیدۀ خود مقاومت و سنت‌های من را احیا می‌نمایند.

خواهران و برادران عزیز:امروز هرکدام از ما اگر بتوانیم برای نماز و زکات و جماعت و تراویح و احسان و صدقات قدمی‌برداریم اخلاق و سنت رسول‌الله را احیا کرده‌ایم؛ امروز دین اسلام غریب است و روزانه به‌اندازه تمام افکار دنیا به دین اسلام هجمه صورت می‌گیرد. پس هرکسی مقاومت کند مورد تقدیر پروردگار و تشکر رسول‌الله و دعای خیر بندگان صالح خداست.

سپس به خدمتحضرت عیسی (ع)می‌رویم؛ حضرت عیسی که به روح‌الله مشهور است، به‌وسیلۀ قدرت و توانایی پروردگار پا به عرصۀ وجود نهاده است. روزی یک نفر از او سؤال کرد «هل فی الأرض مثلک، فاجاب من کان منطقه ذکراً و صمتُه فکراً و نظره عبرةً فإنه مثلی؟» ای عیسی آیا کسی در این دنیا مانند تو وجود دارد؟ فرمود بله هست. هر کس از اهل ایمان زبانش به ذکر خدا تر و اهل فکر باشد و از سرگذشت مردان نیک عبرت بگیرد و از سرگذشت مردان بد دوری کند همانند من است.

پس اگر در هر عصر و زمانی انسان با ذکر و سکوت و عبرت گرفتن، با خدای خود صادق باشد در نزد خدای تبارک‌وتعالی، عزیز و محترم است و اخلاق حضرت عیسی را دارد.

در ادامه به خدمتحضرت داود (ع)می‌رویم و از یکی از دعاهای وی بهره می گیریم که می‌فرماید: «اللهم یا ربی انی اسئلک اربعاً و اعوذ بک من اربع اسئلک لسانا صادقا و قلباً خاشعاً و بدناً صابراً و زوجةً تُعیننی علی امر دنیای و اخرتی و اعوذ بک من ولد علیّ سیداً و من زوجة تشیبنی قبل المشیب و من مال یکون مشبعة لغیری و یکون حسابه فی قبری و من جار سوٍ ان رأی حسنة کتمها و ان رأی سیئة اذاعها و افشاها»

ای پروردگار و خالق من؛ از تو که پروردگار من هستی، چهار خواسته دارم و امیدوارم اجابتشان فرمایی و به تو پناه می‌برم از چهار مسئله خطر که گرفتار ‌آن‌ها نشوم؛ از تو می‌خواهم زبانم صادق باشد، قلبی به من عطا فرمایی که همواره تو را ناظر و حاضر خود بداند و بدنی عطا فرمایی که همواره در مقابل مشکلات و مصائب روزگار و عبادت و طاعات صابر باشد و همسری به من عطا فرمایی که مرا در امر دین و دنیا همراهی نماید. (پیشینیان ما فرموده‌اند اگر می‌بینید در تاریخ مردی چه در امر دین و دنیا و چه در امر تألیف و تحصیل و سیاست پیروز بوده، شکی نداشته باشید که زنی شایسته در کنار او بوده است.)

حضرت داووددر بخش دوم دعاهایش می فرماید: الهی از تو می‌خواهم وضعیت من به‌گونه‌ای نشود فرزندانم مرا مورد آزار و اذیت قرار داده و به من پرخاش نمایند. (امروزه خانواده‌های بسیاری داریم فرزندان آنها معتاد و مریض اند و زندگی دین و دنیا را بر خانواده خود تلخ کرده‌اند) خدایا به تو پناه می‌برم همسری را رفیق من نگردانی که قبل از پیری مرا پیر کند. خدایا مالی نصیب من نگردانی که در دنیا با حرص و طمع و فریبکاری آن را به دست آورم و بعد از من خانواده‌ام از آن مال خرج کنند و در قبر و قیامت دچار عذاب و سختی گردم. خدایا به تو پناه می‌برم از همسایه‌ای که اگر خوبی از من می‌بیند آن را کتمان می‌کند و حسود و بخیل است ولی اگر کوچک‌ترین اشتباهی از من ظاهر شود، آن را فاش می‌نماید.

در صدر اول روزی حضرت علی (رض) در بازار مدینه منوره حضرت سلمان فارسی (رض) را آشفته دید. از سلمان پرسید: «قال کیف اصبحتَ یا سلمان؟ قال سلمان: اصحبت فی غموم اربعةٍ قال ما هنّ؟ قال غم العیال یطلبون الخبز والخالق یطلب الطاعة والشیطانِ یأمر بالمعصیة و تلک الموت یطلب الروح.»

حضرت علی (رض) فرمود: ای سلمان حالت تو چگونه است. سلمان گفتچهار غم مرا دچار اضطراب و ناراحتی کرده است. حضرت علی فرمود: آن چهار غم چه هستند؟ سلمان فرمود:خانواده از من معیشت و زندگی و نان می‌خواهند، پروردگار هم از من اطاعت و بندگی و شیطان هم مرا به گناه کردن دعوت می‌کند و مرگ که در راه من است و می‌گوید هشیار باش احتمالاً به تو مجال ندهم.

یک نکته را به عرض می رسانم؛ بنده در دادگاه کار می‌کنم؛ براساس آنچه که از نزدیک دیده‌ام عرض می‌کنمزنان منطقۀ ما به دودسته تقسیم می‌شوند. دسته‌ای قدیمی‌ها هستند که مطیع و مخلص و اهل نماز و عبادت‌اند و بعضاً حقوق آن‌ها توسط شوهرانشان رعایت نمی‌شود؛ دسته دوم نسل جدید و نسل پرورش یافته موبایل و فضای مجازی و ماهواره هستند و اکثراً زنانی هستند که مردان خود را دچار زحمت و آزار می‌کنند.

آماری را عرض می‌کنم که باید در آن تأمل کنیم.

هیئت نظارت قبرستان پاوههرساله با بنده جلسه‌ای برگزار می‌کنند و بنده هم در یکی از خطبه‌های جمعه از آنان تشکر می‌کنم. امسال هم گزارشی آوردند، خداوند به آنها پاداش خیر عطا فرماید؛ براساس این گزارش، از سال ۷۲ که این مسئولیت را پذیرفته‌اند، تاکنون ۲۸۶۷ نفر در شهرستان پاوه و غسالخانه پاوه به قبرستان بدرقه شده‌اند.از این مجموعه ۱۸۰۹ نفر مرد و ۱۰۵۸ نفر زن بوده‌اند؛ یعنی در صد فوت مردان نسبت به زنان تقریباً دو برابر است.

در سال ۹۸ هم از مجموع ۱۷۱ نفر متوفای شهرستان، تعداد ۱۰۴ نفر مرد و تعداد ۶۶ نفر هم زن بوده‌اند. هر دو جای تأسف است. هم اینکه مردان بیشتر از زنان فوت می‌کنند چون هم‌وغم و غصه بیشتری در مسائل معیشت و زندگی و بدهکاری و ... دارند و هم از سوی دیگر برای زنان هم باید غصه بخوریم، وقتی مردان فوت می‌کنند به همین تعداد زنان هم بیوه می‌شوند و این جای تأسف و ناراحتی است.

  گزارشی از اوضاع و اطراف خودمان

همچنان که برادران و خواهران دینی آگاه و واقف‌اند،بیش از چهار ماه است ویروسی از شرق (چین) ظهور کرده و غرب و شمال و جنوب جهان را در برگرفته و بیش از ۷ میلیارد نفر را در دنیا گرفتار خود کرده است.تا ساعت ۱۳ امروز، سه میلیون و سیصد و سیزده هزار نفر را در دنیا به ویروس کرونا مبتلا شده که از این میان ۲۳۴ هزار نفر فوت و یک‌میلیون و ۴۳ هزار نفر هم به لطف خداوند و به‌زحمت پزشکان محترم و کادر درمانی بهبود یافته‌اند. در ایران هم تا دیروز ۹۴ هزار نفر مبتلا، ۷۵ هزار نفر بهبود و بالغ‌بر ۶ هزار نفر هم فوت کرده‌اند. در استان کرمانشاه هم شهرستان پاوه بعد از قصرشیرین کمترین آمار مبتلایان را دارد و کمترین فوتی را هم داشته است. ما شکر خداوند را به‌جای می‌آوریم و از پزشکان محترم و پرستاران عزیز تشکر می‌کنیم. خداوند به آنان جزای خیر عطا فرماید؛ اما گله‌مند هم هستیم زیرا مردم رعایت نمی‌کنند و مسئولان هم تنها می‌خواهند با گفتاردرمانی مسئله را حل کنند.ظاهراً بدون جدیت رفع زحمت مشکل است و جدیت هم بدون زحمت نیست. اللهم اکشف عنا العذاب انا مؤمنون

ویروس کرونا غیر از مرگ عزیزان از حیث معیشت و اقتصاد و آمدورفت و حرکات آسمانی و زمینی و دریایی جوامع بشری را دچار مشکل نموده و ازنظر دینی هم مراکز ارتباط بندگان که مساجد هستند با پروردگار و خالق خود بسته شده‌اند.ما مسلمانان معتقدیم که مرکز تولید نور کعبه مشرفه و مسجدالحرام است؛ یکی از بزرگان به دلایلی بسیار قانع‌کننده اثبات می‌کند که تمام مساجد دنیا نور خود را از کعبه می‌گیرند. همچنان که ما از مرکز دزفول نوربرق را می‌گیریم و اگر برق دزفول دچار خلل گردد ما هم در پاوه دچار خلل می‌شویم. الآن کعبۀ مشرفه و مسجدالحرام که مرکز تولید نور هستند از حیث ظاهر تعطیل‌اند و لذا نور به مساجد ما هم نمی‌رسد. با این وصف ما باید بکوشیم پیام خود را به مردم برسانیم و در مقابل کسانی که به مسلمانان هجوم می کنند، عرض می کنیم؛ ما باعث نشر و تولید ویروس کرونا نبودیم ولی باکمال تأسف جمعی مریض دارند علیه اسلام سخن می‌گویند.

مرحوم ابوالحسن ندوی هندی که یکی از مجاهدین عصر خود بوده است. کتابی دارد به نام «رجال الفکر والدعوة فی الاسلام» و در این کتاب خود از مردان صاحب‌فکر که مجدد زمان و عصر خود بوده‌اند، نام می‌برد و می‌فرماید افرادی چونعمر بن عبدالعزیز، شیخ حسن بصری، امام محمد غزالی، عبدالقادر گیلانی و مولانای رومیو بسیاری از افراد دیگر در عصر خود آستین‌ها را بالا زده و دین را احیا نموده و مجدد بوده‌اند.

خروجی سخنان ابوالحسن ندوی این است که این بزرگواران مجدد عصر و زمان خود بوده‌اند و اجازه نداده‌اند این دین دچار ضعف و کاستی گردد. شما هم ای مسلمانان در هر عصری زندگی می‌کنید، اگر دین دچار انحرافات، مشکلات و هجمه شد آستین‌هایتان را بالا بزنید و از دین دفاع کنید و با آیات آسمانی قرآن کریم دل‌های تشنه را سیراب و گیاهان هرز و خشک را از ریشه بخشکانید. دین اسلام در تمام قرون مجدِّد می‌خواهد و می‌طلبد شما هم در عصر خود جهاد کنید.بنده بارها در پیام‌های جمعه گفته‌ام بعد از کرونا تحولاتی در دنیا شکل خواهد گرفت.

امروز در فضای مجازی شخصی  را دیدم کتاب هایی نشان می‌داد و می‌گفت در شرق برای کودکان کتاب‌هایی با این مضمون تدریس می‌شود که این کَون، اله و خالق ندارد و دنیای بدون اله، حرتر و آزادتر است و تنها انسان حاکم این زمین است. ما به آن آقایان عرض می‌کنیمثابت شد که انسان موجودی بسیار ضعیف است و یک ویروس بسیار کوچک ۷ میلیارد انسان را گرفتار خود کرده است پس مافوق این ۷ میلیارد نفر قدرت دیگری هست و این کون ناظم و خالق و حاکمی دارد و شماها جاهل و بی خبر هستید.

این نکته را هم باید عرض کنم کهکرونا به نفع اسلام تمام شدو رمزی را کشف کرد که این دین می‌تواند در هرزمانی جوابگو باشد؛ دیدید که به دعوت پزشکان، ما مراکز دینی و مساجد و زیارتگاه‌ها و تکایا و حسینیه‌ها را تعطیل کردیم و برای خدمت به انسان، دین با علم هماهنگ شد. پس این دین در هر عصری می‌تواند جوابگو باشد و ما به این دین افتخار می‌کنیم و آنان که تا دیروز به فرزندان خود درس می‌دادند و می‌گفتند این کون بدون خالق است و تنها راه حریت و آزادی الحاد است دریافتند که انسان موجودی ضعیف است و مافوق وی موجود قدرتمند دیگری وجوددارد.

حضرت علی (رض) می‌فرماید: «ان البلاء للظالم ادب و للمؤمن امتحان و للأنبیاء درجة» هر مصیبتی در جامعه روی دهد، برای ظالم درس است (ما امیدواریم ظالمان این قرن از کرونا درس گرفته باشند) و برای مؤمن امتحان است (امیدوارم ما هم از این امتحان سربلند بیرون بیاییم) و برای انبیاء و پیامبران الهی خیر است (پیامبران می‌فرمودند: این کون صاحب و ناظم و خالقی دارد و هر کس با خدا نباشد خداوند به او تذکر می‌دهد و هر کس با خداوند صادق باشد پروردگار زندگی دنیایی او را بهتر می‌گرداند)

  گزارشی فقهی

در گذشته ما در مسجد جامع و در مسجد قبا در شب‌های ماه مبارک رمضان مهمان داشتیم و سؤال می‌پرسیدند و ما هم جواب فقهی می‌دادیم. امروزه ما و دوستانمان از این بحث محروم هستیم. قرآن کریم مساجد را به این خاطر مورداحترام قرار داده زیرا محل کسب نور دین و اخلاق هستند و امروز هم جامعه نیاز به نور دارد. روزانه عده زیادی در خصوص روزه ماه رمضان و فدیه و زکات فطر از بنده سؤال می‌کنند و امروز می‌خواهم جواب این دوستان را بدهم.

قرآن کریم بسیار ساده و بدون هیچ‌گونه شبه‌ای فرموده است: «فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ ۖ وَمَنْ كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ» مسلمانان؛ روزه رمضان را بگیرید زیرا یک تکلیف و به نفع شماست اما اگر مشکل داشته و مریض و مسافر بودید می‌توانید نگیرید ولی باید بعداً آن را قضا کنید.

مفسرین ذیل این آیه و فقهای بزرگوار ما در کتاب‌های فقهی می‌فرمایند :هفت صنف در رمضان می‌توانند روزه نگیرند:

۱-مریض.خداوند به مریض می‌فرماید روزه نگیر. نگرفتن روزه هم امر خداست، پس باید ممنون خداوند باشیم. هم ما ممنون باشیم که سالم هستیم و روزه می‌گیریم و هم کسانی که مریض هستند و بهامر پروردگار روزه نمی‌گیرند؛ اما بعد از رمضان اگر وضعیت مریض بهبود یافت باید روزه رمضان را قضا نماید.

۲-مسافر:که او هم می‌تواند روزه نگیرد اما بعد از رمضان باید آن را قضا کند.

۳-زنان و مردان پیر و مسن؛که باید در پایان ماه رمضان درصورتی‌که توان پرداخت کفاره را داشته باشند کفاره بدهند.

۴-زنان حامله:که گرفتن روزه برای جنینی که در شکم دارند ضرر دارد، می توانند برای حفظ جنین خود روزه نگیرند. ولی بعد از وضع حمل و رفع مشکل باید روزه را قضا نموده و هم کفاره بدهند زیرا نگرفتن روزه برای حفظ فرع بوده است نه برای خودشان.

۵-زنان حائض که در رمضان دچار قاعدگی می شوند:باید بعد از رمضان مدتی را که حائض بوده و نتوانسته‌اند روزه بگیرند را قضا کنند.

۶-زنانی که زایمان کرده‌اند و نمی‌توانند نماز بخوانند و روزه بگیرند، بعد از رمضان و رفع مشکل باید روزه را قضا کنند اما نمازشان قضا لازم ندارد.

۷-زنان شیردهکه بچۀ آنها از شیر مادرشان استفاده می کنند و اگر مادرشان دررمضان به آنها شیر ندهند بچه دچار مشکلات می شود . می توانند به خاطر حفظ فرزندشان روزه نگیرند که بعد از رفع مشکل هم باید روزه را قضا کنند و هم کفاره بدهند.

این مجموعه که باید روزه را قضا کنند طبق مذهب امام شافعی (ره) باید تا قبل از رمضان سال دیگر آن را قضا کرده باشند و اگر روزه خود را تا قبل از رمضان سال آینده قضا نکردند باید کفارۀ تأخیر آن را نیز پرداخت نمایند.

پس برادران و خواهران محترم که نمی‌توانید روزه بگیرید خداوند این امتیاز را به شما داده است شاکر خدا باشید و شئون اسلامی را رعایت نمایید.

امسال علمای بزرگوار اهل سنت استان کرمانشاه با یک رویۀ واحد حداقل زکات فطر را ۱۰ هزار تومان و فدیه را ۵ هزار تومان تعیین کرده‌اند. بدیهی است کسانی که دارای تمکن مالی بیشتری هستند باید مقدار بیشتری برای زکات فطر پرداخت نمایند تا ذمۀ آنها برائت بگیرد.

در آخرین مطلب خود عرض می کنم؛امروز۱۲ اردیبهشت روز معلماست و دیروز۱۱ اردیبهشت هم روز جهانی کارگربود. بنده ۱۲ اردیبهشت روز معلم را به معلمان عزیز، هم‌سنگرانمان در مدرسه تبریک عرض می‌کنم و یاد استاد شهید مرتضی مطهری و تمام معلمان شهید را گرامی می‌دارم و برای تمام پزشکان و پرستارانی که در مبارزه با ویروس کرونا به رحمت یزدان رفته اند از درگاه خداوند رحمت و مغفرت خواهانم. از خداوند تبارک‌وتعالی برای معلمان و فرهنگیان محترم و دانش آموزان عزیز درخواست توفیق و سلامتی را دارم و برای تمامی کارگران زحمتکش درخواست سلامتی و عزت دارم و به آن‌ها آفرین و خسته نباشید عرض می‌کنم.  ان شاء اله خداوند متعال زمینه‌ای فراهم کند که ما دوباره در خدمت برادران و خواهران باشیم.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد