کشف سنگ نگاره هایی از دوران ماقبل تاریخ در هرسین

کد خبر: 28919|19:59 - 1392/04/09
نسخه چاپی
کشف سنگ نگاره هایی از دوران ماقبل تاریخ در هرسین
هزار ماسوله: یک پژوهشگر عرصه گردشگری در جریان بازدید از شهرستان هرسین، سنگ نگاره هایی ارزشمند مربوط به دوران ماقبل تاریخ را کشف کرد.
هزار ماسوله:  در این باره اظهار کرد: طی بازدیدی که چند روز گذشته از شهر هرسین داشتم به طور کاملا اتفاقی موفق به کشف سنگ نگاره هایی ارزشمند و تاریخی در این شهر باستانی دیار کرمانشاهان شدم.
 
این فعال گردشگری، گفت: این سنگ نگارها (Rock art ) موسوم به ایدئوگرام یا اندیشه نگار به عنوان کهن ترین آثار تاریخی و هنری به جای مانده بشر که در واقع مادر هنر، خط و زبان هستند.
 
وی درباره اطلاعاتش درخصوص سنگ نگاره ها، افزود: در بازدیدی که پیش تر از سنگ نگاره های «تیمره خمین» در معیت محمد ناصری فرد، پژوهشگر ارزنده سنگ نگاره های کشور داشتم، باعث آشنایی ام با این آثار تاریخی شد و در بازدید های دوره ای آثار تاریخی کشور همواره توجه ویزه ای به سنگ نگاره های نقاط مختلف کشور داشتم که نهایتا منجر به کشف این سنگ نگاره های ارزشمند شهرستان هرسین شد.
 
کرمی خاطرنشان کرد: این سنگ نگاره ها که از نظر تنوع و گستردگی بسیار اهمیت دارند متاسفانه توسط عوامل متعدد طبیعی و انسانی در معرض نابودی بوده و باید ضمن مطالعات تکمیلی، اقدامات حفاظتی نیز برای آنها انجام گیرد.
 
وی تاکید کرد: همچنین نیاز است که توسط باستان شناسان سازمان میراث فرهنگی کشور از این سنگ نگاره ها با استفاده از تكنولوژي، سن سنجي دقيق و علمي به عمل آید.
 
این پژوهشگر کرمانشاهی، گفت: اندازه نقوش در سطوح بوم ها متفاوت است کوچکترین آنها هشت سانتیمتر و بزرگترین آنها نزدیک به 15 سانتیمتر است.
 
کرمی یادآور شد: عمده نگاره ها مربوط به بز کوهی نمادی از آب خواهی، زایندگی و باروری باسبک و طرح های مشابه در کل ایران است. جهت قرار گرفتن نقوش متفاوت است ولی غالبا شمال به جنوب هستند.
 
وی همچنین در باره نقوش فنجان نما در این سنگ نگاره ها، گفت: سه فنجان نما Cup Marks که قطر دهانه هرکدام به طور تقریبی بین یک تا 2 سانتیمتر است در این سنگ نگاره ها وجود دارد، این آثار در ایران باستان کارکردهای متعدد و ناشناخته داشته اند که مشخص ترین آنها گرفتن عصاره ی گیاه مقدس هوم برای اجرای آیین های مذهبی بر فراز بلندی ها بوده است.
 
کرمی اظهارکرد: وجود سنگ نگاره ها در کنار جاذبه های فراوان تاریخی شهرستان هرسین این منطقه را می تواند به یکی از جاذبه های گردشگری کشور تبدیل کرده که قادر خواهد بود هرساله گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب کند.
 
این فعال گردشگری در پایان گفت: هر سنگ نگاره یا نقوش چوپانی سند تاریخی با ارزشی است که می ارزد برای حفظ و نگهداری و شناخت بیشترش تلاش کنیم.
 
 
 
 
 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد