نخستین نشست خبری رئیس جمهور منتخب

دولت یازدهم شایسته سالار و فراجناحی خواهد بود

کد خبر: 23237|19:11 - 1392/03/27
نسخه چاپی
دولت یازدهم شایسته سالار و فراجناحی خواهد بود
هزارماسوله:نخستین نشست خبری حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور منتخب ساعت 16 امروز در مرکز تحقیقات استراتژیک برگزار شد.در این نشست خبری که رسانه‌​های داخلی و خارجی حضور داشتند،رئیس جمهور منتخب گفت: در دولت آینده همه نیروهای شایسته از اعتدالگرایان، اصلاح طلبان و اصولگرایان حضور خواهند داشت اما تعبیر ائتلافی را نمی​پذیرم، دولت من دولت شایسته سالاری و فراجناحی خواهد بود.
 به گزارش هزارماسوله به نقل ازجام جم در ابتدای نشست خبری حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی، سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، نواخته شد و آیاتی از کلام الله مجید تلاوت گردید.
 
حجت الاسلام دکتر حسن روحانی رئیس جمهور منتخب مردم در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری در این نشست خبری سخنان خود را این گونه آغاز کرد:
 
بسم الله الرحمن الرحیم. با تبریک اعیاد شعبانیه و با خیر مقدم و خوش آمد به شما عزیزان، اصحاب رسانه. این جلسه، تعلق به شما دارد و لذا من بسیار کوتاه نکاتی رو عرض می کنم و بعد به پاسخ سوالاتی که مورد نظر شماست، خواهم پرداخت.به خاطر خلق این روزهای به یاد ماندنی در تاریخ این کشور، از مردم تشکر کرده و تشکر و سپاسم رو تقدیم می کنم.
 
آنچه گذشت، تنها یک انتخابات نبود، تنها یک حضور نبود، اعلام اعتماد بود؛ مشارکت فعال بود؛ آغاز فصل نو بود؛ گویی همه می گفتند غصه ها سرآمده. مردم شرایط نوینی را خق کردند و لذا پس از اعلام نتیجه انتخابات، همه جشن گرفتند، چون همه پیروز بودند. ملت پیروز بود. به ویژه جوانان عزیز چه کردند، خیابان ها، مجالس... چه غوغایی کردند. درود بر جوانان پرشور وطن؛ سپاس می گویم به همه آنهایی که میانه روی را برگزیدند، اعتدال را برگزیدند. آنهایی که اهداف انقلاب ملی را از مسیر اعتدال و عدل، و نه افراط و تفریط برگزیدند و آنهایی که اخلاق را برگزیدند.
 
من می خواهم بگویم؛ ملت بزرگ ایران! وعده های انتخاباتی را فراموش نخواهم کرد. از خدا می خواهم به من توفیق دهد تا به همه آنها عمل کنم. البته ملت توجه دارد که همه کارها بر مبنای زمان و مرهون به زمان و طبق اولویت ها دنبال خواهد شد. من خدا را گواه می گیرم که در ایام انتخابات، کمتر به فکر رقابت بودم و بیشتر تمرکزم روی مسائل کشور و سخنان زیبای ملت که در کوی و برزن می شنیدم، بود.
 
کشور نیاز به همدلی دارد؛ نیاز به وحدت و اتحاد دارد. طعنه ها، توهین ها و تخریب ها را برای همیشه فراموش کنیم؛ مثل جوانان باشیم و از آنها یاد بگیریم؛ با صداقت و پاکی و پاکدلی، به فکر کشور و آینده باشیم؛ کمتر به گذشته نگاه کنیم. فقط تجربه اندوخته گذشته و بیشتر به راه آینده و راه نجات کشور توجه کنیم.
 
دولت شما، یعنی دولت «تدبیر و امید»، طبق وعده در راه نجات اقتصاد کشور، احیای اخلاق و تعامل سازنده با جهان با مشی اعتدالی اهداف ملی را دنبال خواهد کرد.
 
جا دارد به همه سپاس بگویم و از عزیزانی که در این ایام، ابراز محبت کردند و به بنده و ملت تبریک گفتند، سپاس گزاری کنم. از رهبر معظم انقلاب، تا فرهیختگان، روحانیون عزیز، تا احزاب و اندیشمندان و تک تک ملت ایران از زن و مرد و پیر و جوان، از همه تشکر می کنم و امیدوارم به کمک یکدیگر با برادری و وحدت، دست به دست یکدیگر داده و راه عزت و سربلندی کشور را در پیش گیریم.
 
پرهیزدولت از دخالت مستقیم در امور اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی
 
خبرنگار واحد مرکزی خبر به عنوان نخستین خبرنگار، پرسید: انتخاب شما رو تبریک می گویم. جناب عالی با شعار اعتدال توانستید رای مردم رو جلب کنید. می خواهم بدانم که مصداق های اعتدال در عرصه های سیاسی و اقتصادی چه خواهد بود؟
 
دکتر روحانی پاسخ داد: اعتدال، همون مشی و شیوه ای است که چه در زمینه اقتصادی و چه در زمینه سیاسی، و چه در زمینه فرهنگی، راه تندروی و شعار و افراط و تند محوری و خود شیفتگی رو نمی پاید. عقلانیت اعتدال به خرد جمعی، مشورت و برآورد هزینه ها و فایده ها متکی است و متکی است به اینکه در مسیر افراط و تندروی و یا افراط قرار نگیرد. البته در مصداق هر موردی در جایش بنده توضیح خواهم داد که چگونه ما میتونیم با مشی اعتدال، به اهدافمون دست یابیم
به عنوان مثال، به جای اینکه در امور فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی؛ دولت مستقیما دخالت کند، بیشتر از انجمن ها و تشکل های صنفی و تخصصی بهره خواهم برد و با استفاده از مشورت مردم و کمک اونها، تصمیمی خواهم گرفت و در مقام عمل هم تا جایی که امکان پذیر است، کار به خود مردم واگذار خواهد شد.
 
اولویت دولت ساماندهی معیشت مردم
 
مجید اخوان، خبرنگار شبکه خبر، دومین خبرنگاری بود که از رئیس جمهور منتخب ملت ایران پرسید... با توجه به اینکه دولت شما، دولت «تدبیر و امید» نامیده شده، مهم ترین برنامه شما در حوزه اقتصاد و بهبود معیشت مردم چیست؟
دولت شما از موفقیت به وجود آمده در عرصه بین الملل، به چه شکل استفاده خواهد کرد؟
 
دکتر روحانی پاسخ داد: در مرحله اول باید به فکر نیازهای فوری مثل کالاهای اساسی، آنهم در مقطعی که نزدیک ماه مبارک هستیم باشیم. البته با یاری و کمک دولت فعلی. چون دولت آینده تا مراحل قانونی را طی کند، این فاصله چهل و چند روز طول می کشد و باید با همکاری دولت فعلی انجام گیرد. دوستان من با دولت در تماس هستند. کمیته های مشترکی تشکیل خواهد شد تا به نیازهای فوری رسیدگی شود.
 
مرحله دوم، برنامه ریزی برای ماه های آتی و آرامش یافتن و ثبات یافتن اقتصاد در کشور و در سایر زمینه ها است.
در این زمینه هم توجه خواهد شد برای اینکه هم ظرفیت های موجود اقتصادی فعال شود و هم نواقص و بخش هایی که فعال نیست با برنامه ریزی فوری فعال شوند. نقدینگی باید به سرعت کنترل شود و به سمت تولید هدایت شود. اگر این کار سامان پیدا کند، اولین قدمها برداشته خواهد شد و آثارش در همان ماه های اولیه در بازار خود را نشان خواهد داد . همه بازارها به تعادل خواهد رسید و آثارش، هم در بحث گرانی و تورم و هم در بحث بیکاری و اشتغال دیده خواهد شد.
 
در پاسخ به سوال دوم، دولت جدید احساس می کند فرصت جدیدی برای تعامل با سطح دنیا به وجود آمده و این فرصت را مردم آفریدند. این فرصت، حضور فعال و مشارکت مردم بود. من امیدوارم همه از این فرصت استفاده کنند چون منتج می شود به منافع متقابل. در شرایط دنیای امروز که هم از نظر اقتصادی و هم سیاسی تنش های زیادی وجود دارد قطعا تعامل با ایران نه تنها به نفع کشور ایران خواهد بود که به نفع منطقه و جهان نیز خواهد بود.
 
روابط با همسایگان بویژه عربستان براساس دوستی و حسن همجواری
 
خبرنگار شبکه الجزیره با تبریک به رئیس جمهور منتخب ایران از وی پرسید: پادشاه عربستان سعودی ،از نخستین کسانی بود که پیروزی شما را تبریک گفت در زمان ریاست جنابعالی روابط ایران با کشورهای عربی به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس چگونه خواهد بود؟
 
حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در پاسخ با اشاره به این که اولویت دولت در سیاست خارجی روابط دوستانه و نزدیک با همه همسایگان خواهد بود ، افزود: با 15 کشور همسایه، رابطه بسیار نزدیک با حسن همجواری و با دوستی و روابط متقابل براساس احترام و منافع متقابل خواهد بود.
 
وی با بیان این که حوزه خلیج فارس و کشورهای عربی این حوزه ویژگی های خاص خود را دارند گفت: خلیج فارس اهمیت استراتژیک هم از نظر سیاسی و هم از نظر اقتصادی دارد و ما با کشورهای جنوب خلیج فارس نه تنها همسایه هستیم بلکه برادر هم هستیم و با عربستان سعودی نه تنها همسایه و برادریم بلکه قبله گاه مسلمانان در آن کشور است.
 
آقای روحانی افزود: عربستان کشوری است که رابطه بسیار نزدیک از نظر فرهنگی ، تاریخی و منطقه ای با یکدیگر داریم و صدها هزار نفر از مردم کشورمان در سال برای زیارت خانه خدا به آن کشور سفر می کنند و تعداد زیادی از اتباع عربستان سعودی نیز به کشور ما سفر می کنند.
 
رئیس جمهور منتخب ایران با بیان این که زمینه تعامل و همکاری های اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی میان دو کشور ایران و عربستان بسیار آماده و فراهم است ، گفت: خوشحالم که نخستین تفاهم نامه امنیتی میان این دو کشور از طرف ایران و با امضاء بنده در سال 1377 بود.
 
آقای روحانی ابراز امیدواری کرد: در دولت آینده روابط بسیار خوب با همسایگان به ویژه با عربستان داشته باشیم.
 
با تروریسم و دخالت خارجی در سوریه مخالفم
 
رئیس جمهور منتخب مردم در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه نظرتان درباره بحران سوریه چیست؟ گفت: حل مسایل سوریه تنها به عهده مردم این کشور است.
 
آقای روحانی افزود: تصمیم گیر نهایی نسبت به سرنوشت سوریه تنها ملت سوریه است.
 
وی تاکید کرد: ما با تروریسم، جنگ داخلی و اینکه کشورهای دیگری می خواهند در امور داخلی سوریه مداخله کنند مخالفیم.
 
آقای روحانی ابراز امیدواری کرد: با کمک کشورهای منطقه و جهان هرچه زودتر صلح و آرامش به سوریه برگردد و آنچه هدف و نظر مردم است در آن محقق شود.
 
اهتمام در اجرای قانون بهبود فضای کسب و کار
 
رئیس جمهورمنتخب گفت: حل اساسی مسئله اشتغال با رونق اقتصادی است، یعنی آن زمانیکه رونق اقتصادی درست شود ومحیط کسب و کار بهبود یابد.
 
خبرنگار خبرگزاری فارس از روحانی پرسید « شما در زمان تبلیغات انتخاباتی بر این موضوع تاکید کردید که جشن پیروزی خود را زمانی خواهید گرفت که جوانان کشورمان شاغل شده باشند و بیکاری از کشور رخت بربسته باشد؛ با توجه به اینکه موضوع اشتغال از دغدغه های مهم مردم و جامعه ماست، در دولت شما چه زمانی این جشن پیروزی برپا خواهد شد» که روحانی جواب داد: با کمک مردم عزیز هرچه زودتر این جشن را خواهیم گرفت.
 
منتخب مردم ایران در انتخابات ریاست جمهوری، تصریح کرد: مسئله اشتغال یک مسئله بسیار مهم است و دغدغه اکثریت خانواده های ایرانی به شمار می رود. حتی آنهایی که فارغ التحصیل مراکز آموزش عالی هستند نیز همین مشکل را دارند.
 
وی افزود: حل اساسی مسئله اشتغال به رونق اقتصادی است؛ یعنی زمانی که رونق اقتصادی درست شود و محیط کسب و کار بهبود پیدا کند مسئله اشتغال هم حل خواهد شد. البته وقتی ما می گوییم اشتغال حل می شود، یعنی قدم به قدم نرخ بیکاری پایین خواهد آمد و به یک رقم قابل قبول خواهیم رسید و تک رقمی شدن آن هم آرزوی همه ماست که انشاءالله به آن برسیم.
 
روحانی اضافه کرد: برای رونق اقتصادی باید زمینه را برای این رونق آماده کنیم اولین قدم این است که قانونی که مجلس شورای اسلامی در زمینه بهبود مستمر فضای کسب و کار تصویب کرده بلافاصله دولت آیین نامه آن را تدوین خواهد کرد و آن را تصویب و ابلاغ می کند.
 
وی افزود: البته مشکلاتی را نیز بخش های تولیدی ما دارند اعم از صنعت، کشاورزی و حتی در خدمات که دولت برنامه ریزی خواهد کرد که آن مشکلات را قدم به قدم رفع کنیم و شاهد آن باشیم که در همان سال اول اولین آثار این مسئله را ببینیم و هر روزی که رقم بیکاری تک رقمی شد جشن کوچکی خواهیم گرفت و وقتی به نورم جهانی رسیدیم، جشن ملی خواهیم گرفت.
 
 
در قدم اول تلاش می کنیم تحریم جدیدی به ما اعمال نشود
 
خبرنگار مهر پرسید: تبریک عرض می کنم خدمت شما. در شعارهای انتخاباتی، فرموده بودید که تحریم ها را کم می کنید و آقای نوبخت هم در برنامه پایش هم اشاره کرد که تحریم ها کم می شود. چه طور و در چه مدت زمانی، این اتفاق می افتد؟
 
دکتر روحانی پاسخ داد:مسئله «تحریم»، معضلی است که با آن مواجهیم و می دانیم که این تحریم، ظالمانه است. کاری که در خصوص انرژی هسته ای انجام شده است، قانونی و در چارچوب قوانین بین المللی بوده. اساسا می خواهم بگویم، استفاده از ابزار تحریم، یک ابزار ارتجاعی است و دوره اش گذشته است، مخصوصا که جهان امروز، حتی غرب، با معضلات اقتصادی مواجه است و این به ضرر خود غرب است؛ این تحریم، اگر سودی داشته باشد، فقط برای اسرائیل است و اساسا تحریم نمی تواند مبنای درستی داشته باشد.
 
دو راهکار برای این مسئله وجود دارد: یک، قدم گذاشتن در مسیر شفافیت بیشتر شود. البته برنامه های هسته ای ما، کاملا شفاف است؛ اما ما حاضریم شفافیت بیشتری نشان بدهیم و روشن کنیم برای همه دنیا که اقدامات جمهوری اسلامی ایران، کاملا در چارچوب های بین المللی است. ثانیا، اعتماد متقابل بین ایران و سایر کشورها رو ما ارتقا می دهیم و هر جا که این اعتماد بخواهد به آن خدشه وارد شه، ما کاری می کنیم اعتماد سرجایش برگردد. راه حل، اعتماد متقابل و شفافیت در چارچوب موازین و مقررات بین المللی است.
 
 
 
 
خبرنگار رادیو سراسری پرسید:  در برخی کشورها روسای جمهور به طور برنامه ریزی شده و ثابت از طریق رادیو با مردم صحبت می کنند. شما قصد دارید چنین برنامه ای داشته باشید؟
 
دکتر روحانی پاسخ داد: اصل صحبت با مردم که قطعا باعث افتخار است. ولی اینکه ثابت باشد جای بحث دارد اما اگر منظم باشد طبیعی است که بهتر است. اصل این ارتباط مورد تایید است و بنده مایلم از طریق رادیو با مردم صحبت کنم.
 
خبرنگار ایرنا سوال کرد: مهمترین اقدام اقتصادی شما با توجه به قول هایی که دادید چیست و اولین اقدام عملی شما چیست؟گفته بودید بحث پروژه مسکن مهر و یارانه ها را دنبال خواهید کرد. به چه شکل عمل خواهید کرد؟
 
رئیس جمهور منتخب پاسخ داد: در زمینه اقتصادی عرض کردم که راه حل اساسی اقتصاد، رونق تولید و هدایت پس اندازهای مردم و نقدینگی به سمت تولید است. چون پس انداز نسبت خوبی در ایران دارد. حدود 34 درصد است. بانک ها باید به صورت بنگاه هایی که بتوانند سرمایه لازم را برای تولید مهیا کنند فعالیت کنند.  باید تحرکاتی در بانک ها بوجود آید و مشوق های تولیدی وجود داشته باشد. این اولین قدم است برای این حرکت. ظرفیت هایی که الان وجود دارد و خالی است باید پر شود. یعنی بحث سرمایه از یک طرف و بهره وری از طرف دیگر.
 
آقای روحانی افزود: البته مقصود من از تولید تنها صنعت و کشاورزی نیست بحث صنعت توریسم نیز جزو آنهاست و این صنعت می تواند واقعاً اشتغالزا باشد.
 
وی در پاسخ به سوال دوم این خبرنگار مبنی بر اقدام در خصوص پروژه مسکن مهر گفت: اصل مسکن مهر باید تکمیل شود و آن مقداری که ناقص است و اشکالاتی که از نظر مکان و امکانات دارد باید مرتفع شود .
 
آقای روحانی افزود: حالا بعضی جاها در مکان یابی آن اشکالاتی داشته که دیگر نمی شود کاری کرد و باید برای آینده تصحیح شود اما درخصوص خدمات جانبی بعضی جاها مسکن مهر به صورت خوابگاه درآمده است که باید آن را به یک شهرک تبدیل کنیم.
 
دوران تعلیق تمام شد
 
در ادامه این نشست خبری روحانی در پاسخ به خبرنگار شبکه فرانس 24 که پرسید آیا شما تصمیم دارید غنی سازی اورانیم را ادامه دهید، یا آنطور که جامعه بین المللی از شما می خواهدآن را متوقف کنید، گفت: آن دوران تمام شد، الان ما در شرایط خاصی هستیم، فکر می کنم ما خیلی راه های اعتماد ساز فراوانی داریم.
 
وی افزود: شما که از فرانسه هستید لازم است بدانید در مذاکراتی سال 2005 با آقای شیراک به توافق نهایی رسیدیم که چگونه اعتماد بین المللی برای همه جلب و غنی سازی در ایران ادامه پیدا کند؛ آن توافق می توانست راه حل نهایی باشد که آلمانها هم با آن موافقت کردند اما انگلیسیها با فشار امریکا این توافقنامه را نپذیرفته و بر سر آن توافق نکردند این مساله باعث شد کار ناتمام بماند اما هنوز یکی از راههای اعتماد ساز همان توافق من با آقای شیراک است
 
اولین قفل باز شد
 
رئیس جمهور منتخب ملت در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی براینکه نماد کلید بود اولین قفلی که کلید روحانی آن را بازی می کند چیست عنوان کرد: اولین قفل باز شد، اولین مساله مساله سرمایه اجتماعی بود که مهمترین سرمایه محسوب می شود؛ سرمایه اجتماعی باحضور و مشارکت مردم ارتقا یافت و بعد از پیروزی در انتخابات این شادمانی در سراسر کشور و اعتماد و نشاط مردم نشان داد که ایران بازهم برترین است.
 
همه اصول قانون اساسی به خصوص اصل سوم قانون اساسی را اجرا خواهم کرد
 
روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار شرق مبنی بر اینکه با توجه به حمایتهای آیت الله هاشمی و آقای خاتمی از شما و اینکه آراء اصلاح طلبان به سبد شما ریخت پی گیری مطالبات اصلاح طلبان چگونه است و آیا احزاب اصلاح طلب امکان فعالیت دوباره پیدا می کنند گفت: از همه آنهایی که حمایت کردند صمیمانه سپاسگزارم، از احزاب، شخصیتها و جناح ها؛ قبلا هم سپاسگزاری کردم اما یادمان باشد من از امروز رئیس جمهور همه مردم هستم و آنچه وظیفه من این است که به خواست همه ملت توجه کرده و از خدا توفیق می خواهم که به همه مطالبات به حق مردم جامع عمل بپوشانم.
 
رئیس جمهور منتخب مردم ادامه داد: دولت همواره نیازمند کمک یکایک مردم خواهد بود، من امیدوارم به دولت اعتدال اما این امید را همه باید با دست خود بسازیم.
 
وی افزود: همه مطالبات قانونی همه احزاب و جناحها مد نظر خواهد بود، به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم اجرای قانون اساسی وظیفه من است، به این عهد خود وفادار خواهیم ماند و همه اصول قانون اساسی به خصوص اصل سوم قانون اساسی را اجرا خواهم کرد.
 
خبرنگار کیهان ورزشی با اشاره به مشکلاتی که در سیستم نظام باشگاهداری در ایران وجود دارد، از روحانی پرسید که شما برنامه ای برای حل این مشکلات دارید؟ که روحانی در پاسخ گفت: اولا من در اینجا چون بحث ورزش شد، آرزوی موفقیت برای تیم ملی ایران را دارم (تشویق حضار).
 
وی با اشاره به اهمیت ورزش و علاقه ای که جوانان و مردم به ورزش دارند،تصریح کرد: نواقص زیادی در این بخش وجود دارد که در برنامه ای که از سوی دولت تدبیر و امید ارائه شده، یک بخش آن در مورد ورزش است و مباحثی در این ارتباط مطرح شده است.
 
وی افزود: قول می دهم مساله ورزش را نه تنها به عنوان بحث فقط ورزش، بلکه به عنوان سلامت جامعه، نشاط جامعه و همچنین به عنوان غرور ملی مورد توجه قرار دهم.
 
تهدید و تحریم جوابگو نیست
 
خبرنگار خبرگزاری تسنیم از رئیس جمهور منتخب پرسید که نظر شما در مورد نشست آلماتی یک چیست و اگر پیشنهادی در جریان مذاکرات داده شود که در آن تعلیق بخشی از غنی سازی وجود داشته باشد، شما چه کار می کنید که روحانی در پاسخ گفت: باید در این مورد این سوالات در فرصت خود بحث شود.
 
وی افزود: در موضوع هسته ای معتقد هستیم که مذاکرات با 1+5 به صورت فعال تر ادامه پیدا کند و این مذاکرات را به صورت فعال تر جلو خواهیم برد. ما معتقد هستیم که موضوع هسته ای صرفا راه حلش مذاکره است و بس و در واقع تهدید و تحریم جوابگو نیست. راه حل آن مذاکره و رسیدن به اعتماد متقابل است و این موضوع امکان پذیر است که چرا قبلا این اتفاق صورت گرفته و ما باید از تجربیات قبل استفاده کنیم.
 
روحانی ادامه داد: حقوق مسلم مردم ایران در این زمینه مورد توجه دولت آینده خواهد بود و ما تلاش خواهیم کرد که تحریم های ظالمانه قدم به قدم برطرف شود و روابط خود را با کشورهای جهان از جمله کشورهای منطقه و همسایه گسترش دهیم.
 
 
 
دکتر حسن روحانی در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه ان اچ کی ژاپن تاکید کرد: در سوریه آن چه موجب نگرانی مردم ماست جنگ داخلی و مداخلات خارجی است که باید پایان یابد.
 
وی افزود: دولتی که اکنون در سوریه حاکم است تا برگزاری انتخابات آینده باید به عنوان دولت ، مورد نظر همه کشورهای جهان باشد.
 
آقای روحانی گفت: در انتخابات سال 2014 نیز هر چه رأی و نظر مردم سوریه باشد ، حاکم خواهد شد.
 
دولت آینده کارآمد و شایسته سالار خواهد بود
 
روحانی در پاسخ به سوال ایران سفید مبنی بر اینکه من یک احمدی نژادی هستم برنامه دولت شما برای حل مشکلات معلولان بویژه نابینایان چیست و آیا مدیران شایسته دولت دهم را درو می کنید یا از آنها استفاده خواهید کرد گفت: ما گفتیم کلید داریم، داس نداریم.
 
وی افزود: دولت آینده دولتی است که  کارآمدی و شایسته سالاری را مبنای کار خود قرار می دهد همه عزیزانی که در این 8 سال کار و تلاش کرده اند و مدیر شایسته هستند در برابر آنها تواضع می کنم و از آنها استفاده خواهد شد، البته اگر کسی اتوبوسی و بدون بلیط آمده باشد خودش بلیط نگرفته است.
 
روحانی ابراز امیدواری کرد: در دولت آینده از همه مدیران شایسته و متعهد بهره برداری و استفاده شود.
 
رئیس جمهمور منتخب گفت: این قول را می دهم که من به سهم خودم اجازه نخواهم داد به کسی توهین شود و به کسی تهمت زده شود انشاءالله اخلاق، برادری و محبت در این کشور مستقر خواهد شد و فقط با برادری و محبت و یگانگی است می توانیم کشور را پیش ببریم.
 
وی ادامه داد: ما اول باید تلاش کنیم اگر کسی فاصله گرفته است او را جذب کنیم جذب اولین قدم ما است مردم ما خیلی خوب هستند ممکن است در گوشه ای استثنائات هم باشد این مردم خوب اگر نقد و نظری دارند خیلی زود نباید آنها را دشمن بدانیم فکر نمی کنم به آن صورت در کشور ما دشمن وجود داشته باشد مردم ما دوست کشور و نظام هستند زیر خیمه ایرانیت و اسلامیت و ولایت هستند اگر کسی گله ای  دارد باید او را جذب کنیم
 
رئیس جمهور منتخب ادامه داد: ممکن است دشمنانی داشته باشیم که البته داریم اما حداکثر تلاش ما این است که به دشمن بفهمانیم که ناچار است در برابر ملت بزرگ ایران سرفرود آورد نه اینکه دشنه خود را نشان دهد. ملت ما در قدم اول این را نشان داد چه قدرتی بالاتر از این مگر بالاتر از این قدرت داریم که بیش از 72 درصد پای صندوق رای آمدند و این همه مردم در خیابانها شادمانی کردند. اینها نشان دهنده این است که این مردم عاشق کشورشان و عاشق توسعه و سربلندی این کشور هستند.
 
وی افزود: دشمن این قدرت را دید قطعا اگردشمنی وجود دارد این اتفاق بر او اثر گذاشته است و اگر کسانی هستند به فکر دشمنی آینده هستند ادامه نخواهند داد بنابر این شرایط با آنچه که بوده عوض شده است.
 
روحانی همچنین قول داد رسیدگی به وضعیت معلولان در اولویت کار دولت خواهد بود و گفت: این وظیفه انسانی اسلامی دولت آینده خواهد بود.
 
 
 
وی در پاسخ به سوال خبرنگار بی بی سی که از رئیس جمهور منتخب پرسید آیا برنامه ای برای بهبود رابطه با دولت انگلیس دارد گفت: همانطور که گفتم با همه کشورهایی که آنها را به رسمیت می شناسیم اگر مشکلی داریم مبنای دولت این است که آن مشکلات رفع شود.
 
رئیس جمهور منتخب افزود: اما قرار ما این است که مبنای ما احترام متقابل باشد و حقوق حقه ملت ایران مد نظر قرار گیرد منافع متقابل مد نظر باشد و با منطق و عقلانیت و مسیر اعتدال بتوانیم مشکلاتی که بین ما و کشورهای دیگر است حل و فصل کنیم بنابر این دولت انگلستان هم از این اصل کلی مستثنی نیست.
 
دولت آینده از حقوق حقه ملت ایران هرگز کوتاه نخواهد آمد
 
خبرنگار ان بی سی آمریکا از حسن روحانی پرسید: وزارت خارجه آمریکا هم به شما و هم به مردم ایران پیام تبریک داد و آنها می خواهند وارد مذاکرات مستقیم و تعامل مستقیم با ایران بشوند. آیا می پذیرید یا خیر؟
 
روحانی گفت : رابطه ایران و آمریکا مساله پیچیده و دشواری است ، زخم کهنه وجود دارد باید تدبیر شود تا ترمیم شود ، قطعا به دنبال تنش نخواهیم بود ، عقل سلیم حکم می کند دو کشور به فکر آینده باشند گذشته را ترمیم کنند اما هرگونه سخن گفتن از مذاکره مستقیم باید بر مبنای احترام، منافع متقابل از موضع برابر باشد و بر اساس شرایطی صورت بگیردکه به آن شرایط عمل شود.
 
روحانی گفت: آمریکا باید طبق معاهده الجزایر تصریح کند که در امور داخلی ایران مداخله نخواهد کرد و حقوق حقه ایران از جمله هسته ای را به رسمیت می شناسد و سیاست های یکجانبه گرایانه و زورمدارانه نسبت به ایران را کنار می گذارد. با این شرایط اگر احساس شود حسن نیتی وجود دارد زمینه فراهم می شود.
 
وی خاطر نشان کرد: البته همه بدانند که دولت آینده از حقوق حقه ملت ایران هرگز کوتاه نخواهد آمد و بر این مبنا آماده کاهش تنش هستیم و برای زمینه سازی اعتماد هم در چارچوبی که جمهوری اسلامی ایران دارد آمادگی داریم.
 
خبرنگار روزنامه اقتصاد از آقای روحانی پرسید در گذشته شورای گفتگوی دولت و مجلس تعطیل شد قانون اصل 44 ناقص اجرا شد و به قانون بهبود محیط کسب و کار توجهی نشد آیا شما این موارد را همراه با اصلاحاتی در قانون بودجه و قانون برنامه پنجم پیگیری خواهید کرد؟
 
آقای روحانی پاسخ داد: قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار را پیگیری خواهیم کرد و آیین نامه های اجرایی آن را می نویسیم و عملیاتی می کنیم چرا  که اجرای آن را وظیفه دولت می دانیم.
 
وی افزود: اصل 44 به خوبی اجرا نشده است و باید همه سیاست های این اصل منطبق با فرمایش های مقام معظم رهبری که اجرای آن را انقلاب اقتصادی می دانند اجرایی شود.
 
آقای روحانی گفت: دولت ملزم به اجرای قانون برنامه و قانون بودجه است اما هر جا نظری داشته باشیم از طریق ارائه لایحه سه یا دو فوریتی به مجلس برای پیگیری هدفمان تلاش خواهیم کرد و مطمئنیم نمایندگان مجلس نیز در این باره همکاری لازم را خواهند داشت.
 
وی درپاسخ به این پرسش خبرنگار که ایا سازمان برنامه را احیا خواهید کرد؟ گفت: حتما در این زمینه گام خواهیم برداشت و قدم به قدم و با برنامه ریزی جلو خواهیم رفت.
 
خبرنگار شبکه تلویزیونی «ای آر دی» ARD - در ادامه نشست خبری رئیس جمهور منتخب با تبریک به وی و با بیان این که جامعه بین المللی به دولت تدبیر و امید جنابعالی، امید دارد ، پرسید: آیا سیاست های شما به سیاست های قبل از سال 2005 باز خواهد گشت؟.
 
به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر ؛ حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در پاسخ با اشاره به این که اساس سیاست دولت آینده ام تعامل سازنده با دنیاست افزود: حتماً با این انتخابات و با این حضور مردم ، شرایط در سطح جهان عوض شده است.
 
آقای روحانی گفت: شما الان می بینید افکار عمومی ، رسانه ها ، سیاسیون چگونه به ایران نگاه می کنند، جوی که بر دنیا حاکم شده حتماً تأثیرگذار است و جو فعلی و جو جدید حتماً به فرصت نو تبدیل می شود و در این فرصت نو امیدوارم که روابط ما با جهان روابط بهتری شود.
 
رئیس جمهور منتخب گفت : امید را من بازنگرداندم بلکه مردم ایران با حضور، نشاط و مشارکتشان در انتخابات بازگرداندند ؛ هرچه ما داریم ازاین مردم داریم .
 
دکتر حسن روحانی در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه بهار مبنی بر اینکه آیا انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران را باز خواهید کرد ؟ افزود: نه فقط آن انجمن بلکه هر انجمنی را طبق قانون باید فعال کنیم زیرا این انجمن های صنفی بهترین راه برای اداره مسائل جامعه است.
 
وی گفت: اداره مسائل جامعه باید به خود اصناف و انجمن های حرفه ای واگذار شود پس در این راه تلاش خواهم کرد.
 
رئیس جمهور منتخب گفت: اولویت در توسعه روابط در قدم اول همسایگان، کشورهای اسلامی و کشورهای غیر متعهد خواهد بود.
 
خبرنگار هیسپان تی وی شبکه اسپانیایی زبان صدا و سیما پرسید؛ همان طور که گفتید توسعه روابط با کشورهای خارجی در اولویت کارهای شماست جایگاه کشورهای آمریکای لاتین در این توسعه روابط چیست؟.
 
حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در پاسخ به این سوال گفت: آمریکای لاتین هم جزو کشورهایی است که ما دنبال توسعه روابط با آنها خواهیم بود.
 
وی افزود: همانطور که گفته ام اولویت ما در قدم اول همسایگان، کشورهای اسلامی و کشورهای غیر متعهد خواهد بود بنابراین در همین چارچوب با همه کشورها از جمله کشورهای آمریکای لاتین دنبال توسعه رابطه خواهیم بود.
 
رئیس جمهور منتخب مردم درباره کابینه دولت تدبیر و امید گفت: دولت من دولت شایسته سالاری و فراجناحی خواهد بود.
 
دولت من دولت شایسته سالاری و فراجناحی خواهد بود
 
حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار پرس تی وی که پرسید آیا دولت وحدت ملی را تشکیل می دهید و از اصولگرایان در کابینه آینده استفاده می کنید؟ گفت: دولت آینده، دولت فراجناحی خواهد بود.
 
وی تصریح کرد: این یعنی در دولت آینده همه نیروهای شایسته از اعتدالگرایان، اصلاح طلبان و اصولگرایان حضور خواهند داشت اما تعبیر ائتلافی را نمی پذیرم، دولت من دولت شایسته سالاری و فراجناحی خواهد بود.
 
خبرنگار خبرگزاری ایلنا  با اشاره به اینکه دستمزد کارگران به مبلغ 487 هزار تومان و 6 درصد کمتر از نرخ تورم تعیین شده است، گفت: کارگران و به طور کلی جامعه مزدبگیر باتوجه به سقوط ارزش پول ملی وضع معیشتی بسیار سختی دارند،  برنامه فوری شما با توجه به تبلیغات انتخاباتی خود که وعده دادید مزد کارگران را طبق نرخ رسمی تورم بالا ببرید چیست؟
 
 حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی با اشاره به اینکه این موضوع تنها قول بنده نیست بلکه قانون به این موضوع اذعان دارد و طبق قانون افزایش حقوق باید مساوی افزایش نرخ تورم باشد، افزود: این کاهشی که شما به آن اشاره کردید هم اکنون وجود دارد و باید رفع شود.
 
وی تاکید کرد: دولت تلاش خواهد کرد که قانون را عملیاتی و اجرایی کند تا این نقص برطرف شود.
 
رئیس جمهور منتخب در ادامه نشست خبری گفت: از همه نیروهای لایق و شایسته برای همکاری دعوت می کنیم.
 
 
 
حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در پاسخ به خبرنگار روزنامه آفتاب یزد که پرسید آیا در کابینه از آقای عارف به عنوان معاون اول استفاده می کنید؟ افزود: بنده از همه عزیزانی که نامزد انتخاباتی بودند و به اصطلاح مردم رقیب بودند و البته همه لطف کردند و به من  تلفنی،  حضوری و کتبی تبریک گفتند، گفتم از برنامه، نظرات و افکارشان استفاده و بهره برداری می کنیم چرا که همه آنها دارای برنامه بودند.
 
وی گفت: از همه نیروهای لایق و شایسته برای همکاری دعوت می کنیم دیگر با میل خودشان است که  بپذیرند یا نپذیرد.
 
رئیس جمهور منتخب افزود: همه آنها را ما می توانیم دعوت کنیم و از آقای دکتر عارف هم دعوت می کنیم در عین حال وابسته به میل خودشان است.
 
خبرنگار تلویزیون چین از رئیس جمهور منتخب پرسید: نظر شما درباره ادامه رابطه ایران و چین چیست و چه اقداماتی برای بهبود این اقدام انجام می دهید؟.
 
حجت الاسلام والمسلمین روحانی گفت: بین ایران و چین رابطه خوبی بوده است و ادامه خواهد یافت البته دولت جدید نکاتی را مد نظر دارد که با مقامات چین مذاکره و توافق خواهد کرد اما ما رابطه خوبی را با چین مد نظر داریم.
 
رئیس جمهور منتخب ملت ایران گفت: در زمینه دانشگاه ها تلاش بر این است که کیفیت دانشگاه های دولتی را بالا ببریم.
 
دکتر حسن روحانی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری آنا درباره برنامه دولت تدبیر و امید برای دانشگاه ها و تخصیص بودجه های علمی و تحقیقاتی تاکید کرد: تلاش بر این است که رابطه دانشگاه را با صنعت و سایر بخش های تولیدی تقویت کنیم تا دانشجویان بتوانند زودتر پس از دوران فارغ التحصیلی به مشاغل موردنظر خود دست یابند.
 
حجت الاسلام روحانی در پایان این نشست از همه خبرنگاران تشکر و سپاسگزاری کرد.
 
همچنین، در پایان این مراسم مجری برنامه به خاطر کمبود وقت از خبرنگارانی که نتوانسته بودند سوالات خود را بپرسند عذرخواهی کرد

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد