گزري بر شبكه آب رساني اورامان و روستاهاي آن:

رويايي پله اي به سمت بهشت

کد خبر: 17631|11:43 - 1392/03/12
نسخه چاپی
رويايي پله اي به سمت بهشت
هزارماسوله:مردم اين منطقه به گويش هورامي تكلم ميكنند معماري اورامانات و سر سبزي اين منطقه كوهستاني روياي پله هايي به سمت بهشت را متصور ميكند به غير از موقعيت خاص منطقه از نظر معماري و جود چشمه هاي پر آب و اداب و رسوم و پوشاك كوردي اميزه اي از رنگ و نقشي دل نشين به وجود اورده است.
 
 
همانطور كه ميدانيد اورامانات نام منطقه اي با دره هاي پر پيچ و خم و عميق با رودبارهاي متعدد است به طور كلي منطقه اي كوهستاني است و اب و هوايي نيمه معتدل دارد
 
مردم اين منطقه به گويش هورامي تكلم ميكنند معماري اورامانات و سر سبزي اين منطقه كوهستاني روياي پله هايي به سمت بهشت را متصور ميكند به غير از موقعيت خاص منطقه از نظر معماري و جود چشمه هاي پر آب و اداب و رسوم و پوشاك كوردي اميزه اي از رنگ و نقشي دل نشين به وجود اورده است.
اما ميخواهيم گزري اجمالي به وضعيت ابرساني در منطقه اورامان و بالاخص اورامان تخت و روستاهاي اطراف آن بپردازيم.
روستاهای منطقه اورامانات، عمدتا در دامنه‌های کوهستانی شکل گرفته و به شکل پلکانی هستند. به همین دلیل انتقال امکانات زیرساختی از جمله آبرسانی و گازرسانی به این روستاها مشکلات زیادی دارد.با وجود اينكه از قديم الايام تاكنون خيلي از روستاهاي اين منطقه  شبكه صنعتي ابرساني نداشته اند اما همواره مردم سخت كوش و زحمت كش منطقه زندگي مسالمت اميزي با طبيعت داشته اند و هرگز از زمانهاي گذشته تا بحال سابقه اي نداشته كه نزاعي بين اهالي بر سر آب يا ابرساني به باغات به وجود بيايد همواره از قانوني عرفي كه خوداهالي براي تقسيم آب به وجود اورده اند طبعيت نموده اند بعضي ها ميگويند كه قانون تقسيم ساعتي اب در اورامان قدمتي چند هزار ساله دارد.
اما شبكه ابرساني شرب در اورامان و باتوجه به اينكه جمعيت رو به افزايش است و نياز منازل به اب پر فشار قابل شرب براي منازل از نيازهاي اساسي در جهت رفاه و زندگي امروزي است اقداماتي پس از انقلاب اسلامي ايران در منطقه صورت گرفته كه جاي بسي خرسندي است. شايد قديم الايام كسي به فكر شبكه آبرساني پرفشار و قابل شرب نبود و يا حتي نيازي هم به آن نبود.
آبرسانی به خانه‌ها در روستای اورامان تخت در کردستان از راه هوا است. لوله‌های سیاه پی وی سی آبرسانی، در این روستا مانند سیم‌های برق و تلفن از بالای خانه‌ها و از روی تیرهای چوبی و فلزی رد می‌شود. همین مساله موجب شد در بسیاری از کوچه‌های روستا خطوط سیاه و نامنظم و بی‌شماری از لوله‌های آب رد شود که نمای روستا را به شدت بد منظره کرده‌است. اين در حالي است كه اكثر روستاهاي منطقه اورامان در طرح هدف گردشگري كشوري هستند.
البته در برخي از روستاهاي منطقه اورامان هنوز شبكه ابرساني بصورت كاملا سنتي در حال جريان است مثلا روستا هاي كيمنه و بيدرواس و هاني گرمله بدين صورت است كه ا زهرخانه اي يك شيلنگ اب به داخل چشمه وصل شده است و چشمه آب را پر فشار از لوله ها به داخل منازل ميفرستد.
در كنار اين مثائل بايد يادآور شد كه به لطف خدا  پس از انقلاب اسلامي ايران امكانات قابل توجهي حتي در مرزي ترين نقاط روستايي فراهم شده است كه شبكه كامل برق رساني  و تلف ن و اداره مخابرات و شبكه هاي بهداشت و درمان و ساير امكانات كه جاي بسي تقدير و تكر و خرسندي ميباشد.
.
 
 
 
 
 
 
 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد