تهران گام مهمی در مسیر ژنو 2 برداشت

سرویس: تازه های خبریکد خبر: 16946|15:09 - 1392/03/10
نسخه چاپی
هزارماسوله:دبیر هیئت هماهنگی ملی سوریه با اشاره به برگزاری کنفرانس دوستان سوریه در تهران گفت: ایران به عنوان متحد مهم نظام سوریه گام مهم و مثبتی در مسیر ژنو 2 برداشت.
 به دگزارش هزارماسوله به نقل از فارس:« تهران با برگزاری کنفرانس دوستان سوریه سخت تلاش کرد روند امور را به سمت کنفرانس ژنو 2 سوق داده و بسیاری از موانع آن را برطرف سازد و این گام مهم و مثبتی است که ایران به عنوان متحد مهم نظام سوریه آن را برداشته است.

وی تصریح کرد: اما تهران معتقد است ژنو 2 به راه حل سیاسی بحران سوریه و انتقال مسالمت آمیز قدرت در این کشور منتهی خواهد شد از همین رو  از نظام بشار اسد انتظار دارد در این کنفرانس حضور جدی و واقعی داشته باشد.

عبدالعظیم افزود: هیئت هماهنگی ملی و نیروهای تغییر دمکراتیک حضور خود در کنفرانس ژنو 2 را مشروط نکرده بلکه از آن استقبال کرده‌اند.

وی در ادامه گفت: تصمیم ائتلاف مخالفان سوریه به شرکت در ژنو 2 به نوبه خود موضع مثبتی به شمار می آید زیرا تا پیش از این مخالفت آن در هرگونه نشست و گفت‌وگو به معنی ادامه کشمکش مسلحانه بود.

رئیس هیئت هماهنگی ملی مخالفان سوریه اظهارداشت: ما بر لزوم طرح جدول زمانی مشخص در مورد کنار رفتن بشار اسد از قدرت تاکید داریم به این معنی که ضمن حضور در این کنفرانس تاکید داریم که نتایج گفتگو باید به کنار رفتن بشار اسد ختم شود.

وی در توضیح این مطلب افزود: اکنون این ائتلاف با توجه به توافق آمریکا و روسیه در خصوص ژنو 2 نمی تواند از حضور در آن خودداری کند اما حضور ما به معنی صرف نظر از خواسته خود نیست به این معنی که ختم گفتگوها به کنار رفتن بشار اسد را خواستار هستیم.

عبدالعظیم تاکید کرد: هیئت هماهنگی ملی در پایان سال 2011 با مخالفان اسنادی را امضا کرد و در کنفرانس مخالفان در قاهره و تحت نظارت اتحادیه عرب نیز شرکت کرد. این اسناد شامل درخواست برکناری بشار اسد است و اکنون نیز بر همین موضع خود تاکید داریم اما نکته مهم این است که آمریکا و روسیه به توافق رسیده و بسیاری از موانع را برطرف کرده و درنهایت در مورد برگزاری کنفرانس ژنو 2 به توافق رسیده و دیگران را نیز به آن دعوت کردند بنابراین نمی توان در آن شرکت نکرد.

توافق آمریکا و روسیه آغازی برای حل بحران سوریه است

عبدالعظیم تصریح کرد: با این وجود هنوز موانعی از سوی برخی کشورهای عربی و منطقه ای و نیز غربی باقی است اما توافق آمریکا و روسیه موجب خوشبینی است و می تواند آغازی برای دستیابی به راه حل بحران سوریه باشد.

وی در توضیح این مطلب تصریح کرد: وزیران خارجه آمریکا و روسیه برای حل بحران سوریه تلاش های پی در پی ای داشتند از همین رو شرکت در کنفرانس ژنو 2 با به تاخیر انداختن برخی شروط و خواسته ها همراه است و این به معنی صرف نظر از آن نیست بلکه ما شروط و خواسته های خود را در جریان مذاکرات مطرح خواهیم کرد.

وی در ادامه گفت: هر طرفی درخواست های خود را  بر سر میز مذاکره مطرح خواهد کرد تا  هیئت نظام سوریه و هئیت مخالفان سوری آن را مورد بررسی قرار دهند.

عبدالعظیم ابراز امیدواری کرد که مخالفان سوری یک هیئت را به نام هیئت ملی سوریه به کنفرانس ژنو دو اعزام کنند تا موضع قوی تری داشته و دیدگاه و خواسته های خود را به طور هماهنگ و یکپارچه مطرح سازند.

مخالفان به نمایندگی ارتش آزاد در ژنو 2 حضور می یابند

وی افزود: اکنون راه حل بحران سوریه فقط به طرفهای سیاسی و ائتلاف ملی مخالفان  محدود نیست بلکه نیروهای مسلح و مخالفان سوریه نیز در این خصوص تاثیر گذار هستند و نماینده مخالفان سوری، ارتش آزاد خواهد بود.

عبدالعظیم اظهار داشت: هنگامی که نیروهای مسلح سوریه و مخالفان از توقف جنگ و درگیری خبر داده و آتش بس اعلام می کنند دوستان سوریه تضمین می دهند که این آتش بس رعایت شود و  در مقابل دوستان مخالفان مسلح مانند ترکیه، آمریکا، انگلیس، فرانسه و قطر دیگر نمی توانند با آمریکا و توافق آن با روسیه مخالفت کرده و آنان نیز مخالفان سوریه را ملزم می کنند که جنگ را متوقف کنند.

عرصه بر حامیان گزینه نظامی تنگ‌تر می شود

رئیس هیئت هماهنگی ملی سوریه تصریح کرد: انتقال مسالمت آمیز قدرت در سوریه، عرصه را بر کسانی که به دنبال گزینه نظامی و کشمکش مسلحانه دراین کشور هستند، تنگ می کند زیرا این گروه بر خلاف روندی که اکنون جریان یافته به دنبال ویرانی سازمان یافته سوریه و ادامه خونریزی و کشتار در آن بودند.

وی افزود: این در حالی است که ادامه جنگ در سوریه تنش طایفه ای و مذهبی آن را تشدید کرده و ویرانی هرچه بیشتر آن را به دنبال خواهد داشت و در نتیجه روند مهاجرت سوری ها به لبنان، اردن و عراق و سایر کشورهای منطقه حتی ترکیه ادامه می یابد از همین رو ائتلاف مخالفان نیز بر توقف خشونت در سوریه تاکید دارد زیرا چنانچه ارتش سوریه به پیشروی در مناطق مختلف ادامه دهد در مقابل مخالفان نیز قد علم خواهند کرد وبه این ترتیب خشونت همچنان در دایره بسته ای ادامه خواهد یافت و زیان این وضعیت بیش از هر کس متوجه ملت سوریه خواهد بود.

عبدالعظیم تاکید کرد که راه حل بحران سوریه  شرکت در ژنو 2 با توافق بین المللی و منطقه ای و عربی است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد