یک جامعه شناس:

نوجوانان برای بزرگ نشان دادن خود سیگار می کشند

سرویس: بخش هورامیکد خبر: 15535|08:53 - 1392/03/07
نسخه چاپی
 نوجوانان برای بزرگ نشان دادن خود سیگار می کشند
هزارماسوله:یک جامعه شناس، پر کردن خلاء سنی را علت اصلی گرایش نوجوانان به سمت استعمال دخانیات می داند.
 با بیان اینکه اغلب نوجوانان برای بزرگ نشان دادن خود به کشیدن سیگار روی می آورند، اظهار داشت: نوجوانی سنی است که افراد در آستانه استقلال و بحران و دگردیسی جنسی قرار دارند و در این دوره حس بزرگ بودن فراتر از واقعیت موجود به نوجوانان دست می دهد در اکثر موارد پیشنهاد استعمال دخانیات از طرف گروه همسالان به نوجوانان داده می شود، اظهار داشت: متاسفانه در نوجوانان این مساله جا فتاده که استعمال دخانیات به منزله ورود به دنیای بزرگسالی است و با مصرف آن می توان خلاء سنی را پر کرد.

 

نوابی فر افزود: بر اساس آمارها و کارهای میدانی صورت گرفته در بیشتر موارد معتادان، سیگار را به عنوان عامل اول و اصلی در گرایش شان به اعتیاد معرفی کردند و علت آن را پر کردن خلا سنی و ورود به دنیای بزرگسالی به تصور خود عنوان کردند.

 

نوابی فر "نه" گفتن را یکی از مهارت های اصلی زندگی هر انسانی دانست و معتقد است نهادینه شدن این مهارت در نوجوانان با توجه به دوران بحران و دگردیسی که دارند بسیار ضروری می باشد، زیرا در این سن استفاده از این نوع مهارت بسیار کاربردی می شود.

 

به گفته این جامعه شناس، در کنار نهاد خانواده، آموزش و پرورش نیز باید در ترویج این مهارت به نوجوانان سهیم باشد تا بتوان مهارت "نه" گفتن را در نوجوانان شکل داد.

 

نوابی فر معتقد است آموزش های کلامی و نوشتاری بصورت مقطعی نمی تواند به شکل جامعه پذیری این مهارت را در نوجوانان نهادینه کند.

 

وی افزود: والدین و در کنار آنها آموزش و پروزرش باید سعی کنند آموزش ها را به شکلی منطقی، عملی و در طولانی مدت و در قالب پیگیری به نوجوانان ارائه دهند.

 

این جامعه شناس ادامه داد: باید این مسئله را در نوجوانان بصورت یک ارزش در آورد که "نه" گفتن به موضوعاتی که زمینه ساز معضلات و مشکلاتی برای آنها می شود به معنای از دست دادن استقلال نیست، بلکه داشتن این مهارت کاری عقلانی و منطقی است.

 


وی افزود: باید به نوجوانان فهماند که داشتن استقلال هیچ سنخیتی با گوش کردن به نصیحت والدین و یا مشورت گرفتن از اولیا و مربیان نداشته و استقلال در این دوره چیز بسیار خوب و قابل احترامی است، به شرطی که حدود آن شناخته شود. 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد