مدیر امور عشایری کرمانشاه گفت:

عشایر کرمانشاه هفت درصد دام عشایر کشور را در اختیار دارند

کد خبر: 15534|08:49 - 1392/03/07
نسخه چاپی
عشایر کرمانشاه هفت درصد دام عشایر کشور را در اختیار دارند
هزارماسوله:مدیر امور عشایری استان کرمانشاه، از عشایر به عنوان یک جامعه فعال یاد کرد که در عین دارا بودن کمترین سهم جمعیتی بیشترین میزان تولید را دارند و خواستار رسیدگی هرچه بهتر به وضعیت معیشتی آنان شد.
هزارماسوله به نقل از ايسنا: جمعیت عشایری استان را حدود 80 هزار نفر دانست و ابراز داشت: این جمعیت شامل 14 هزار خانوار عشایری و در قالب 14 ایل و یک طایفه مستقل مشغول زندگی هستند.

 

 مدیر امور عشایری استان کرمانشاه، ایلات اصلی استان را کلهر، سنجابی، گوران، جمور، ترکاشوند، جاف، زوله، زنگنه، بان زرده، ثلاث باباجانی، بالاوند، زردلان و ... دانست.

 

عشایر استان یک میلیون و 500 هزار واحد دامی در اختیار دارند

 

 به گفته قاسمی، عشایر استان یک میلیون و 500 هزار واحد دامی در اختیار دارند که عمده آنها را دام سبک تشکیل می دهد که این رقم معادل 30درصد دام سبک استان و هفت درصد دام کل عشایر کشور می باشد.

 

 قاسمی گفت: عشایر استان کرمانشاه از نظر شاخص دام در اختیار عشایر رتبه چهارم را در کشور دارند.

 

 مدیر امور عشایری استان کرمانشاه تولیدات سالانه عشایر کرمانشاه را معادل 30 درصد کل گوشت قرمز تولیدی استان دانست و تصریح کرد: سالانه 16 هزار و 750 تن گوشت قرمز توسط عشایر استان تولید می شود.

 

قاسمی در ادامه در خصوص سایر تولیدات عشایر سخن گفت و ابراز داشت: سالانه 24 هزار و 500 تن شیر، هزار و 650 تن الیاف دامی و 600 تن روغن حیوانی و 22 هزار قطعه انواع صنایع دستی توسط عشایر استان کرمانشاه تولید می شود.

 

به گفته قاسمی میانگین با سوادی عشایر استان کرمانشاه یک درصد بالاتر از میانگین کشوری است.

 

 

 

 وی مدت زمان کوچ عشایر را 30 تا 45 روز دانست و تصریح کرد: عشایر استان در بیش از 680 سامان عرفی استقرار یافته اند و بالغ بر 60 درصد عرصه های طبیعی را در اختیار دارند.

 

 

 

 قاسمی در ادامه از عشایر به عنوان یک جامعه یاد کرد که در عین دارا بودن کمترین سهم جمعیتی بیشترین میزان تولید را دارند و خواستار رسیدگی هرچه بهتر به وضعیت معیشتی آنان شد.

 

 پرداختن به امور عشایر یک کارفرابخشی است

 

وی از پرداختن به امور عشایر به عنوان یک کارفرابخشی یاد کرد که نیازمند همکاری و همیاری تمامی بخش ها و ارگانها است.

 

مدیر امور عشایری کرمانشاه آبرسانی سیار به عشایر با توجه به خشکسالی های پی در پی و خشک شدن منابع آبی، بهسازی و بهداشتی نمودن چشمه ها و منابع آب، احداث مخزن ذخیره آب، احداث آبشخور دام، احداث بندهای خاکی با هدف ذخیره آب، احداث، مرمت و نگهداری راه ها و ایل راه های عشایری را از جمله خدمات این مدیریت به عشایر عنوان کرد.

 

قاسمی پیگیری تسهیلات بانکی مورد نیاز جامعه عشایر، پیگیری بیمه دام و خدمات درمانی عشایر، هدایت، حمایت و نظارت بر فعالیت های تشکل های عشایری در خدمات رسانی به عشایر، برنامه ریزی و کمک به ساماندهی خانوارهای عشایری متقاضی اسکان و برنامه ریزی در راستای ارائه خدمات و ساماندهی کوچ عشایر را از دیگر فعالیتهای امور عشایری استان کرمانشاه برشمرد.

 

مدیر امور عشایری استان کرمانشاه تامین آب شرب مورد نیاز عشایر، تخریب و از بین رفتن ایل راه ها بر اثر بارندگی، تامین علوفه، افزایش قیمت حامل های انرژی و به دنبال آن افزایش هزینه های زندگی عشایر، عدم توانایی عشایر در تامین وثیقه جهت استفاده از تسهیلات بانکی، کمبود اعتبار جهت استفاده فراگیر عشایر ار سوخت فسیلی و انرژی های نو و ... را از مشکلات کنونی پیش روی عشایر استان برشمرد.

 

 توزیع روزانه بالغ بر سه هزار متر مکعب آب آشامیدنی سالم در بیش از 200 نقطه از مناطق ییلاقی و قشلاقی

 

قاسمی سپس به فعالیتهای صورت گرفته توسط امور عشایری استان در سال 91 و 92 اشاره کرد و تامین و توزیع بالغ بر 20 هزار تن جو کنستانتره دامی، توزیع روزانه بالغ بر سه هزار متر مکعب آب آشامیدنی سالم در بیش از 200 نقطه از مناطق ییلاقی و قشلاقی و مرمت و راه گشایی 450 کیلومتر راه و ایل راه را از جمله این اقدامات برشمرد.

 

وی احداث 20 دهنه پل و ابنیه فرعی در مسیر راه عشایر، توزیع آرد و مایحتاج مورد نیاز عشایر به همراه تشکل های بخش کشاورزی را از دیگر فعالیتهای سال گذشته و ابتدای امسال امور عشایر استان دانست.

 

 صدور بالغ بر چهار هزار برگ تردد و مجوز موقت تردد عشایر در مناطق مرزی

 

مدیر امور عشایری استان کرمانشاه پیگیری ارائه خدمات توسط سایر دستگاه ها را از دیگر فعالیتهای امور عشایری استان در راستای خدمت رسانی هرچه بهتر به عشایر دانست و از صدور بالغ بر چهار هزار کارت برگ تردد و مجوز موقت تردد عشایر در مناطق مرزی خبر داد.

 

 قاسمی سپس پیگیری فعال پروژه ها و طرح های مورد نیاز جامعه عشایری، نظارت بر خدمات رسانی توسط تشکل های عشایری، پیگیری اخذ مجوز استفاده از منابع آبی در مناطق عشایری، پیگیری و نظارت فعالیتهای مشارکتی اتحادیه ها و تشکلهای عشایری جهت استفاده از تسهیلات بانکی را از دیگر اقدامات امور عشایری استان عنوان کرد.

 

حضور همیشه در صحنه عشایر استان

 

مدیر امور عشایری استان کرمانشاه در ادامه در خصوص سایر فعالیتهای عشایر سخن گفت و ابراز داشت: عشایر استان در کنار فعالیتهای تولیدی در عرصه های مختلف اجتماعی و سیاسی حضور فعال دارند و امید است در سالی که از سوی مقام معظم رهبری با نام سال حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی نامگذاری شده، عشایر استان کرمانشاه همچون همیشه با حضور خود در پای صندوقهای رای بار دیگر با آرمانهای انقلاب تجدید پیمان کنند. 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد