ماهی قرمز در شرایط مناسب بیش از 20 سال عمر می کند

کد خبر: 155079|01:20 - 1392/12/14
نسخه چاپی
ماهی قرمز در شرایط مناسب بیش از 20 سال عمر می کند
مسئول واحد بهداشت و مبارزه با بیماریهای آبزیان دامپزشکی استان کرمانشاه از مردم خواست ماهی قرمز شب عید خود را از مراکز مجاز و معتبر خریداری کنند.

دکتر پگاه رستمی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، با اشاره به نزدیک شدن ایام نوروز و خرید ماهی قرمز توسط مردم، گفت: این ماهی که نام علمی آن "کاراسیوس اوراتوس" است و از خانواده کپور ماهیان می باشد یکی از اولین ماهیان آکواریومی است که توسط انسان نگهداری شده است.


وی ادامه داد: این ماهی می تواند در شرایط مناسب بیش از 20 سال عمر کند، ولی بیشتر آنها به دلیل شرایط نگهداری معمولا بیشتر از 6 تا 8 سال عمر نمی کنند.


این مسئول در خصوص شرایط نگهداری ماهی قرمز نیز اظهار کرد: بهترین دمای نگهداری ماهی قرمز 20 تا 25 درجه سانتی گراد است و این ماهی در دمای بالاتر از 25 درجه سانتی گراد آسیب پذیر است.


 به گفته رستمی  در نگهداری ماهی قرمز سطح آب، نسبت به حجم آن دارای اهمیت بیشتری است، چرا که اکسیژن مورد نیاز ماهی از این طریق تامین می گردد.


وی حداقل آب مورد نیاز هر قطعه ماهی را  یک یا دو لیتر عنوان کرد و افزود: آب مورد استفاده نیز باید بهداشتی باشد و حتما کلرزدایی گردد و یا جهت تعادل گازها و خروج کلر و هچنین هم دما شدن با محیط حداقل به مدت 48 ساعت در ظروفی دهان گشاد نگهداری و ذخیره گردد، زیرا تغییرات ناگهانی دما نیز باعث مرگ ماهی می شود.


مسئول واحد بهداشت و مبارزه با بیماریهای آبزیان دامپزشکی استان کرمانشاه معتقد است دستکاری ماهی باعث آسیب دیدن پوشش سطحی ماهی شده و آن را نسبت به باکتری ها و انگل های آب حساس و آسیب پذیر می کند.


رستمی در مورد تغذیه ماهی قرمز نیز خاطرنشان کرد:  تغذیه  این نوع ماهی باید با غذاهای کم پروتئین و سرشار از کربوهیدرات باشد و بهتر است غذا در سطح آب شناور بماند، همچنین غذادهی باید دو بار در روز انجام شود و میزان غذا به اندازه ای باشد که در مدت یک تا دو دقیقه مصرف شود. 

وی اشاره ای همه به  بهداشت ظروف نگهداری ماهی قرمز داشت و تاکید کرد:  ظرف نگهداری ماهی را می توان به صورت دوره ای با محلول نمک طعام به میزان سه گرم در لیتر به مدت 10 دقیقه و یا سایر ضدعفونی کننده های مجاز مانند ترکیبات چهارتایی آمونیوم به مدت 10 تا 15 دقیقه ضدعفونی نمود و سپس به خوبی آبکشی کرد.


این مسئول همچنین به مردم توصیه کرد ماهی قرمز را از مراکز تحت نظارت دامپزشکی تهیه نمایند.

رستمی اضافه کرد:هنگام خرید، ماهی قرمزی  تهیه شود که دارای ظاهری مناسب، تحرک مناسب و شنای متعادل باشد.

وی ادامه داد: در صورتیکه ماهی ها به طور جداگانه خرید می شوند باید ماهی جدید خریداری شده را حداقل به مدت دو هفته جدا نگهداری نموده و سپس به مخزن نگهداری اصلی منتقل شود.


مسئول واحد بهداشت و مبارزه با بیمارهای آبزیان دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه باید از دست زدن به ماهی خودداری کرد، تصریح کرد:  در صورت تماس، دستها با آب و صابون شستشو شود و به علاوه افرادی که سوابق آلرژی دارند از دستکش استفاده کنند.

رستمی از مردم خواست از خرید ماهی  که دارای باله های  تا خورده و جمع شده باشد، در اطراف دهان یا سطح بدن آن لکه های پنبه مانند مشاهده شود و یا روی سطح بدن آنها زخم یا لکه های سفید متمایل به خاکستری یا قرمز وجود دارد، خودداری کنند.

وی گفت: در صورت عدم تمایل به نگهداری ماهی، پس از ایام نوروز از رهاسازی ماهی در منابع آبی خودداری کرده و از حوضچه های موجود در پارک ها و یا مکان های مشخص شده توسط شهرداری استفاده کنید.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد