ضرغامی:‌

همچون گذشته بی طرف خواهیم بود

کد خبر: 14461|08:53 - 1392/03/04
نسخه چاپی
همچون گذشته بی طرف خواهیم بود
هزارماسوله:رئیس رسانه ملی گفت: روال فعلی ما همان روال دوره گذشته انتخابات است، همانطور که در آن موقع موضع بی طرف داشتیم این دوره هم همان روال بی طرفی را خواهیم داشت.
عزت الله ضرغامی در نشست خبری امروز بعد از مراسم قرعه کشی پخش برنامه های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سئوال خبرگزاری مهر مبنی بر اینکه یکی از شائبه های انتخابات 88 این بود که صداوسیما از نامزد خاصی حمایت می کند و حتی در روزهای آخر انتخابات وقت بیشتری به یکی از نامزدها داد، گفت : روال فعلی ما همان روال دوره گذشته انتخابات است ، همانطور که در آن موقع موضع بی طرف داشتیم این دوره هم همان روال بی طرفی را خواهیم داشت.

 ضرغامی تاکید کرد: اصلا بی طرفی رسانه ملی نه فقط نگاه مدیریت سازمان و رهبری معظم انقلاب است که کاملا باید رعایت شود و ایشان به دقت نظارت می کنند که بزرگترین ناظر مردم هستند و اگر کوچکترین حرکتی در طرفداری از نامزدی ببینند کاملا مشخص خواهد شد.

وی اعتماد مردم را بزرگترین سرمایه رسانه ملی خواند که رسانه همواره در جهت حفاظتش تلاش می کند و افزود: در دوره گذشته طبق مصوبه کمیسیون تبلیغات مدت بیست دقیقه نامزدهای دیگر متعرض آقای احمدی نژاد شدند که باید به وی فرصت پاسخ داده می شد، هرچند من آن زمان از رئیس جمهور خواستم از این زمان قانونی خود صرف نظر کند اما وی اصرار کرد که می خواهد از این حق قانونی خود استفاده کند و صداوسیما هم برای این کار فضا را فراهم کرد.

رئیس صداوسیما در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا پوشش برنامه های نامزدهایی که سمت های رسمی دارند ، نوعی تبلیغ برای آن نامزد نخواهد بود، گفت : درباره شخصیتهای حقیقی و حقوقی این توجه را داریم که پوشش برنامه هایشان درحدی باشد که احساس تبلیغ نشود.

وی افزود: هر چند پخش برنامه های رسمی برای ما محدویت قانونی ندارد اما در سال 88 هم من به وزاریی که درباره زمان برگزاری برنامه هایشان با من مشورت می کردند می گفتم که افتتاح طرحهایتان را به بعد از انتخابات موکول کنید چون اگر پیش از انتخابات باشد ما به صورت محدود پوشش خواهیم داد.

آقای ضرغامی با بیان اینکه در حال حاضر هم صدا و سیما به این موضوع توجه دارد ، گفت : حتی در بسته های خبری هم که در بخش های مختلف پخش می شود سعی می کنیم از نظر زمان ، موضوعات و تنوع عدالت میان همه نامزدها در نظر گرفته شود ، چون مردم نظارت کامل دارند و سعی می کنیم کوچکترین شائبه ای که مثلا درباره یک نامزد باشد پیش نیاید.

رئیس سازمان صدا و سیما گفت: در مناظره های مشترک ، گفتگوها، طوری شکل می گیرد که مردم قدرت انتخاب و نگاه تطبیقی پیدا می کنند.

ضرغامی  در پاسخ به خبرنگار الاتجاه که پرسید شکل مناظره را بیشتر توضیح دهید و آیا زنده است یا خیر؟ گفت:مناظره ها زنده است و قاعدتا دکور برنامه به گونه ای است که نامزدها در یک ردیف محدب یا مقعر با پوشش مناسب تصویری از زوایای گوناگون قرار می گیرند .

وی افزود : یک تریبون کوچک هم برای سخنان هر کدام از اعضا قرار دارد و هر کدام ابتدا چهار پنج دقیقه برنامه هایشان را اعلام می کنند و مناظره های این بار مانند گذشته نیست که درباره هر مطلب برگزار شود.

رییس رسانه ملی افزود: بعنوان مثال در اقتصاد باید به سوالات اساسی پاسخ بدهند  و بعد به سوالات اساسی ما  یا نامزد دیگر پاسخ می دهند.

بحث های جدیدتری مطرح می شود و مدیریت برنامه به گونه ای است که گفتگوهای متقابل شکل می گیرد و افکارشان طوری ارائه می شود که مردم قدرت انتخاب پیدا می کنند و درباره یک موضوع خاص یک نگاه تطبیقی و قضاوت همراه با عقلانیت و لذت پیدا می شود.

ضرغامی گفت: مناظره های محدود بخاطر نامزد خاص یا تقابل ممکن است جذابیت های خود را از دست بدهد اما در این حالت که مناظره ها جمعی است همه با رقبایشان چالش می کنند و این جذابیت کار را بالا می برد و امکان رقابت و افزایش اطلاعات مردم و حاکمیت عقلانیت را فراهم می کند.

این نظارت عمومی با توجه به تخصصی شدن و سوالات بسیار جدی باعث آگاهی بخشی و فراهم شدن فرصت های مناسب حتی برای کاندیداهایی که نظراتشان مهجور مانده است و همه در این حرکت ناظر و کمک مجری هستند.

رئیس سازمان صدا و سیما  گفت: اداره جلسات مناظره  بر اساس شکل گیری گفتگوهای متقابل خواهد بود.

ضرغامی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره این که چگونه مجری مناظرات انتخاباتی انتخاب شده است و این که در برگزاری مناظره های انتخاباتی با شرکت هشت کاندیدای ریاست جمهوری امکان طرح جامع مسائل مورد نظر آنان را آیا فراهم خواهد آورد؟ گفت: درباره مناظره های دور گذشته به علت حساسیت بسیار بالایی که در جامعه ایجاد شد علیرغم این که دکتر پورحسین از مدیران برجسته و شخصیت فرهنگی جامعه است و امکان و توان طرح مسائل متنوع و ورود به مباحث آقایان را داشت ، ولی منع شد از این کار به دلیل این که احساس می شد صدا و سیما بخواهد دخالت کند به نفع یکی از طرفین مناظره.

وی افزود: بنابر این به علت حساسیت بالا تقریباً دکتر پورحسین سعی کرد جلسه را به صورت فرم اداره کند تا این که بعداً مشکلی به وجود نیاید.

ضرغامی گفت: یکی دو بار هم که خواست سوال اضافه تر بپرسد از طرف نامزد محترم اعتراض و اشکال گرفته شد اما این دور مذاکرات به این شکل نیست و مجری جلسه باید مدیریت داشته باشد.

وی گفت: افراد با سابقه و با تجربه در اجرا انتخاب شدند اما هنوز اسامی آنان را قطعی نکرده ایم تا اعلام کنیم ولی انشاءالله تا روزی که مناظره انجام بگیرد به صورت قطعی اسامی مجریان را اعلام خواهیم کرد.

ضرغامی افزود: به آنها اجازه داده شده است در بحث ها دخالت و سوال بکنند متناسب با پاسخی که داده می شود یا تعریض هایی که داده می شود به دیگران  مسائلی را مطرح کنند که احساس شود کاملاً مدیریت می شود.

ضمن این که وقتی به صورت جمعی این اتفاق می افتد تا حد زیادی اشکالاتی که مربوط به دوره قبل بود اتفاق نخواهد افتاد.

وی گفت: در زمینه مناظره همزمان هم چاره ای نیست وقتی نتوانیم مناظره دو نفره ای را شکل دهیم و در این صورت تبدیل به حدود 30 مناظره خواهد شد قاعدتاً باید مناظره ها جمعی باشد.

رئیس سازمان صدا و سیما گفت: در دو گروه چهار نفر هم بررسی شد تا براساس قرعه کشی صورت گیرد اما دیدیم آن هم امکان پذیر نیست چون ممکن است افراد  به گونه ای در گروه های چهار نفره توزیع شوند که آن احساس رقابت و مناظره بوجود نیاید.

وی افزود: بهترین حالت همین بود که هشت نفر در کنار هم مطالب خود را مطرح کنند سه ساعت و نیم تا چهار ساعت طول می کشد از ساعت 4 بعد از ظهر تا 8 به نظر ما آنقدر جذابیت خواهد داشت که هیچ گونه خستگی ایجاد نخواهد شد و همچون برنامه های گفت و گو محور دیگر ما مانند برنامه 90 سه ساعت تا چهار ساعت این برنامه طول می کشد این برنامه ها هم خستگی نخواهد داشت.

وی افزود:  فکر می کنم این برنامه جزو پر بیننده ترین برنامه های ما خواهد بود چون در روز تعطیل و زمان مناسب برگزار می شود ، مردم با دقت کامل این برنامه را نگاه خواهند کرد و امکان مقایسه هم فراهم خواهد بود.

رئیس سازمان صدا و سیما در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید در دور قبل اینگونه بود که اگر کاندیدای حرفی در مورد کسی می زد ، وقتی برای پاسخگویی در نظر گرفته می شد ،گفت : در دور گذشته قانون این بود که اگر یکی از نامزدها راجع به فرد دیگری که در مناظره حضور ندارد ، مطلبی بگوید که نقد او شود ، نامزد دیگر فرصت پاسخ دادن خواهد داشت.

ضرغامی افزود: در مورد شخصیت حقیقی یا حقوقی که موضوعی به آنها ربط داده می شد ، مشکلی نداشتیم که بعد از انتخابات فرصتی به آنها داده شود ، اما به قدری این موضوع گسترده تفسیر شد که مسئولان حقوقی و شخصیت های مختلف که نسبت ناروا به او داشتند نامه نوشتند و توقع پاسخ داشتند، حساب کردیم شاید شش ماه باید معطل شویم لذا منتفی شد.

رئیس رسانه ملی اضافه کرد : در این مورد خاص چون این بار همه نامزدها حضور دارند و هر کس می تواند در وقت نیم ساعته خودش پاسخگو باشد ، این بحث منتفی است.

وی گفت: تا اذان هم وقت خوبی داریم که اگر مدیر جلسه لازم دید برنامه طولانی تر شو منعی نیست.

ضرغامی در پاسخ به سوالی در مورد مناظره دو نفره هم گفت : ممکن است مناظره دو نفره محاسنی داشته باشد اما عملا با هشت نفر و برگزاری 30 مناظره برای ما به لحاظ کمبود زمان مقدور نیست.

وی افزود: تلاش زیادی کردیم شورای نگهبان و وزارت کشور در حداقل زمان اطلاع رسانی کنند و از وزارت کشور تشکر می کنم که از 48 ساعت زمان قانونی خود استفاده نکرد و بلافاصله تایید کرد .

ضرغامی گفت: اگر قرار بود از 48 ساعت استفاده کند کار ما خیلی سخت می شد و با این کار آنها امروز ما توانستیم قرعه کشی کنیم.

رئیس رسانه ملی در پاسخ به اینکه صدا و سیما قصد دارد چگونه به مقابله با تبلیغات منفی رسانه های بیگانه بپردازد، گفت: دخالت های نابجای دشمنان ملت که در رسانه های شان منعکس می شود، فرصت تبلیغی برای ماست.

 ضرغامی گفت: ملت ایران اینگونه دخالت های آنها را بر نمی تابد.

وی افزود: اگر سران ضد انقلاب می آیند و از رسانه خود مستقیم امر و نهی می کنند و دستور می دهند و می گویند مردم در انتخابات شرکت نکنند، بهترین سوژه برای ماست که عین آن را پخش می کنیم.

ضرغامی گفت: شاید آنها خودشان هم خیلی وقت ها باور نکنند که ما مثلا برنامه یک رسانه منزوی آنها را که شاید 10 هزار نفر مخاطب هم نداشته باشد، در یک برنامه پربیننده مان که ده ها میلیون بیننده دارد، پخش می کنیم.

رئیس رسانه ملی گفت: آنها باید درس گرفته باشند که هر چه مقابل ملت ایران موضع بگیرند و دعوت به مقابله با نظام کنند، نتیجه اش برعکس خواهد بود.

وی افزود: تبلیغات رسانه های آنها عملا به خاطر عشق وعلاقه مردم به نظام، آینده خود و استقلال شان و اینکه حضورشان را در انتخابات باعث تقویت تعیین سرنوشت خود می دانند، نتیجه معکوس خواهد داشت.

ضرغامی گفت: البته دوران دخالت های نابجا و آشکار مقامات آمریکایی همچون اینکه بگویند شورای نگهبان نباید کسی را رد کند، یا طوری باید عمل کند که آمریکایی ها می گویند، گذشته است.

ضرغامی گفت: اینها مربوط به زمان طاغوت بود. همان طور که مقام معظم رهبری گفتند مثلا سران سه کشور بزرگ در جنگ جهانی دوم بدون ویزا یا هماهنگی به کشور می آمدند، جایی را اشغال می کردند و شاه ایران را احضار می کردند و دستور می دادند.

وی ادامه داد: الان سلطنت طلبان که می خواهند دایه مهربان تر از مادر بشوند، بدانند که حکومت طاغوت و شاهنشاهی چنین وضعی داشت.رییس رسانه ملی گفت: امروز مردم می روند پای صندوق و واقعا خودشان سرنوشت خود را تعیین می کنند.

ضرغامی ادامه داد: تبلیغات آنها فایده ای ندارد، اما قاعدتا مسئولان دیپلماسی کشور باید این دخالت ها را پیگیری کنند و با شیوه های معمول تذکرات لازم را بدهند.

رئیس سازمان صدا و سیما گفت: اگر نامزدی در حین زمان مقرر انصراف بدهد یا به نفع کسی کنار برود ، به طور طبیعی برنامه های آن نامزد در جدول حذف می شود.

 ضرغامی در مراسم قرعه کشی جدول پخش برنامه های تبلیغاتی نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به خبرنگار ایرنا که پرسید جدول برنامه های تنظیمی شما نامزد محور است، یعنی اینگونه نیست که یک نفر از ستادی انتخاباتی نامزدی به تشریح کارهای ان نامزد بپردازد؟ گفت:اگر نامزدی درحین زمان مقرر انصراف بدهد یا به نفع کسی کنار برود  به طور طبیعی برنامه های آن نامزد در جدول حذف می شود و هیچ اتفاق دیگر نمی افتد چرا که ما بنا نداریم جدول را به هم بریزیم.

وی افزود: البته اگر از قبل این اتفاق می افتاد، ممکن بود برنامه را فشرده تر و بهتر ببندیم اما اگر در طول این روزها چنین اتفاقی افتاد ، برنامه های ان نامزد حذف می شود.

ضرغامی در پاسخ به سوال دیگر این خبرنگار که پرسید در اردوگاه اصولگرایان نامزدها متعدد وجود دارند که  امکان کناره گیری نیز هست ، در این صورت جدول چگونه تنظیم می شود؟ گفت: این قرعه کشی بر اساس حضور خود نامزدها و گفتگوهای دو طرفه ، یک طرفه ، زنده و ضبطی است و خود نامزد توانمندیش را مطرح می کند.

رئیس رسانه ملی افزود: اما در برخی برنامه ها مثل مستند که در مستند دو  برنامه سی دقیقه ای داریم و در برخی جاها  از برخی مناظره ممکن است جذابتر باشد ، چون دست نامزد باز است که خیلی تصایر متنوع در مستند خودش کار کند.

ضرغامی گفت: خیلی از افراد و شخصیت های مختلف می توانند در همان مستند به نفع ان نامزد صحبت کنند و مانعی ندارد.

وی افزود: البته اصل اینکه طرفداران نامزدها یا نمایندگانی از سوی نامزدها گفتگوهایی داشته باشند، الان منتفی نیست همچنان که ما در طول هفته های گذشته سعی کردیم و گفتگوهایی شکل دادیم که از جریان های مختلف سیاسی گفتگوکردند و برخی ها هم تقاضا کردیم خودشان نیامدند.

رئیس رسانه ملی گفت: شاید در ادامه بتوانیم گفتگوهایی را در برنامه های دیگر سازمان در بخش سیما و صدا شکل بدهیم که نمایندگان این نامزدها بتوانند راجع به موضوعات مختلف گفتگو کنند.

رئیس رسانه ملی گفت: امیدواریم رئیس جمهور آینده با توجه به نیازهایی که اداره کشور به رسانه ملی دارد مانند سایر دستگاه ها به صدا و سیما هم نگاه عادلانه داشته باشد و آن چه را که مورد نیاز است در اختیار این رسانه قرار دهد.

آقای ضرغامی در ادامه نشست خبری امروز در پاسخ به سوال خبرگزاری دانشجویان ایران که پرسید با توجه به وضعیت فعلی صدا و سیما و کمبود بودجه فکر می کنید انتخاب رئیس جمهور بعدی چقدر می تواند در عملکرد صدا و سیما تأثیرگذار باشد؟ گفت: ظاهراً صدا و سیما مرغی است که در عزا و عروسی آن را سر می برند و فکر نکنید اگر فرد خاصی رئیس جمهور شود ، تحولات خاصی برای سازمان بوجود می آید.

رئیس رسانه ملی افزود: ما نسبت به مأموریت های سنگینی که بر عهده داریم ، اعتبارات مان خیلی محدود است.

وی افزود: ما یک رسانه عظیم و منحصر بفرد در دنیا هستیم که با 160 شبکه رادیو و تلویزیونی اداره می شود.

ضرغامی با اشاره به این که رسانه ملی بسیاری از ساختارهای پیچیده هنری را خودش تولید می کند ، گفت: در هیچ جای دنیا یک رسانه خودش سریال و فیلم تولید نمی کند و این کار را به شرکت های مختلف واگذار می کند و رسانه تنها بستر آن را فراهم می کند.

رئیس رسانه ملی گفت: امروز سریال سازی ، تولید مستند و فیلم را خودمان انجام می دهیم ، بنابر این حوزه کار سازمان چه در بعد داخل و چه در بعد خارج  بسیار وسیع است.

ضرغامی گفت: البته با زحمت فراوان نیمی از اعتبارات مورد نیاز خود را از درآمدهای اختصاصی و بازرگانی کسب می کنیم ولی اینها به هیچ وجه برای پروژه های بزرگ که در پیش داریم چه فنی و چه در حوزه تولید کفایت نمی کند.

رئیس رسانه ملی گفت: امیدواریم رئیس جمهور آینده با توجه به نیازهایی که اداره کشور به رسانه ملی دارد مانند سایر دستگاه ها به صدا و سیما هم نگاه عادلانه داشته باشد.

روند پخش برنامه ها به سمت انتخابات منعطف می شود

رئیس رسانه ملی در پاسخ به سؤال خبرنگار واحد مرکزی خبر در مورد برنامه های سازمان صدا و سیما در جهت پر رنگ تر شدن نقش مردم در انتخابات گفت: از مدت ها قبل و مشخصاً از 15 اسفند گذشته برنامه های تبلیغی انتخاباتی را آغاز کرده ایم و بیش از 100 عنوان برنامه در بخش های مختلف از ابتدای سال تولید و پخش شده است.

 ضرغامی در ادامه نشست خبری با خبرنگاران افزود: این روند پخش برنامه ها با فشردگی بیشتری تا روز آخر تبلیغات انتخابات ادامه خواهد داشت و تقریباً اکثر برنامه های رادیو و تلویزیون که مشخصاً انتخاباتی نیست ، به سمت انتخابات منعطف می شود.

وی گفت: برنامه های زنده تولیدی سیاسی، فرهنگی و اجتماعی به نوعی به انتخابات بر می گردد و بحث هایی می کنند که موضوع آن با انتخابات مرتبط می شود.

رئیس رسانه ملی افزود: این برنامه ها در کنار این است که سایر برنامه های سازمان مانند سریال ها، فیلم ها و مستندها به جای خودش باقی است و جذابیت و تنوع برنامه ها، حفظ خواهد شد و برنامه ای قطع نمی شود.

 ضرغامی دلیل سختی مهندسی برنامه های دوران انتخابات را در نظر گرفتن همه شاخص ها دانست و گفت: به این منظور همه شاخص ها در نظر گرفته می شود و به صورت عادلانه توزیع می شود و این یکی از سختی های کار است که برنامه های مختلف سازمان تلاقی نداشته باشد که به حذف برخی برنامه های صدا و سیما منجر شود.

وی افزود: این کار سختی بود و همه دوستان ما روی این کار خیلی زحمت کشیدند تا عادلانه باشد، با این حال به رغم این مهندسی، قرعه کشی شد که همه نمایندگان کاندیداها نیز تأیید کردند و بی طرفی محقق شد و همه نیز پذیرفتند.

رئیس سازمان صدا و سیما گفت: اگر حساسیت برنامه های پر بیننده ما نبود ، برخی برنامه ها را بهتر جا نمایی می کردیم و بیشتر کار می شد.

 ضرغامی اضافه کرد: مهمترین کار تبلیغی ما حضور مردم در برنامه های ماست و بردن تریبون میان مردم و پخش نظارت مردمی، صادق ترین و جذاب ترین برنامه هاست و باور پذیری برنامه ها و شورانگیزی تبلیغات را افزایش می دهد.

رئیس رسانه ملی افزود: حرف های مردم که در کوچه و بازار به سادگی و بدون وساطت درباره انتخابات بیان می شود ،بیشترین نفوذ را در جامعه دارد و تلاش ما تبلیغ است و تلاش می کنیم که حضور مردم را با بیان نظر مردم بیشتر کنیم.

رئیس سازمان صدا و سیما در پاسخ به سوال خبرگزاری ایلنا گفت: در مناظره های پخش زنده ، امکان هیچ دخل و تصرف و بازبینی نیست.

خبرنگار خبرگزاری ایلنا پرسید با توجه به ترکیب نامزدها در برخی موارد ، دیدگاههای متفاوت سیاسی مطرح خواهد شد که انتظار می رود بحثهایی به وجود بیاید که شورای عالی امنیت ملی و هیات اجرایی انتخابات بگویند این مساله نباید پخش می شد ، آیا در تکرار مناظره ها ممکن است برخی از مسائل حذف شود؟

آقای ضرغامی گفت:  اینکه در بازپخش مناظره های زنده، چیزی حذف شود ، امکان چنین چیزی عملاً وجود ندارد و قاعدتاً آن چه که در پخش زنده در مناظره ها پخش شده است باید در بازپخش نیز صورت گیرد و چیزی حذف نشود.

آقای ضرغامی افزود : اما اگر کمیسیون محترم تبلیغات ستاد انتخابات ریاست جمهوری به یک نتیجه خاصی رسید که یک کلمه یا یک جمله به دلیل خاصی ، تکرار آن ضرورتی نداشته باشد ، تابع نظر قانونی کمیسیون تبلیغات هستیم و هر چه آنان تصویب کنند عمل خواهیم کرد، اما در عین حال فکر نمی کنم چنین اتفاقی بیفتد.

خبرنگار ایلنا همچنین پرسید درخصوص مناظره هایی که فرمودید گفتگو محور خواهد بود ، به نظر می رسد اگر سوالات ثابت باشد ، نامزدی که همیشه اولین گفتگو در بخش گفتگوی ویژه خبری و چه در بخش پاسخ به جوانان با او باشد ،بدشانس خواهد بود چرا که نامزدهای بعدی فرصت بیشتری دارند پاسخ سوالات را آماده کنند.

آقای ضرغامی هم گفت: این امکان وجود ندارد چرا که اگر سوالات از قبل داده شود برای همه مساوی است ، ممکن است آنان علاقه داشته باشند به موضوعات خاصی تمرکز کنند اما سازمان صدا و سیما با نامزدها همکاری کند.

وی افزود: در گفتگوی ویژه خبری هم که یک برنامه زنده است موضوع های متنوع مطرح می شود که چارچوب های این موضوع ها اجمالاً با خود نامزد در میان گذاشته می شود ، اما اینگونه نیست که 100 درصد بخواهد یک برنامه تخت باشد و آن چه که او می خواهد ، مطرح شود.

آقای ضرغامی در پایان افزود: متناسب با پاسخ هایی که نامزد مطرح می کند برای ما هم سوالات جدیدتری مطرح می شود و دست مجری ما باز است که راجع به نظرهای  نامزد مورد نظر بحث های جدیدتری مطرح کند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد