سید احمد خاتمی :

مردم شعارزده نشوند و به برنامه ها و سوابق رای دهند

کد خبر: 13477|21:12 - 1392/02/31
نسخه چاپی
مردم شعارزده نشوند و به برنامه ها و سوابق رای دهند
هزارماسوله:اخلاق انتخاباتی مردم نیز این است که فله ای و سرسری انتخاب نکنند و شعارزده نشوند و برنامه ها و سوابق را ببینند و اصلح را انتخاب کنند.
 نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: شورای نگهبان به عنوان مرجع احراز صلاحیت بر روی آنهایی که احراز صلاحیت کرده است ایستادگی کند و تحت تاثیر قرار نگیرد.

وی با بیان اینکه پیشینه شورای نگهبان نشان دهنده قاطعیت این شوراست افزود: انشاءالله شورای نگهبان این قاطعیت را داشته باشد.

وی به برخی از معانی واژه اخلاق اشاره و اضافه کرد: اخلاق انتخاباتی یعنی اینکه رفتار شایسته ای در عرصه انتخابات باشد و اعم از اخلاق مجریان انتخابات ، نامزدها و اخلاق مردم در عرصه انتخابات است.

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی افزود: مجریان و ناظران انتخابات باید فقط براساس قانون عمل کنند و حق مدار باشند.

عضو مجلس خبرگان رهبری قاطعیت در اجرای حق را نیز مهم دانست و اضافه کرد: طبیعی است شورای نگهبان صلاحیت تعداد محدودی را احراز کند.

وی با بیان اینکه قطعا قانون انتخابات نیاز به اصلاح دارد گفت: اینکه بگوییم درِ انتخابات باز است و هر کسی خواست نامنویسی کند و سپس تعدادی تایید شوند و بوق های تبلیغاتی بگویند که از حدود 630 نفر ثبت نام شده ها 615 نفر رد صلاحیت شدند سوژه های تبلیغاتی علیه نظام درست می شود که امیدواریم مجلس شورای اسلامی فکر اساسی برای این مسئله کند.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: یقینا احراز صلاحیت برای حفظ نظام اسلامی عبادت است و ثواب اعتکاف را دارد.

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی افزود:نامزدها یی که می خواهند و یا می خواستند در راس مدیریت اجرایی کشور قرار گیرند در آستانه آزمون جدی هستند که آیا حق پذیر و یا قانون پذیر هستند و یا نیستند و اینکه اگر صلاحیت آنها احراز نشد جار و جنجال به راه می اندازند ؟ و یا اینکه اگر معترض هستند از طریق قانون اعتراض خود را بیان می کنند؟

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: رد صلاحیت ، مطلق نیست و به این معنا نیست که کسی که احراز صلاحیت نشده در مسئولیت های دیگر نتواند خدمت کند.

وی گفت: امیدواریم نامزدها نشان دهند رشد یافته هستند و جوهره آنکه در مسئولیت دیگر قرار بگیرند دارند.

امام جمعه موقت تهران در باره نحوه تبلیغات کاندیداها و هواداران آنها ادامه داد: در نظام اسلامی شایسته نیست نامزدی براساس شایعات آمارهایی را بیان کند که سیاه نمایی شود و در تبلیغات به گونه ای صحبت کند که 34 سال در این کشور خرابی بوده و او می خواهد بیاید کشور را آباد کند.

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی افزود: بیان این گونه مسائل خلاف انصاف و حق است چرا که دولتها در این 34 سال به سهم خود خدماتی کردند و گناه است که این خدمات زیر سوال برده شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: اینکه نامزدی در صحبت های خود بگوید اگر بیایم در همان ماه اول گرانی ها و همه مشکلات حل می شود دروغ است و یااینکه حرف های ضدامنیتی بزند و بگوید اگر من بیایم سربازی را چنان می کنم صحیح نیست چرا که مسائل امور نظامی مربوط به فرمانده کل قواست یا اینکه در تبلیغات خود دعواهای مرزی را مطرح کند نیز خلاف امنیت کشور است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه نامزدها باید مراقب شعارهای خود نیز باشند گفت: اخلاق اقتضا می کند نامزدها اغواگرانه شعار ندهند و شعار دوپهلو نیز ندهند و صادقانه شعار روشن بدهند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه برخی ها این روزها شعار اعتدال و افراطی گری را سر می دهند ادامه داد: اعتدال شعار دین ماست اما برخی ها اعتدال را به معنای سکوت در مقابل فتنه و افراطی گری را ایستادن در مقابل فتنه معنا می کنند که طرز فکر صحیحی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی افزود: آیا سکوت در مقابل فتنه ای که کودتا بود ، اعتدال بود؟

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: برخی ها ایستادن در برابر زیاده خواهی استکبار و روحیه استکبارستیزی  را افراطی گری می نامند در حالی که این روحیه را امام به ملت آموزش داد و امام هم آن را از مکتب و عترت آموخته بود.

وی گفت: برخی ها وادادگی در برابر استکبار را نیز اعتدال می نامند در حالیکه سکوت در مقابل فتنه و همراهی با فتنه گران و وادادگی در مقابل استکبار ، اعتدال نیست.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه کسانی که شعار دوپهلو می دهند صداقت انتخاباتی ندارند ادامه داد: مردم ما فهمیده و بصیر هستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: هر رای به صندوق در حقیقت رای به اصل نظام اسلامی و پایبندی و وفاداری به خون شهداست.

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی با اشاره به اینکه نظام اسلامی امانت الهی است  افزود: انقلابی که در ایران صورت گرفت در هیچ کشوری صورت نگرفت و بعید است در آینده هم صورت گیرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: دنیای استکبار با مسئله هسته ای و یا حقوق بشر کشور ما مشکل ندارد بلکه با اصل هویت اسلامی ما طرف است و حکومت دینی ما را بر نمی تابد.

وی گفت: دنیای استکبار تلاش کرد نظام اسلامی ما را از روش های گوناگون از جمله جنگ هشت ساله و17هزار ترورکور وبا به شهادت رساندن مسئولان اجرایی و قضایی کشورمان ساقط کند اما به لطف الهی توطئه ها خنثی شد.

امام جمعه موقت تهران ادامه سخنان خود بر لزوم حضور باشکوه مردم در پای صندوقهای رای تاکید و اضافه کرد: اخلاق دینی ما اقتضای این حضور را دارد.

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی افزود: نخستین و مهمترین شاخص اصلح این است که کسی بر سرکار بیاید که ارزش های انقلاب را به شهدا و فرهنگ آنها نزدیکتر و شالوده انقلاب و ارزش های انقلاب را مستحکم تر کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد:کسانی بیایند که چراغ سبز آنها به متدینان و ارزشگرایان دنیا باشد نه به استکباریان و دنیای استکبار.

وی گفت: اصل تحریم های ما در دوره ای آغاز شد که کسانی برسرکار بودند که در مقابل دنیای استکبار انعطاف داشتند.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: هوشیاری اقتضا می کند که بد عمل کردن برخی ها را به پای اصولگرایی نگذاریم و اگر اصولگرایی بد و نادرست عمل کرد تنها او را باید نکوهش کرد نه همه اصولگراها را.

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی افزود: آنهایی که دل داده خط امام و نظام هستند و قانون را قبول  و دغدغه اجرای دین را دارند اصولگرا هستند و هوشیاری ایجاب می کند انتخاب اصلاح اینچنینی داشته باشیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اداره کشور دارای بیش از 70 میلیون جمعیت در این دنیای توطئه ها نیازمند انسان قدرتمندی است اضافه کرد: هیچ رئیس جمهوری در هیچ کجای دنیا متخصص همه چیز نیست، کارشناسان نظر کارشناسی به او می دهند و او اجرا می کند.

وی گفت: رئیس جمهور باید کسی باشد که به نظر کارشناسان بها دهد و به دنبال قوی ترین ها باشد و اگر حتی در نامزدهای رقیبش که رد صلاحیت نشدند قوتی می بیند او را در کابینه خود جای دهد و در این صورت چند رئیس جمهور مقتدر کشور را اداره می کنند.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: اخلاق اسلامی اقتضا می کند انسان های توانمند در کابینه باشند و رئیس جمهور کسی باشد که روزمره فکر نکند و برنامه داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی افزود: اخلاق انتخاباتی مردم ما این است که فله ای و سرسری انتخاب نکنند و شعارزده نشوند و برنامه ها و سوابق را ببینند و اصلح را انتخاب کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: یکی از راههای انتخاب اصلح رجوع به کسانی است که مورد اعتماد و رئیس جمهور شناس هستند .

وی با اشاره به اینکه سیاه نمایی گذشته و یا آینده ، بد است  گفت:  اینکه بگوییم اگر این نامزد رای بیاورد ایران گلستان می شود و اگر آن نامزد رای بیاورد ایران تبدیل به جهنم سوزان می شود با اخلاق سازگار نیست چرا که همه بشر هستند و نقاط ضعف و قوت دارند.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: بدتر از آن اینست که بگویند اگر فلان کس بیاید چیزی از انقلاب باقی نمی ماند و انقلاب از بین می رود در حالیکه انقلاب ظرفیت بالا دارد و شجره طیبه تنومندی است و با مختصر نسیمی متزلزل نمی شود و ریشه های عمیق دینی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی بر لزوم وحدت و یکپارچگی مردم تاکید و  افزود: قرار نیست در هر انتخاباتی برشی درست شود .

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: نظام ما اسلامی است و باید فرهنگ انتخاباتی و تاکید داشته باشیم که با پایان روز انتخابات رقابت ها تمام می شود و رفاقت ها آغاز می شود.

وی در پایان سخنان خود گفت: چراغ راهمان مقام معظم رهبری آیت الله العظمی خامنه ای است و این چراغ را باید فراروی مان قرار دهیم و ان شاءالله مردم ما حماسه بزرگ سیاسی را خواهند آفرید.

همایش «اخلاق انتخاباتی، حماسه سیاسی» امروز به مدت 2 روز درمرکز همایشهای بین المللی صدا و سیما برگزاری می شود.(جام جم)

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد