وحدت اسلامی/ابراهیم شمس

کد خبر: 121328|23:28 - 1392/10/25
نسخه چاپی
وحدت اسلامی/ابراهیم شمس
مقصود از وحدت اسلامي اين است که پيروان هر يک از مذاهب گوناگون اسلامي در عين حال که عقايد و احکام خاص آن مذهب را براي خود حفظ مي‌کنند و به آنها پاي‌بند هستند، در روابط اجتماعي و سياسي و نظامي و اقتصادي و فرهنگي خود با مسلمين ديگر همسو و تابع مصالح عاليه اسلام و امت اسلامي باشند.
 
به گزارش خبرنگار هزار ماسوله مراسم بزرگداشت میلاد رسول اکرم(ص) و هفته وحدت به همت کانون بسیج هنرمندان سپاه پاوه با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن اجتماعات اداره ارشاد برگزار شد . ابراهیم شمس، مقاله خود را تحت عنوان وحدت اسلامی  در این مراسم ارائه نمود.


بسمه تعالی

یــا رب مــددی تـا بــه تــولای محمد      در جـان بـدمــد نــور تجـــلای محمد

بــر دیده دل سرمه اخلاص کشــانم        یکسر بنهـم ســر بــه ره  پای محمد

****

السلام ای چهره ات شمع شبستان وجـود         الســلام ای قــامتت سرو بهارستان جود

الســــلام ای آنکه تا آرامگاهت شد زمین          هست خاک تیره را صد ناز بر چرخ کبود

الســـلام ای آنکه بر ظلمت نشینــان عدم        از تو شد گنجینــه ی نور عنایت را گشود

السلام ای آنکه اعجازت یکی از صد هزار         برتر از گنجایش فسحتگــه گفت و شنود

الســـلام ای آنکه پیش از خلق آدم سالها        روی در محراب ابرویت ملائک در سجود

من کجـــا و حـد تسلیم  تو یا خیر الانام         از خداوند جهـــانت باد هر دم صد سلام

*******

بلغ العلی بکماله کشف الدجی بجماله حسنت جمیع خصاله صلوا علیه و آله

 


بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین وصلی الله علی سیدنا ونبینا محمد وعلی آله واصحابه اجمعین


عزیزان همانگونه که همه ما میدانیم فاصله میان ۱۲ ربیع الأول سالکَرد ولادت پیامبر مکرم اسلام بنا بر روایات أهل سنت تا ۱۷ ربیع الأول بنا بر روایات شیعه از سوی بنیانگزار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (رض) به عنوان هفته وحدت نامکَذاری شده است . بنده به همین مناسبت مطلبی را تحت عنوان وحدت اسلامی آماده کرده ام که با اجازه بزرگان حاضر آن را قرائت می نمایم.
 

وحدت اسلامي


وحدت، اسلامي يکي از آرزوهاي شيرين و ديرين امت اسلامي است .هيچ مسلمان آگاه و دلسوزي نيست که شکوفايي دوبارة تمدن اسلامي و مجد و عظمت اسلام را نخواهد و تمام مسلمانان بر اين باورند که يکي از عوامل مجد و عظمت اسلام و شکوفاييِ مجدّد تمدن بزرگ اسلامي، وحدت، همبستگي و انسجام همة نيروها و مذاهب اسلامي در ساية عمل به قرآن و بازگشت به قرآن است مسلمانان با اين اتحاد مي‌توانند در برابر قدرتهاي استکباري بايستندوآنهارامغلوب نمايند.

قطعاً مقصود از وحدت اسلامي اين نيست که شيعه‌ها سنّي شوند و يا سنّي‌ها شيعه شوند واقعيت اينست که مقصود از وحدت اسلامي، يکي کردن اعتقادات و يکنواخت کردن احکام عملي مذهب اسلامي نبوده و چنين چيزي در خارج امکان‌پذير نخواهد بود.

 مقصود از وحدت اسلامي اين است که پيروان هر يک از مذاهب گوناگون اسلامي در عين حال که عقايد و احکام خاص آن مذهب را براي خود حفظ مي‌کنند و به آنها پاي‌بند هستند، در روابط اجتماعي و سياسي و نظامي و اقتصادي و فرهنگي خود با مسلمين ديگر همسو و تابع مصالح عاليه اسلام و امت اسلامي باشند و براساس اين برداشت از وحدت، امت اسلامي مقابل دشمنان اسلام همواره به صورت «يد واحده» عمل کنند.

وحدت اسلامي از ديدگاه قرآن

 قرآن کريم و تعاليم آن براي همة مسلمانان داراي سنديت و اعتبار قطعي مي‌باشد.به عنوان نمونه به يکي از آيات شريفه بطور اختصار اشاره مي‌شود:

(وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللهِ جَمِيعاً وَلاَ تَفَرَّقُواْ وَاذْكُرُواْ نِعْمَتَ اللهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنتُمْ اَعْدَاء فَاَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَاَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَاناً﴾ (همگي به ريسمان خدا، تمسّک جوييد، و پراکنده نشويد، و نعمتِ خدا را بر خودتان، به ياد آريد، آنگاه که دشمنان (يکديگر) بوديد، و (او) ميان دلهاي شما، الفت انداخت، پس به (برکتِ) نعمت او،‌ برادران (همديگر) شديد.

 در قرآن کريم، بطور آشکار اعتصام به حبل الله، به عنوان پايه و اساس وحدت و انسجام اسلامي محسوب شده است که در شکل‌ها و قالبهاي مختلفي ظاهر مي‌شود و بزرگترين محور وحدت و انسجام اسلامي يعني الله، سبب اصلي و اول و آخر حيات و رشد و تعالي و توحيد امت اسلامي، مبنا و اساس اعتصام، قرار گرفته است.

وحدت و انسجام اسلامي در سنت

کتاب و سنت، هر دو با هم، نزد همة مذاهب اسلامي، دو منبع اصيل و اساسي اسلام و احکام اسلامي مي‌باشند. پيامبر گرامي اسلام، از بعثت تا وفات، همواره در آموزش‌ها و تعاليم خود و در عمل، در جهت نفي تفرقه و اختلاف و تحکيم پايه‌هاي وحدت و انسجام اسلامي و اخوت و همدلي و همبستگي ميان مسلمين و حتي تفاهم با غير مسلمين غير معارض از اهل کتاب و غيره، قدم برداشته است. حتي تا هنگام رحلت شان، در راه استقرار توحيد و وحدت اسلامي و همبستگي مسلمين و از بين بردن ريشه‌هاي اختلاف و تفرقه تلاش کرد و حتي ايشان نگران بازگشت اختلافات قبيله‌اي و تفرقه در ميان مسلمين بعد از رحلت شان بودند.

   زمينه‌هاي وحدت و انسجام اسلامي

 درآموزه ها و اعتقادات دين اسلام زمينه‌هاي وحدت نظر در مسائل اساسي و وجوه مشترک و مورد قبول همة مسلمانان نه تنها در اصول، بلکه در فروع نيز آنقدر زياد است که مي‌توان به راحتي گفت که مسلمانان با يکديگر اختلاف قابل توجهي ندارند و چيزي که بتواند مانع وحدت آنها باشد وجود ندارد. درحال حاضر، مسلمانان در مورد مسائل زير که همگي از مسائل اساسي اسلام هستند و پايه‌هاي اصلي دين اسلام را تشکيل مي‌دهند همه با يکديگر وحدت نظر داشته و اختلافي ندارند :

 1ـ توحيد (لااله الا الله): همة مسلمانان اعم از شيعه و سني به خداي واحد با همة خصوصيات و صفاتي که قرآن کريم بيان مي‌کند ايمان دارند و پرستش را مخصوص و شايستة او مي‌دانند.

 2ـ پيامبربزرگوار اسلام (ص) (محمد رسول الله) : اعتقاد همة مسلمانان بر اين است که حضرت محمد ابن عبدالله (ص) آخرين پيامبر و فرستادة الهي است و پس از او پيامبري نيامده و نخواهد آمد.

 3ـ قرآن کريم :  در ميان مسلمانان اعم از شيعه و سني در مورد اينکه قرآن کريم کتاب خداست که بر پيامبر خود حضرت محمد (ص) نازل فرمود تا مردم را با آن هدايت کند، هيچ اختلافي نيست

4ـ کعبه : همة مسلمانان، کعبه را که در مکه مکرمه قرار دارد به عنوان قبلة مسلمين قبول دارند و به سوي آن نماز مي‌خوانند. در ميان شيعه و سني کسي وجود ندارد که به قبلة ديگري معتقد باشد.

 5 ـ نماز : بر هر فرد مسلمان واجب است در شبانه روز پنج بار نماز بخواند. صبح، ظهر،‌عصر، مغرب، عشاء. نماز به اعتقاد همة مسلمانان مهمترين عبادت خداست ودر تعداد رکعات آن نيزميان همه فرقه‌هاي اسلامي وحدت نظروجود دارد.

 همه مسلمانان هنگام عبادت و نماز خواندن سوي کعبه مي‌ايستند..

6 ـ روزه :  روزه نيز از عبادات مهمي است که همة مسلمانان در ماه مبارک رمضان هر سال با نيّت اطاعت از فرمان خداي متعال انجام مي‌دهند و دربارة مسائل عمدة آن ميان فرقه‌هاي مختلف اسلامي اتفاق نظر وجود دارد.

7ـ حجّ : يکي ديگر ازعبادات بسيار مهم وشکوهمند مسلمانان حج است که برهر فرد مسلمان مستطيع واجب است يکبار در عمر خود آن را انجام دهد.

8 ـ جهاد :  عموم مسلمين اعم از شيعه و سني در مورد وجوب جهاد براي حفظ کيان اسلام و دفع ظلم و تجاوز به امت اسلامي اتفاق نظر دارند.

 9ـ امر به معروف و نهي از منکر:  يکي از مهمترين و حياتي‌ترين وظايف مسلمانان فريضة امر به معروف و نهي از منکر است در روايات زيادي از پيامبر (ص) آمده است که، ترک امر به معروف و نهي از منکر موجب تسلّط اشرار و ستمگران بر مسلمانان مي‌شود. و فرموده چنين مسلماناني هر قدر به درگاه خداي متعال دعا و تضرّع کنند، دعايشان مستجاب نخواهد شد.

راهكار هاي وحدت امت اسلامي درعصر حاضر
وحدت جوهره ي قوام ،پايداري و حيات هستي است ؛ به گفته اقبال لاهوري :

برگ وساز كائنات از وحدت است    اندر اين عالم حيات از وحدت است.

نداي وحدت طلبانه پیغمبر بزرگوار اسلام فرياد وحدت طلبانه ي تمامي انبياي الهي است واين آّهنگ شيرين در حلقوم مبارك او به كمال نهائي خود مي رسد؛به گفته مولوي:

نام احمد نام جمله انبياء است   چونكه صد آمد نود هم پيش ما است.

بدون ترديد امت اسلامي بعنوان امت محمد (ص) رسالت گسترش دعوت او را تا توسعه امت واحده الهي در پهنه گيتي به دوش دارند زيرا :«‌كنتم خيرامت اخرجت للناس ...» وهمانانند كه برگزيدگان خدايند وغير آنان ، زيان كاران؛ زيرا :«‌ومن يبتغ غير الاسلام دينا فلن يقبل منه وهوفي الاخرة من الخاسرين» .

 باتوجه به راهكارهاي ارايه شده درسيره نبوي براي رسيدن به وحدت امت اسلامي درزمانه وعصركنوني،  راهها عملي ذيل نيز پيشنهاد مي شود:

1ـ مراجعه به قرآن ، سنت و سيره نبوي  

2-   تحمل نظرات مخالف و مدارا با پيروان مذاهب

3- دوري از تعصبات خشك گوناگون ملي ،‌قومي ونژادي

  4-  آشنائي از توطئه هاي دشمن براي ايجاد اختلاف

5-   آشنائي شيعه وسني از آراء ونظريات علمي يكديگر با مطالعه كتب مربوط به يكديگر

6- احترام به مقدسات يكديگر

 7- دوري از تهمت وافترا نسبت به يكديگر 

8-  كنترل افراد تندرو كه موجب نفاق وتفرقه مي گردد 

9- تقويت نقطه هاي مشترك    

10- ايجاد مراكز آموزشي پژوهشي مشترك

11-  ايجاد رسانه ها ي پيام رساني مشترك ، براي تقويت روح وحدت طلبي ، پيام رساني سالم و...

نتيجه
وحدت امت اسلامي از  راهبردهاي بنيادين واساسي اقتدار امت اسلامي در تمام اعصار و قرون است ؛ پيامبرخاتم (ص) براي تحقق بخشيدن وحدت اسلامي در ميان جامعة آن زمان ، تلاش هاي فراوان نموده اند به گونه اي كه اقتدار وعزت نوپاي جامعة اسلامي عصر رسالت ، برايند وحدت وراهكارهاي ارائه شده ازسوي پيامبر اعظم (ص)بوده است  .                

 

                                   والسلام عليكم ورحمت الله وبرکاته

                                                                ابراهیم شمس پاوه ماه ربیع الاول (دی ماه 1392)

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد