چشمه بل روستاي هجيج در حال نابودي

کد خبر: 115055|22:44 - 1392/10/10
نسخه چاپی
چشمه بل روستاي هجيج در حال نابودي
ويژگي هاي آب چشمه بل نشان دهنده دبي 3 تا 5 متر مکعب در ثانيه است به عبارتي حجم آب اين چشمه مي تواند در سال حدود 150ميليون مترمکعب باشد
به گزارش خبرنگار هزار ماسوله آبشاربل در روستاي هجيج و در مرز استان کردستان و کرمانشاه قرار گرفته است. در كنار اين روستا در جادهاي كه به زيارتگاه هجيج منتهي مي شود، آبشاري زيبا وجود دارد كه داراي آبي عالي براي شرب است. اطلاعات فني درباره ويژگي هاي آب چشمه بل نشان دهنده دبي 3 تا 5 متر مکعب در ثانيه است به عبارتي حجم آب اين چشمه مي تواند در سال حدود 150ميليون مترمکعب باشد كه با اين توصيف از نظرکمي چند برابر نياز آب شهرکرمانشاه و يا سنندج را تامين ميکند.
 

از نظر کيفيت آب هاي قابل شرب نيز آب اين چشمه در بهترين طبقه بندي يعني عالي قرار مي گيرد. همه اين ويژگيهاي مثبت موجب مي شود که استفاده از اين آب به منظور آب معدني و يا آب شرب شهرهاي کرمانشاه يا سنندج با کمترين هزينه هاي تصفيه همراه بوده و بتواند يکي از نيازهاي اساسي شرب در منطقه و در صورت استفاده به صورت آب معدني حتي کشور را تامين کند.
از ديگر ويژگي هاي ارزشمند اين چشمه جذابيت گردشگري آن است. آب اين چشمه با فشار زياد از شكاف كوهي بيرون مي ريزد و عظمت و شكوه طبيعت را نشان مي دهد . چشمه بل به احتمال زياد پر آب ترين چشمه منطقه اورامان است ، به طوري كه چشم انداز خروج آن از دل كوه چشم هر بيننده اي را جذب زيبايي مسحوركننده آن مي كند. بر اين اساس آب پس از جوشش از دو دريچه كه يكي از آنها در حدود دو متر قطر دارد و دريچه ديگر كمي از دريچه اولي كوچك تر است ، به سمت رودخانه سيروان هدايت مي شود.
با اين وجود نكته تاسف بار آنجاست كه با ساخت سد داريان كه هم اكنون در حد پروژه اي در حال احداث است اين چشمه در زير بيش از 100 متر ارتفاع آب درياچه غرق شده وهمه فوايد اقتصادي، محيطزيستي و گردشگري خود را براي ابد از دست مي دهد.
 در کشور کم آبي مثل ايران که بايد قدر آب هاي شرب با کيفيت را دانست و از آنها استفاده كرد، به هيچ وجه عاقلانه نيست که اين چشمه را که مثل رودخانه اي از دل کوه مي جوشد نابودكرده و در زير ميلياردها آب درياچه سد غرق كنيم.
 

در دهه هاي اخير كم نبوده اند پروژههايي كه اگر چه زمان و هزينه قابل توجهي صرف آن ها شده بود ولي به علل فني، تصحيح و يا حتي متوقف شده اند. نمونه آن را در ساخت تونل هاي دسترسي و ورودي طرح انتقال آب رودخانه دزبه قم رود يا تغيير کانال انحراف به تونل انتقال آب رودخانه منج درطرح سدكارون 4 و يا كاهش ارتفاع سد اُستور ميانه با پرداخت خسارت به پيمانكار و يا انتقال آب به درياچه خالي مانده پشت سد شورک در خراسان شمالي و موارد ديگر مي توان مشاهده کرد.
بر اين اساس براي نجات چشمه بل، مسئولان و مجريان بايد فکري اساسي کرده و چه بسا با توانايي ساخت اين سد عظيم مي توانند آب چشمه بل را نيز به صورتي پمپاژ كنند تا بتوان بعد از به بهره برداري رسيدن سد داريان آب اين چشمه قابل استفاده باشد و اين چشمه را از نابودي نجات داد.
اين خسارت مسلماً با بهره برداري از آب اين چشمه و همين طور ساماندهي گردشگري در اين منطقه به سرعت جبران مي شود، ولي نابودي چشمه غير قابل جبران است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد