کلاش یا همان کفش محلی کردستان

کد خبر: 114710|21:21 - 1392/10/09
نسخه چاپی
کلاش یا همان کفش محلی کردستان
گيوه يا کلاش، ميان زاگرس نشينان قدمتي هزار ساله دارد اگر چه براي توليد گيوه تاريخ دقيق و مدوني وجود ندارد اما بدون شک جزء اولين پاپوش هاي سنتي بشر است که انسان مبتکر دوران هاي گذشته با بهره گيري از مواد اوليه فراوان و ارزان قيمت طبيعي در دسترس و ذوق سرشار خويش اقدام به توليد دستي آن نموده است.
به گزارش خبرنگارهزار ماسولهگيوه‌ يا «كلاش‌» پاي‌افزاري‌ راحت‌ و مقاوم‌ است‌ كه‌ در جوامع‌ كوچ‌نشين ‌، روستايي‌ و شهرنشين‌ مورد استفاده‌ قرار مي‌گيرد . سادگي‌ ابزار كار و در دسترس‌ بودن‌ مواد اوليه‌ براي‌ توليد آن‌ و همچنين‌ وجود نيروي كار در دسترس ‌، موجب‌ رواج‌ پيشه‌ گيوه‌كشي‌ در كردستان‌ به‌ ويژه‌ در ناحيه‌ اورامانات‌ شده‌ است ‌. مراكز عمده‌ توليد گيوه‌ در كردستان‌ ، آبادي‌ اورامانات‌ و هجيج‌ است‌ و در قصبه‌ نودشه ‌، گيوه‌كشي‌ از مشاغل‌ عمده‌ مردمان‌ محسوب‌ مي‌شود .
کلاش، ميان زاگرس نشينان قدمتي هزار ساله دارد اگر چه براي توليد گيوه تاريخ دقيق و مدوني وجود ندارد اما بدون شک جزء اولين پاپوش هاي سنتي بشر است که انسان مبتکر دوران هاي گذشته با بهره گيري از مواد اوليه فراوان و ارزان قيمت طبيعي در دسترس و ذوق سرشار خويش اقدام به توليد دستي آن نموده است.

گذرگاه هاي صعب العبور، کم بودن راههاي ارتباطي ماشين رو، نوع معيشت مبتني بر دامداري و کشاورزي، ضرورت تحرکت فراوان در فصول بهار و تابستان و پاييز که فصل هاي کار هستند، پا افزاري را مي طلبد که سبک، راحت و مقام، خنک و در عين حال ارزان باشد و امکانات آن در خود منطقه شهري و عشايري و روستايي موجود و اهالي خود قادر به توليد آن باشند که اين همه در توليد گيوه لحاظ شده است.

از مزاياي اين پاي افزار مي توان به سبک، طبيعي بودن تمامي مواد آن به شکلي که بعد از استهلاک جذب طبيعت مي گردد، مقاوم بودن نسبت به کفش هاي معمولي، چون هر لنگه ي آن چپ و راست ندارد استهلاک به يک اندازه است و دوام آن را بالاتر مي برد، چون از الياف سلولوزي است ، جذب رطوبت آن زياد است و پا در آن بو نمي گيرد، در دسترس بودن مواد ساخت آن در منطقه، ساخت و توليد کلاش در حداقل مکان موجود و با سرمايه گذاري بسيار اندک ممکن است.

در بهترین و مرغوب ترین نوع این پای افزار تکه پارچه های پنبه ای کهنه و غیرقابل مصرف به صورت رشته های دراز به عرض حدود یک سانتیمتر بریده شده و کنار هم قرار می گیرد و با چسب مخصوص به وسیله ابزاری که مشته نام داردکوبیده می شود. این کار در سه لایه انجام می شود و پس از فشرده شدن به شکلکف گیوه در آمده و آماده استفاده می شود

در کارگاههاي آموزشي صنايع دستي کردستان، کار آموزان مرد در اين دوره ها نحوه ساخت زيره را بطور کامل فرا مي گيرند.

بعد از فراگيري اعمال مربوط به زيره گيوه در مغازه ها و با ابزارهاي گوناگون و هميشه بدست مردان انجام مي گيرد و کلاً مربوط به تخت گيوه است و به علت اينکه ساختن زير گيوه مستلزم نيروي زياد است و يک کار فني و تخصصي و سنگين است فقط توسط مردان انجام مي گيرد.

نوع دوم، گیوه هایی با کف چرم است که در ساخت آن از زائده هاى پوست گاو وحيوانات ديگر استفاده می کنند
رنگ هايي كه در تهيه گيوه بكار مي رود عبارتند از رنگ هاي آبي، قرمز، سفيد، استخواني وسياه. رنگ هاي آبي و قرمز كه در تخت گيوه بكار برده ميشود قبلاً تخت گيوه ها فقط به رنگ سفيد بود رويه گيوه مردانه معمولاً سفيد بوده و براي بافت گيوه هاي زنانه از نخ هاي رنگين و گاه از انواع منجوق نيز استفاده به عمل مي‌آيد. رنگ سياه – رنگ موي بز اين رنگ در زير رويه قرار ميگيرد.
عمليات خانگي بر روي رويه توسط زنان و مردان انجام مي گيرد و ابزار آن فقط يک سوزن است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد