آیا زمان چاره اندیشی برای بازیافت و مکان یابی زباله شهرهای شهرستان پاوه نرسیده است?

کد خبر: 110934|22:41 - 1392/10/02
نسخه چاپی
آیا زمان چاره اندیشی برای بازیافت و مکان یابی زباله شهرهای شهرستان پاوه نرسیده است?
آیا زمان چاره اندیشی برای بازیافت و مکان یابی زباله شهرهای شهرستان پاوه نرسیده است?
به گزارش خبرنگار هزار ماسوله و به نقل از شوراي نودشهبا توجه به اینکه در سالهای اخیر با افزایش سرانه مصرف روزانه و استفاده هر چه بیشتر از وسایل بسته بندی شده در  بازار مانند انواع  لیوان ، سطلهای یک بار مصرف ماست ، بطریهای دوغ و شربت و شیر و ... وهمچنین انواع ظروف پلاستیکی یک بار مصرف و متاسفانه شیشه های یک بار مصرف مانند انواع استیکها و هر آنچه در زباله دانیها می توان یافت  آلودگی محیط را به طرز فجیعی به چالش کشیده است .

در صد زباله های هر خانواده به نسبت هر ساله به علتهای مختلف بالا میرود بر این اقلام ذکر شده میتوان انواع کاغذ و مقوا  ، لاستیک و پلاستیک و پسماندهای مختلف غذایی را به لیست بلند بالای این زباله ها افزود .

 برای محیطهای  محدود جغرافیایی  مانند شهرها و روستاهای شهرستان پاوه که هر نوع ازدیاد آلودگی در آنها باعث پیدایش بی قوارگی در اکوسیستم می شود و کاملا بر اهالی هر روستا یا شهری مبرهن و هویدا می گردد . در تمام این روستاها وشهر ها آلودگی های ناشی از ازدیاد فاضلابها به علت ساخت وسازهای بیشتر این چند ساله بعد از انقلاب و متعاقب آن آلودگیهای دره ها و مسیرهای آبیاری باغات که به علت سرازیر شدن روباز این فاضلابها به این مسیلهاست چهره شهرها وروستاها را عبوس و گاهی غیر قابل تحمل نموده است .

 این امر مهم یعنی آلودگیهای مداوم و مستمر محیط زیست در حالی رو به تزاید است که برای این آلودگیها برنامه های آنچنانی طرح ریزی نشده است و آینده ای برای آن هم متصور نیست .  

در کنار شهرها و روستاها جایگاههایی برای دفن زباله در نظر گرفته شده که به علت محدودیت هر چند گاهی پر شده و باید به وسیله ماشین آلات فراختر گشته و محیط را به صورت مضاعف آلوده تر نماید . میشود از شهرهای پاوه ، نودشه ، شمشیر ، نوسود ، باینگان و تمام روستاها یاد نمود که هر کس از کنار آنها گذشته باشد زباله ها را به وضوح دیده که یا در زمین گسترده اند یا به هوا بر خواسته اند . این آلودگیها به ظاهر این شهرها تمام نمیشود و گاهی سفره های آب زیر زمینی را آلوده میکند مانند محل زباله نودشه که در بالاسر منبع سفره های آب چشمه شرکان است .

در بسیاری از بناهای اخیرا ساخته شده که به وسیله بساز و بفروشها آماده تحویل به مشتر ی شده اند مشاهده شده که خانه فروخته شده فاقد مجرای فاضلاب می باشد و خروجی فاضلابهایش در کوچه ها و باغات و مکانهای عبور عمومی رها شده است . نه این است که تا خانه ای انشعاب فاضلاب نداشته باشد نباید توسط اداره آب و فاضلاب انشعاب کنتورآب بگیرد در صورتی که این مهم رعایت نشده و یا اینکه در خیلی از شهرهای این خطه در اراضی ممنوعه خانه سازی شده ودر مدت این ده بیست سال زباله و فاضلاب و آلودگیهای زیست محیطی ناشی از آنها مزید بر قضایا شده است . 

ناب سخن اینکه آیا مسئولان محترم شهرستان و کمیته های مکرر بهداشت محیط شهری و روستایی برای ساماندهی زباله های شهری و روستاهی در یک مکان   چاره ای اندیشیده اند آیا این مقدار زیاد زباله که به آن طلای سیاه گفته می شود را نمی تواند برای بخش خصوصی یک منبع درامدی واقعی به حساب آورد . 

با استفاده از این فکر می توان تمام زباله های سطح شهرستان را مثلا در گرده هله ویار پاوه چون نزدیک به شهرها و روستاهای دور و نزدیک است جمع آوری و بازیافت نموده و از آن انواع کودها را استحصال نمود وبرای کشاورزی و فواید آن در منطقه هزینه نمود.  البته این مهم در سایر شهرستانهای استان کرمانشاه و به ویژه در خود کرمانشاه منبع عظیمی برای سرمایه گزاری در بخش خصوصی شده است که مسئولان سطح شهرستان باید به مکان یابی کلی آن همت گمارند تا اگر دیر شود این نگین سبز کرمانشاهان یعنی اورامانات به خطر ابتلا به درد آلودگی محیط و چشمه ساران و ... مبتلا می شود که سالهاست گرفتار شده است  .

اگر در گذشته وفعلا کمبود بودجه  برای تجمیع فاضلابها و گرد آوری آنها در یک مکان و ساخت تصفیه خانه پر هزینه مانع اجرای طرح تجمیع بوده است آیا برای جلوگیری از بیماری و سرایت آن به آبهای زیر زمینی و قنوات و چشمه ساران و باغات مردم نمی توان یک انبار بزرگ یا چاه بزرگ و تجمیع فاضلابها در آن وتخلیه هر ماهه آن اقدام نمود . به گفته کارشناسان این یک کار بسیار ساده است که میتوان فوری برای تجمیع فاضلابها انجام داد . 

در شهری مثل نودشه فاضلابها تقریبا در تمام مسیرهای دره ها جاریست و هیچ جایی در پایین شهر را نمی توان یافت که آلوده نباشد آیا این فاجعه در قرن 21 واقعا جایز است .آیا جایز است که هیچ باغداری به علت آلودگی ابهای در دسترس در امان نباشد . آلودگیها ی ناشی از عدم جمع آوری زباله در بیشتر قسمتهایی که خیابان به آن دسترسی ندارد نیز این دره ها و مسیلها را هر چه بیشتر به آلودگی کشانده است . 

برای کشاندن پای سرمایه گزاران بخش خصوصی در بازیافت زباله و تجمیع فاضلابها  از مسئولان این امر طلب یاری نموده و از را هنمایی و هدایت و ارشاد دلسوزان محیط زیست  و اندیشمندان این ساحت نهایت سپاس را خواهیم نمود.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد