بررسي مهاجرت به سمت نرم افزارهاي بومي و متن باز

سرویس: تازه های خبریکد خبر: 10677|11:12 - 1392/02/24
نسخه چاپی
بررسي مهاجرت به سمت نرم افزارهاي بومي و متن باز
هزار ماسوله: کارگروه مشترک سازمان نظام صنفي رايانه‌اي استان تهران و سازمان فناوري اطلاعات، موضوع بررسي مهاجرت به نرم‌افزارهاي بومي و متن‌باز را از ابعاد مختلف بررسي مي‌کند.
 به گزارش خبرگزاري موج، به موجب مصوبه توسعه، ‌توليد و کاربرد نرم‌افزارهاي بومي که ماه پيش از سوي معاون اول رئيس جمهور ابلاغ شد، دستگاه‌هاي اجرايي کشور بايد ظرف يک سال آينده، تمامي نرم‌افزارهاي پايه در سامانه­ هاي فعال روي سرورهاي خود را با نرم‌افزارهاي بومي جايگزين کنند.
مردادماه 91، کميسيون نرم‌افزار سازمان نظام صنفي رايانه‌اي تهران با مشارکت نمايندگان سازمان فناوري اطلاعات کشور، کارگروهي تشکيل داد تا ابعاد اين مهاجرت را بررسي کنند.
در نهايت آذرماه سال پيش، اين کارگروه موفق شد طرح نهايي بررسي ابعاد مهاجرت را به سازمان فناوري اطلاعات ارائه کند.
رضا کرمي رئيس کميسيون نرم‌افزار سازمان نظام صنفي رايانه‌اي استان تهران، با اشاره به تشکيل و فعاليت اين کارگروه گفت: اين کارگروه مشترک، بنابه تقاضاي سازمان فناوري اطلاعات و با ترکيبي متشکل از برخي اعضاي کميسيون نرم‌افزار سازمان نظام صنفي رايانه‌اي تهران و سازمان يادشده تشکيل شد و هدف از آن اين بود که نظرات شرکت‌هاي نرم­افزاري فعال در بخش خصوصي، در روند سياست‌گذاري مهاجرت به سمت نرم‌افزارهاي بومي و متن‌باز اخذ شده و دراجراي اين فرآيند اثرگذار باشد.
وي با بيان اينکه پيشنهادهايي براي اجراي اين مصوبه ارائه شده، افزود: کارگروه فوق قصد دارد از جنبه‌هاي مختلف موضوع مهاجرت به نرم‌افزارهاي بومي و متن را بررسي کند. از جمله اين موارد مي توان به بررسي ميزان بودجه، شناسايي منابع مالي و دانش موردنظر براي مهاجرت اشاره کرد.
رئيس کميسيون نرم‌افزار سازمان نظام صنفي رايانه‌اي تهران با تاکيد براينکه طرح مهاجرت به نرم‌افزارهاي بومي و متن­ باز از نظر اين کميسيون داراي ابهامات جدي است و با توجه به ابهامات در حال حاضر نمي­توان موضع‌گيري قاطعي اعم از منفي يا مثبت نسبت به اين طرح داشت، ادامه داد: تنها پس از دريافت پاسخ‌هاي مشخص براي اين پرسش‌هاست که مي‌توان اظهارنظر کرد تا چه زمان و به چه ميزاني مي‌توان در جهت مهاجرت حرکت کرد.
کرمي گفت: در واقع کميسيون نرم‌افزار پيش از موضع‌گيري نهايي در مورد اين طرح، به دنبال تلاش براي روش­شدن ابهامات و سئوالات طرح است. به همين دليل هم طرح اجرايي مشخصي براي مطالعه اثرات و سازوکارهاي اجرايي مهاجرت به متن­باز از سوي کميسيون تهيه و اسفندماه سال گذشته به سازمان فناوري اطلاعات ارائه شده است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد