تحليل بازار طلا:

بازار جهانی طلا به کدام سو می رود؟

کد خبر: 37721|18:27 - 1392/04/28
نسخه چاپی
 افزایش نرخهای بهره آمریکا که جذابیت دارایی‌های بدون بازدهی مانند طلا را کاهش می‌دهد نیز جایگاه این فلز گرانبها به عنوان یک سرمایه گذاری مطمئن را تضعیف کرده است.
 
   حدود یکسال و نیم پیش بود که قیمت طلا سیر صعودی  به خود گرفت و به جایی رسید که به صورت دقیقه ای بالا می رفت در ان زمان بانک مرکزی به عنوان متولی پولی کشور برای  کنترل بازار واردشد و از آنجایی که اکثر مردم به دنبال خرید سکه برای سرمایه گذاری بودند بانک مرکزی بهترین راهکار را برای کنترل بازار پیشه کرد و در اولین اقدام با فروش مدت دار سکه علاوه براینکه جلوی اوج قیمت طلا را گرفت ،توانست نقدینگی موجود دربازار را تا حد زیادی جمع اوری کند. البته مردم نیز که قصد نداشتند از قافله عقب بمانند استقبال زیادی از این عملکرد بانک مرکزی داشتند به طوری که در روزهای ابتدایی صف های طویلی تشکیل شد. اما در زمان تحویل سکه طبق زمان مقرر توسط بانک مرکزی قیمت سکه به اوج خود رسیده بود و با قیمت نزدیک به 1800 دلار خرید و فروش می شد که باورد این سکه ها به بازار با افت چشمگیری همراه شد.
گرچه نباید این نکته را فراموش کرد که قیمت طلا براساس معیارهای جهانی دچار نوسان می شود اما در کشورمان حبابی به وجود آمده بود که نرخ طلا را از قیمت جهانی هم فرا تر برده بود که با این عمل بانک مرکزی ، حباب سکه از بین رفت تا طلا به قیمت واقعی خود مورد معامله قرار گیرد. اما چند ماه پس از ان بود که با عملکرد ضعیف بانک مرکزی آمریکا که علاقه زیادی داشت تا قیمت جهانی طلا را به 2000 دلار برساند طلا سیر نزولی خود را آغاز کرد چرا که کمبود بودجه آمریکا،اقتصاد برهم ریخته حوزه یورو، تحمیل سیاست های اقتصاد ریاضتی بر برخی کشورها و فروش ناگهانی ذخایر طلا در قبرس برای فرار این کشور از بحران و چند عوامل دیگر باعث شد تا بانک مرکزی امریکا برای جبرای بدهی های خود نتواند برنامه های خود را پیاده کند و قیمت طلا در بازار های جهانی سقوط کرد.
به طوری که بسیاری از کارشناسان بزرگ اقتصادی در خصوص پیش بینی قیمت طلا دچار اختلاف نظر شدند چرا که به اعتقاد کارشناسان اقتصادی انتشار گزارش وزارت کار آمریکا مبنی بر افزایش اشتغال و کاهش نرخ بیکاری این کشور موجب افزایش ارزش دلار و کاهش قیمت طلا شد. و عده ای دیگر از کارشناسان اعتقاد داشتند که با توجه به اینکه بانک‌ مرکزی آمریکا در شرایط دوگانه‌ای برای تصمیم‌گیری قرار گرفته است بنابراین در مواضع سیاست‌گذاری تغییرات کوچکی ایجاد خواهد شد و به نظر آنها این بانک سیاستهای انبساطی پولی را کاهش نداده و بهای اونس جهانی طلا با افزایش روبرو خواهد شد.
اما از انجایی که در ماه های بعد بانک های آمریکا یکی پس از دیگری تعطیل شدند و بانک مرکزی این کشور نیز نتواست عملکرد خوبی از خود نشان دهد قیمت طلا بازهم به سقوط خود ادامه داد و قیمت طلا در اواسط آوریل به کمتر از ۱۳۲۱ دلار در هر اونس رسیدکه این رقم پایین ترین قیمت در دو سال اخیر به شمار می رفت ،اما این روزها نرخ طلا بازهم به سقوط خود ادامه داد تا  به پایین ترین حد خود برسد. این روند در حالی ادامه دارد که بسیاری از سرمایه گذاران بزرگ دنیا با چالش همراه شدند و با فروش طلای خود در بازار های جهانی سعی می کنند تا از ضرر بیشتر  خود جلوگیری نمایند .
کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند که تصمیمات فدرال رزرو آمریکا دیگر قابل اعتماد نیست و زیاد نمی توان با این تصمیمات قیمت طلا را در بازارهای جهانی پیش بینی کرد. سرمایه گذاران به دلایل متعددی طلا را که پس از بحران مالی جهان محبوبیت زیادی پیدا کرده بود، رها کرده اند. اقتصاد آمریکا رو به بهبود است و رشد تورم و ضعیف شدن دلار پس از اقدامات محرک اقتصادی بانک مرکزی آمریکا تحقق پیدا نکردند در حالیکه بسیاری از سرمایه گذاران پیش از این به دلیل نگرانی از صعود تورم و بی‌ثباتی ارزی به طلا پناه برده بودند. به علاوه سیستم بانکی اروپا باثبات شده است. بازارهای سهام رونق گرفته و سرمایه گذاران را از طلا به سوی خود جلب کرده اند.
افزایش نرخهای بهره آمریکا که جذابیت دارایی‌های بدون بازدهی مانند طلا را کاهش می‌دهد نیز جایگاه این فلز گرانبها به عنوان یک سرمایه گذاری مطمئن را تضعیف کرده است.  به طوری که رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر از کاهش بیش از 100 دلاری قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی در یک هفته اخیر خبر داد و گفت: این میزان کاهش در سال‌های اخیر و در زمان‌های مشابه، بی نظیر بوده است، ضمن اینکه قیمتها در بازار طلا و سکه امروز متناسب با کاهش نرخ در بازارهای جهانی کاهش می‌یابد. وی اعتقاد دارد که به تدریج طلا جذابیت لازم را برای خرید و سرمایه گذاری از دست می‌دهد و پیش بینی می شود باز هم کاهش یابد.
اما کارشناسان اقتصادی پیش بینی کردند که نرخ طلا در روزهای آتی نیز با کاهش روبه رو خواهد شد و کسانی که قصد خرید طلا دارند می توانند صبر کنند. در همین را بطه تحلیلگران اقتصادی گفته اند، مردم همچنان در انتظار کاهش بیشتر قیمت طلا و رسیدن آن به پایین‌ترین قیمت ممکن هستند. طلا پس از پشت سر گذاشتن رشد متوالی طی 12 سال گذشته، از ابتدای امسال تاکنون 27 درصد کاهش قیمت داشته و بزرگترین کاهش سالانه از سال 1981 تاکنون در انتظار این فلز زرد است.                 /         شبكه خبر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد