نبرد تراکتور و مرسدس!

سرویس: اجتماعیکد خبر: 300961|18:41 - 1402/03/09
نسخه چاپی
نبرد تراکتور و مرسدس!
یعنی قسمت‌های عالی و انسانی مغز که عموما در بالای پیشانی قرار دارن مثل یه مرسدس بنز ۲۰۲۳ زیبا،کارآمد و هوشمند هستن ولی این مرسدس هر چند هم پیشرفته و گرون باشه، هیچ وقت به اندازه یه تراکتور قدرت و زور نداره!

به گزارش هزارماسوله ،اگه تجربه اینو داشتید که بخواید با فلانی کات کنید ولی به خودتون اومدید و دیدین که بهش پیام دادید…! اگه تصمیم گرفتید که رژیم بگیرید ولی یدفعه خودتون رو تا کمر توی یخچال دیدین…! این رشتو رو تحت عنوان “نبرد تراکتور و مرسدس” از یه روانشناس کم سواد و تنبل بپذیرید!…

اگر نگاهی ساده‌انگارانه به مغز داشته باشیم،وظایف مربوط به حفظ بقا از جمله تنازع بقا،ترس و هیجانات جنسی (برای تولید مثل) در قسمت‌های زیرین و خیلی قدیمی مغز قرار دارن!

و بخش هایی که کارکرد های عالی و انسانی و متعالی مغز رو پوشش میدن، در قسمت‌های بالایی و جدید مغز وجود دارن که مختص انسانهاست!

قاعدتا چون ما انسانیم در برخورد با موقعیت ها باید از قسمت‌های انسانی مغز استفاده کنیم،مخصوصا موقعیت هایی که مستقیما با بقای ما سر و کار نداره(مانند همسرگزینی،مسائل شغلی و تحصیلی،روابط،خوشبختی و موفقیت) تا پیامدهای انسانی رو تجربه کنیم نه هیجانی و ناکارآمد!

اما دو تا موضوع مانع این میشن که تصمیمات منطقی و عقلانی و فارغ از هیجانات ناکارآمد بگیرید که در ادامه بهش می پردازم:

۱-بخش های زیرین مغز(مشترک بین ما و دایناسورها و سایر حیوانات) به خاطر قدیمی بودن و خاصیت بقایی خیییییلیییی بیشتر از بخش های جدید و انسانی مغز تکامل یافته یا قوی هستن! بطوری که بخش های واکنشی و هیجانی مغز ۱۰ برابر بخش‌های منطقی و انسانی مغز نورون دارن!

یعنی قسمت‌های عالی و انسانی مغز که عموما در بالای پیشانی قرار دارن مثل یه مرسدس بنز ۲۰۲۳ زیبا،کارآمد و هوشمند هستن ولی این مرسدس هر چند هم پیشرفته و گرون باشه، هیچ وقت به اندازه یه تراکتور قدرت و زور نداره!

۲-یه اصلی در واکنش به موقعیت های زندگی در مغز وجود داره بنام “اصل پیشکسوتی”… این اصل یعنی در واکنش به چالش‌های زندگی، اولویت با پیشکسوت های مغز،یعنی بخش‌های قدیمی و هیجانی مغزه!

بله دوستان هر وقت که شما تلاش میکنید بر هیجانتون غلبه کنید و پا روی قلبتون بذارید و یه تصمیم منطقی بگیرید در واقع دارید با یه مرسدس شیک و مدرن به نبرد یه تراکتور قدیمی ولی قدرتمند میرید!

به همین خاطرِ که در اکثر مکاتب،مبارزه با نفس تحسین میشه، چون کار سختیه، مثلا در اسلام به مبارزه این مرسدس و تراکتور میگن “جهاد اکبر”.

در عرصه اجتماعی هم همینطوره….وقتی شما مردم رو از توجه به نیازهای بقایی به تمرکز بر رفتارها و اهداف عالی و خوب سوق میدین در واقع یه عده مرسدس مدرن رو به جون یه عده تراکتور گردن کلفت میندازن!

نمیخوام ناامیدتون کنم. ولی به همین خاطر هستش که اینی که میگید دین گریزی در کشور، حاصل عدم آموزش اصولی تعالیم دینی یا رفتار غلط دینداران هستش صرفا بخشی از علل دین گریزی هستش!

بخش عمده ای از دین گریزی، بخاطر گرایش مغز به چیزایی هستش که خاصیت بقایی و تولید مثلی داره(مثل جفت‌یابی،تنوع جفت‌ها،تبرج و خودنمایی برای جفت‌یابی،مال اندوزی برای بقا ،پرخاشگری برای مبارزه با دشمن و…)

در یک کلام اگه تموم تلاشمون رو هم بکنیم که افراد رو به دین(به معنای سبک زندگی انسانی) ترغیب کنیم، باز هم پیروزی ظاهری با جریان شهوت و منفعت هستش!

سعید کریمی-روان درمانگر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد